Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TL-ready velg.. Welke band

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 01 jun 2022 11:47

Ik rijd met een tl ready velg (reynolds strike) en sta met lekke band langs de kant van de weg te kloten met de banden. (Ook thuis maar daar heb je met vloerpomp iets meer gemak)

Moeilijk eraf (flink werken om ze uit de rand te duwen naar het midden) en erop is je patroon erop en maar hopen dat alles in je velgrand terug plopt, anders rijd je met soort slag in je wiel gevoel verder..
Ik rijd gewoon met biba en blijf dit ook doen.. Maar vroeg me dus af... maakt het verschil of je met een tubeless buitenband of een 'gewone' band rijd?!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jun 2022 12:26

Kwa prijs zeker, maar bedoel je of het dan lekbestendiger is?
Zal niet veel uitmaken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2022 12:33

Je kan beter met een niet tubeless ready band rijden als je binnenbanden wil gebruiken. Want die hebben een stuk minder dikke en strakke bead. Ten minste als dit geen hookless velgen zijn. Bij hookless velgen moet je wel een tubeless band gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 01 jun 2022 12:40

Nee vraag gaat echt qua makkelijkst op en af.. Is er een verschil?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jun 2022 13:26

Een niet tubeless band gaat wel iets gemakkelijker, maar ook dat hangt van de velg en de band af.
Ik heb ook met de Strike gereden, in de tubeless conversie en met binnenband icm met dezelfde Schwalbe tubeless band.
Was wel de eerste tubeless versie, dus niet de Pro One of de One.
De band ging er bij beide conversies redelijk gemakkelijk af...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jun 2022 13:57

scottpch schreef: 01 jun 2022 12:26 Kwa prijs zeker, maar bedoel je of het dan lekbestendiger is?
Zal niet veel uitmaken.
De lekbestendigheid van een tubelessband met latex is véle malen groter dan een gewone band met een binnenband want met die laatste sta je bij elk lek aan de kant te klooien terwijl bij een tubelessband heb je tenminste de latex die je bij 90% van de gevallen behoedt voor stilstand. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 jun 2022 14:07

Dat was niet wat Scottpch bedoelde. Hij had het over het verschil tussen clincher en tubeless ready band, allebei met binnenband gereden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jun 2022 14:29

Klopt, verhaal van TS niet goed gelezen. Neemt niet weg dat gewoon rijden met een tubelessband met binnenband gewoon van de zotte is, dat doe je alleen als thuiskomer omdat het niet anders kan. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 jun 2022 14:51

Maar Orlok, lees dan : TS wil niet lopen klooien met latex - geen tubeless ventielen kopen ( € 25,- / set ), basta… ;) hoeveel voordelen het ook heeft !

@critic : mijn zoon heeft ook de Reynolds Strike 62 en bij montage van een Vittoria Corsa Control 25mm ( non tubeless) werd er redelijk wat gevloekt…. Wat een klote band om te monteren.

Ik denk dat als je “ een in de regel beter te monteren band kiest “ ( Schwalbe Pro One - of de Continental 5000 ) deze een stuk makkelijker gaan. Tubeless banden gaan echt niet makkelijker gemonteerd worden, denk zelf iets moeilijker ivm ETRTO eisen en toleranties.

Wat zeker ook helpt als je een paar dagen niet ga fietsen en je hebt je buitenbanden er een paar dagen nieuw op liggen …. Je banden even eraf halen en opnieuw monteren, eventueel met een beetje sop/water om de banden beter in de rand te laten ploppen. Bij de Vittoria’s was de 2e montage een stuk soepeler.

Trouwens : het ploppen wat je hoort is niet het drukken van de band achter het haakje, maar het drukken van de band over het richeltje.

Afbeelding

Mijn hookless sets hebben ook duidelijk een plop, maar geen haakje waar de band achter zit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jun 2022 15:08

rene schreef: 01 jun 2022 14:51 Maar Orlok, lees dan : TS wil niet lopen klooien met latex - geen tubeless ventielen kopen ( € 25,- / set ), basta… ;) hoeveel voordelen het ook heeft !
Tja, als je niet wil lopen klooien langs de kant van de weg met lekke banden . . . . . . . wie ben ik dan met mijn mening over tubeless. Ik zou bijna zeggen tegen TS "Ga een ander beroep zoeken" maar ja, dat is hier niet het geval.

Critic schreef: 01 jun 2022 11:47 . . . . sta met lekke band langs de kant van de weg te kloten met de banden . . . .
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 01 jun 2022 17:15

Rijd inderdaad met de vitoria corsa control.. Ik zal, als deze op zijn, eens een ander bandje proberen. Kijken of dat wat scheelt.
Thuis met een banden knecht, sop en een pomp lukt het allemaal.. Maar bij de nieuwe band hoop ik altijd maar dat de eerste 1000km lek vrij zijn, want dan lukt het sowieso zonder bandenknecht niet..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 jun 2022 17:38

Ik heb een wielset die TL ready is en een normale clincher wielset en mijn ervaring is dat de TL ready set met lek langs de kant van de weg echt een hel is. Eraf gaat prima en er op ook, maar dan het ploppen zonder vloerpomp. Het lukt mij nooit.

We rijden nu beide met TL banden en willen echt niet meer terug naar biba. Rijden er al een jaar op en geen lek meer gehad.

Plaats reactie