Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verzuring of gewoon geen kracht?

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 01 jun 2022 21:29

De laatste tijd aardig wat duurritjes achter de rug, variërend van 2 - 4 uur op hf van 120 - 128 gemiddeld.

Vanmiddag wilde ik zelf mijn omslagpunt bepalen om beter te junnen bepalen of ik in D1 of D2 fiets. Op internet gevonden dat er eerst 30 min op 75% van hfmax gefietst moet worden. Vervolgens 5 min op 82% en dan iedere 5 min hf met 5 verhogen. Blok dat er niet volgemaakt kan worden -8 zou omslagpunt zijn.

Eerst 30 minuten op hf 130, toen 5 min naar hf 150 om door te gaan naar hf 155 voor 5 min. Op dit punt voelde ik al redelijk dat ik wat aan het doen was. Niet op conditioneel vlak maar meer op spierniveau. Ik merkte dat de spieren aan de bovenzijde van de bovenbenen, een cm of 5 achter de knieschijf wat pijnlijk werden. Tijdens 5 min op hf 160 werd dit wat erger en het blok van 5 min op hf 165 heb ik net niet volgemaakt vanwege (in mijn optiek) spierpijn. Niet vanwege de conditie.

Naar mijn mening mis ik gewoon kracht in de bovenbenen. Ik had niet het gevoel dat mijn lichaam maximaal glucose aan het gebruiken was voor de inspanning.

Kortom, is dit nou verzuring of heb ik gewoon slappe poten?

Ter info; 38 jaar, 78 kg, 186 cm

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jun 2022 22:01

Of misschien was de versnelling die je trapte gewoon te groot ?

marksi
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 01 jun 2022 22:15

Het klinkt een beetje als wat ik voel aan het einde van een zware trainingsperiode. Wel de conditie maar niet de frisheid in de benen om lang echt hoge wattages te raken. Heb je die ritten veel achter elkaar gedaan voor een lange periode?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2836
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 jun 2022 22:21

De ene dag is de andere niet. Die test, die ene momentopname, hoeft echt niet de referentie te zijn, soms zit het er gewoon niet in.
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 1413
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jun 2022 22:44

Paar dagen rust, training voor core stability, rekoefeningen, eventueel massage. Dan nogmaals proberen.
Ik heb ook wel eens benen van pap, de masseur brengt er altijd weer nieuw leven in.
Dogma F

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 02 jun 2022 06:56

dwangarbeider schreef: 01 jun 2022 22:01 Of misschien was de versnelling die je trapte gewoon te groot ?
Klopt, maar een versnelling lager haalde ik de gewenste hartslag niet omdat ik niet sneller kon trappen.

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 02 jun 2022 06:58

marksi schreef: 01 jun 2022 22:15 Heb je die ritten veel achter elkaar gedaan voor een lange periode?
De duurtraining doe ik 3 x in de week. Doordeweeks rondjes van 2 uur en in het weekend 4 uur. Daarna ben ik nog lang niet leeg voor mn gevoel. Spierpijn heb ik er nooit van. Hooguit een gevoelig zitvlak.

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 02 jun 2022 08:22

Net mn gegevens van gisteren verwerkt.
Als ik het puur theoretisch zou benaderen dan zou mijn omslagpunt op 146 bpm liggen (80% van 220-38 = 146).

Zou ik de praktische manier gebruiken dan was het laatste blok dat ik volhield 160 bpm. Dit zou betekenen dat mijn omslagpunt op 152 (160-8) zou liggen.
Strookt redelijk met elkaar.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 02 jun 2022 08:31

Geef je wel af en toe gewoon eens flink gas? Een uurtje knallen zeg maar? Want als je dat weinig doet kan ik me voorstellen dat je benen er gewoon niet aan gewend zijn. (en dan moet je dat dus trainen...)

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 02 jun 2022 11:46

Weinig. Duurtraining is zeker 80% van de tijd.
Heb ik niet gedaan omdat het advies (internet info) om eerst de basisconditie op te bouwen. Wordt zelfs geadviseerd om op te passen met D3 training

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 350
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 jun 2022 12:43

In je eerste bericht van deze draad schrijf je:
Blok dat er niet volgemaakt kan worden -8 zou omslagpunt zijn.
Dat betekent dan toch dat je omslagpunt 165 - 8 = 157 zou zijn? Wat nogal een verschil is met 146. Mijn advies om je omslagpunt te benaderen is om 30 min stevig in te rijden (HF 130 - 140) en dan 20 minuten volle bak. De gemiddelde HF van die 20 min vermenigvuldig je met (20 : 60)^0,07 = 0,93.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 02 jun 2022 13:06

Omslagpunt bepalen is ook een kwestie van je lichaam kennen en ervaring hebben met maximale inspanning. Een paar keer in Limburg steile hellingen rijden en dan weet je wel zo`n beetje wat je maximale hartslag is. Het omslagpunt kun je daaruit wel een beetje bepalen, maar ook op gevoel, want de ene dag is de andere niet. Het valt of staat ook niet met een bpm meer of minder.
Overigens goed dat je met de basis (duurtraining) bezig bent, maar af en toe eens flink raggen is ook leuk toch? Snap niet helemaal waarom je moet oppassen met d3 trainingen (behalve dat je wel moet herstellen daarna natuurlijk)

Plaats reactie