Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Soort koebel voor op de racer

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 02 jun 2022 11:24

Er bestaan een soort koebellen voor de fiets zoals de Timber Bel ( https://www.mtbbell.com/ ) of de Swiss Trail Bell ( https://www.swisstrailbell.ch/ ) . Deze zijn voornamelijk geschikt voor fietsen over oneffen ondergrond zoals mountainbiken en gravelbiken. Ik zoek iets dergelijks voor de racer.

Nu het buiten de bebouwde kom, vooral ook door de elektrische fiets, steeds drukker wordt met fietsers zoek ik iets om gehoord te worden als ik op de racefiets van achteren een fietser nader. Niet omdat ik zo nodig vrij baan moet hebben om het werelduurrecord te vestigen, maar omdat ik merk dat veel fietsers moeilijk baan kunnen houden en nog veel erger, out of the blue naar links af kunnen slaan zonder om te kijken. Ik merk bij mezelf dat die neiging voornamelijk vanuit het stadsfietsen is ingeblazen. Daarbij verwacht je gewoonweg geen snelle passerende geruisloze voertuigen, fietsen of wat dan ook. (Hoewel dat laatste ook in de stad aan het veranderen is door allerlei nieuwe “vervoersapparaten”). Verder bemerk ik dat wat betreft het omkijken het over het algemeen erg slecht gesteld is met de omkijklenigheid. De hogere gemiddelde leeftijd van de (electrische) fietser lijkt daar een grote rol in te spelen…

Hoe dan ook, ik ken meerdere mensen, waaronder een fietsmaat die op die manier flink zijn gecrashed. Zelf heb ik paar keer een ongeluk kunnen voorkomen door die plotselinge afbuigers. De angst zit er bij mij nu zo in dat wanneer ik een fietser voor me een plek zie passeren waar zhij naar links zou kunnen gaan ik soms bij voorbaat al met mijn bel rammel.

Een soort koebel lijkt me een zeer geschikte oplossing. De hierbovenstaande bellen lijken me echter niet geschikt vanwege het ontbreken van een trigger door de oneffenheid van de ondergrond. Bestaat er niet een soort elektronische koebel? Liefst ook een die je net als de Timber Bell uit kunt zetten? Of zijn er mensen die toch goede ervaringen hebben met eerder genoemde bellen op de weg.

(Sorry voor uitgebreide introductie op het probleem waar ik een oplossing voor zoek. Reden is dat de uitgebreide context ook misschien een ander soort antwoorden zou kunnen triggeren die het onderliggende probleem zou kunnen oplossen)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2022 11:30

Als je toch gaat bellen, wat is er dan mis met een gewoon belletje?
En indien niet, dan werkt een naaf met een flinke ratel (Hope, DT-Swiss, Chris King, etc) heel goed om op een niet indringende manier duidelijk te maken dat jij daar fietst.
Beetje vaart minderen is trouwens altijd een goed idee. Ik ga er zelf altijd pas langs als ik op zijn minst enige indicatie heb dat ik opgemerkt ben (als ik bijvoorbeeld zie dat Henk en Ingrid nog maar 3/4 ipv 90% van de breedte van het fietspad innemen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 02 jun 2022 11:42

Probleem is dat je het vaak geheel niet ziet aankomen. En om nu voortdurend te gaan bellen is ook al zo niks. Vaart minderen sowieso, maar nogmaals het gaat om de gevallen dat je het totaal niet ziet aankomen.

Ratel is trouwens inderdaad iets wat ik nu ook gebruik. Maar ik heb een vrij zwakke ratel. Heb niet het idee dat dat voldoende gehoord wordt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jun 2022 11:48

Mijn verwachting is dat mensen een koebel niet zullen associeren met iemand die op snelheid voorbij komt fietsen. En dat je er daardoor niet veel aan hebt. Al zou ik soms ook graag een scheepshoorn monteren. Ik houd het echter bij een normale bel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 02 jun 2022 12:11

Ik hou het bij mijn stem. En niet een 'Hè!!', maar vriendelijk Tingeling, we zijn met twee of ik ben alleen of hoe dan ook. Even groeten en nooit gedoe, integendeel, altijd een groet terug.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 02 jun 2022 12:32

Ik begrijp je "probleem".
Ik denk dat de door jou voorgestelde 'koebel' dat probleem niet oplost.
En uiteindelijk is het nog steeds zo dat deze gehoord moet (willen) worden.
Een ander geluidje dan de gebruikelijke belletjes zal de ontvanger juist triggeren om om te kijken, wat vaak gepaart gaat met een kleine stuuractie naar links.
Ik denk dat als je een gewoon belletje neemt, wat goed hoorbaar is op afstand, je daar mee hetzelfde resultaat zult krijgen als met de genoemde 'koebel'.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 02 jun 2022 13:03

Een kaart tussen je spaken, net als vroeger. :lol:
Boerke van buut'n

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 02 jun 2022 13:30

Hmm... Die Timber Bell klinkt als de ijscoboer! ;)
Dan snap ik wel dat mensen omkijken en naar links sturen.

Maar, koop een bel met een wat lagere toon. Die kleine belletjes hebben vaak ook een hogere toon en juist diegene die het zou moeten horen.... juist, die hoort dat over het algemeen wat minder.
WiND 56 - 2020

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 jun 2022 14:05

JazzHands schreef: 02 jun 2022 11:24 ...
De hogere gemiddelde leeftijd van de (electrische) fietser lijkt daar een grote rol in te spelen…
Weet je dat wel zeker? https://www.parool.nl/nieuws/op-nog-maa ... ogle.nl%2F. Er zijn er die dat anders zien. :roll:

hayes

hayes 02 jun 2022 20:49

Nog steeds heel tevreden van m'n HidemyBell. Ik fiets quasi nooit iemand voorbij zonder een belletje.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 jun 2022 21:09

Ik gebruik een scheidsrechters fluitje, van zachte waarschuwing tot alarmsterkte naar gelang wat nodig is. Wandelaars op bospaden horen je niet enverwachten geen achteropkomende fietsers.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 03 jun 2022 06:38

De eerdere genoemde ratel in het achterwiel vind ik goed werken. Dan horen ze je vaak al. Daarnaast is een juiste montage van je bel belangrijk. In het drukke verkeer wil je graag beide handen op de shifters houden als je inhaalt. Een hand loslaten om bij je bel onder je garmin te gaan bellen is dan niet handig. Ik heb mijn bel net onder mijn shifter gemonteerd zodat ik met mijn pink kan bellen zonder mijn hand van de shifter te halen. Dan kun je bellen tijdens het inhalen en snel anticiperen op onverwachte bewegingen.
o'7o

Plaats reactie