Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM GX Eagle groep vervangen

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 jun 2022 08:07

Ik heb de SRAM GX eagle groep op mijn MTB. Ik zag in een test in fiets dat de cassette en ketting zeer snel slijten. Als gebruiker herken ik dat. De prijs van de cassette is daarbij belachelijk hoog. Dat SRAM 200 euro durft te vragen voor een slecht product is eigenlijk schandalig. In het artikel wordt geadviseerd om een nog duurdere SRAM cassette te monteren, maar ik voel er weinig voor 300 euro neer te leggen voor een cassette.
Ik overweeg daarom een cassette van Shimano te monteren en heb daarover vragen:

* Kan ik volstaan met alleen body en cassette vervangen? Werkt een 12 speed shimano cassette goed op de eagle derailleur?
* Als dat niet kan, welke shimano 12 speed mtb groep zouden jullie adviseren? (ik rijd geen races, vrij veel in de winter en veel in de Ardennen. Lichtgewicht is voor mij niet belangrijk, een goede werking, degelijkheid en duurzaamheid wel. )

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jun 2022 08:20

zie hier bij ome ali

Dus je wil honderden euros geld investeren om te besparen, terwijl je iets met vergelijkbare functionaliteit koopt. Een 12 speed shimano groep slijt ook snel. Het ligt er ook wel een beetje aan hoe goed je hem schoon weet te houden op de mtb.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2022 08:22

Shimano en Sram werkt niet lekker samen qua ketting/tandwielen.
Wat wel werkt is een Sram derailleur met shimano cassette en ketting, maar dan moet je ook een Shimano kettingblad hebben want shimano ketting en stam blad is matig compatible en slijt dus snel.
Wil je goed en goedkoop (minder duur…) dan moet je naar bijv full SLX.
Ik heb obv veel gebruikersgeluiden (mtb forum ook) gekozen voor een duurdere sram cassette. Nog geen ervaring hoe snel dit slijt. En overigens vond ik de slijtage bij GX ook niet overdreven ofzo. Onderhoud is een soort van toverwoord bij je drivetrain.
Less is bore

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 03 jun 2022 09:45

Dank voor de tips. Bij een aantal reacties vraag ik me af of ze het artikel over slijtage kennen? De GX Eagle cassette slijt heel veel sneller dan de Shimano cassettes en kreeg een hele dikke onvoldoende. Ook de duurdere SRAM cassette gaat minstens 2x zo lang mee.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2022 12:55

Ik heb die slijtage niet zo extreem ervaren (en ken het artikel).
Less is bore

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 jun 2022 15:08

Ik fiets met de Eagle AXS groep en XT cassette en ketting. Crankstel is hollowgram van Cannondale.

Schakelt als een tierelier en nog geen problemen gehad. Wat de slijtage doet kan ik nog niet aangeven.

huishuis
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2010 18:12

huishuis 03 jun 2022 16:24

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de mogelijkheden om (deels) over te stappen naar Shimano. Ook ik heb GX en slijtage van zowel ketting als cassette is bizar. Door het vlakke karakter van de meeste trails in NL slijten de kleinste tandwielen ook het snelst. Bij Shimano heb dan de keuze om de kleinere tandwielen afzonderlijk te vervangen, terwijl je bij SRAM direct de hele cassette kan vervangen. Een ding is zeker: ik neem nooit meer een fiets met een SRAM groep.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2022 17:06

Ik zie hier toch best wat uitspraken staan die deels te wjjten zijn aan onkunde….
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 jun 2022 17:26

huishuis schreef: 03 jun 2022 16:24 Ik ben ook wel erg benieuwd naar de mogelijkheden om (deels) over te stappen naar Shimano. Ook ik heb GX en slijtage van zowel ketting als cassette is bizar. Door het vlakke karakter van de meeste trails in NL slijten de kleinste tandwielen ook het snelst. Bij Shimano heb dan de keuze om de kleinere tandwielen afzonderlijk te vervangen, terwijl je bij SRAM direct de hele cassette kan vervangen. Een ding is zeker: ik neem nooit meer een fiets met een SRAM groep.
Grotere kettingblad voorin leggen, ga je vanzelf hoger in je cassette zitten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2022 18:09

@Daniel

12 speed MTB sram en shimano is juist heel goed uit te wisselen. Lees maar eens het MTB forum
Sterker een sram groep schakeld vaak beter met een shimano cassette.

@TS, zoals ongeveer bijna elke MTB'er rijd je op een veel te klein voorblad.
In NL minimaal 36 en kom je niet in zuidlimburg zou ik naar 38T gaan als het kan met je frame.
Dan rijd je je cassette en ketting in no time aan gort! Met drie kettingen wisselen haal ik gewoon de 10K op een set.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jun 2022 18:21

Kettingblad shimano is niet compatible met sram ketting en visa versa. De rollers vallen niet mooi tussen de tanden ivm afwijkende maatvoering/diameter. Daarnaast is een 12sp shimano ketting fractioneel smaller dan een Sram 12sp.
Ik rij zelf met een Sram crank, ketting en cassette icm een Xtr shifter en xt derrie. Die combi is inderdaad top.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jun 2022 18:24

Ik dacht dat een cassette ook werkte goed werkte. In dat geval dus sram ketting en voorblad en dan cassette shimano, die cassettes hebben toch geen last van (iets) smallere kettingen.

Plaats reactie