Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke “goedkope” carbon wielset

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 mei 2022 17:19

Mijn nieuwe fiets in maat 62 is geleverd met een paar lage velgen van 2,15kg.
Ik kijk dus naar een setje carbon maar snap niet dat je voor een fiets van 2.500 euro een wielset van 1.500 euro moet aanschaffen. Niets moet maar ik kijk een stukje goedkoper.
Het zal met name om het gewicht, de looks en het geluid gaan. Sneller zal ik er niet van gaan behalve die ene vakantie per jaar waarbij ik de heuvels van Zuid Frankrijk in duik.

Ik heb een shortlistje gemaakt waarbij ik hoop dat iemand van jullie ervaring heeft met deze wielen en deze kan delen:

DXC RD/Fifty: 50mm, goedkoop en licht genoeg met 1.637gr maar merk onbekend al wordt de link met novatec R5 gelegd
https://www.bike24.de/p1597681.html?sea ... source=SRP

Vision TC 55: 55mm, goedkoop van een merk maar met 1.750gr wat zwaarder dan de alternatieven
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/vis ... 37809923/p
En tradeinn daar is ook niet iedereen enthousiast over.

Bontrager Aeolus Elite 50: 50mm 180 euro duurder dan de alternatieven hierboven maar ook 1.740gr zwaar
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 04167.html

De eerste twee sets zijn ietsje duurder dan 500 euro. Een setje zipp 303s 45mm is 830 euro maar met 1.520 gram wel een stukje lichter.
De allergoedkoopste set is van elite wheels 60mm en dan heb je al een set van 1.816 gram voor 425 euro. Maar het gewicht staat me tegen. Voor 750 euro haal je een set uit China met dt Swiss 350 naven.
De keuze is dus reuze.

Wat zouden jullie adviseren? Is goedkoop duurkoop? Het enige verschil voor mij zijn de naven. Ik wil wel eens fietsen tijdens een buitje maar liever niet. Ga ik dan het verschil in naven merken die het prijsverschil rechtvaardigt? Anders gezegd is de zipp probleemloos de komende 5 jaar en haalt de rest dat niet?

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 29 mei 2022 18:24

Ik heb geen ervaring met de wielen die je noemt. Wel met de Chinese met DT Swiss 350 naven.
Ik heb een setje Farsports met 350 naven. Ik heb er nu bijna 8000km op gereden en had er nog geen enkel probleem mee. Ik zou zo opnieuw in China bestellen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 mei 2022 18:31

bakboord1 schreef: 29 mei 2022 17:19 Mijn nieuwe fiets in maat 62 is geleverd met een paar lage velgen van 2,15kg.
Ik kijk dus naar een setje carbon maar snap niet dat je voor een fiets van 2.500 euro een wielset van 1.500 euro moet aanschaffen. Niets moet maar ik kijk een stukje goedkoper.
Het zal met name om het gewicht, de looks en het geluid gaan. Sneller zal ik er niet van gaan behalve die ene vakantie per jaar waarbij ik de heuvels van Zuid Frankrijk in duik.

Ik heb een shortlistje gemaakt waarbij ik hoop dat iemand van jullie ervaring heeft met deze wielen en deze kan delen:

DXC RD/Fifty: 50mm, goedkoop en licht genoeg met 1.637gr maar merk onbekend al wordt de link met novatec R5 gelegd
https://www.bike24.de/p1597681.html?sea ... source=SRP

Vision TC 55: 55mm, goedkoop van een merk maar met 1.750gr wat zwaarder dan de alternatieven
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/vis ... 37809923/p
En tradeinn daar is ook niet iedereen enthousiast over.

Bontrager Aeolus Elite 50: 50mm 180 euro duurder dan de alternatieven hierboven maar ook 1.740gr zwaar
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 04167.html

De eerste twee sets zijn ietsje duurder dan 500 euro. Een setje zipp 303s 45mm is 830 euro maar met 1.520 gram wel een stukje lichter.
De allergoedkoopste set is van elite wheels 60mm en dan heb je al een set van 1.816 gram voor 425 euro. Maar het gewicht staat me tegen. Voor 750 euro haal je een set uit China met dt Swiss 350 naven.
De keuze is dus reuze.

Wat zouden jullie adviseren? Is goedkoop duurkoop? Het enige verschil voor mij zijn de naven. Ik wil wel eens fietsen tijdens een buitje maar liever niet. Ga ik dan het verschil in naven merken die het prijsverschil rechtvaardigt? Anders gezegd is de zipp probleemloos de komende 5 jaar en haalt de rest dat niet?
De eerste set die je linkt. Dat kan niet missen. Dat zijn Novatec wielen. Scrol maar eens door de foto's. Aan de binnenkant van een van de velgen staat het er met koeien letters op.

Het adagium "cheap, durable, light. Pick 2" is hier ook van toepassing. Wil je profiteren van een carbon set en de mogelijkheden die daarbij horen om een licht gewicht set te maken wat ook onderhoudsarm is, zul je moeten betalen.

Nou is het prijsverschil tussen die twee werelden best pittig. En 1200,- euro uitgeven op een fiets van 2500,- voor wielen. Dat ligt aan een ieder wat die kiest. Ga je het verschil tussen deze wielen en het duurdere segment merken? Niet als je niet op beide eens gefietst hebt.

Als de keus zou moeten zijn een van de drie zou ik voor de Bontragers gaan ondanks het gewicht en daarna voor de Novatecs van Bike24. Puur voor de garantie.

Van Visions word ik niet warm. Veel modellen met problemen. En zwaar.

En die Elite wheels van 60mm. Heb je ervaring met het rijden van zulke hoge velgen? En ben je bereid om met China aan de slag te gaan als er iets loos is?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 mei 2022 22:01

Ik fiets ongeveer een jaar met een set Vision TC40 in mijn CAAD13. Die bevallen prima en zijn tot op heden probleemloos. Ook al zijn ze met 1650 gram wat aan de zware kant. Mijn aluminium Hunt 34 Aero wide zijn 100 gram lichter bijvoorbeeld. Ik heb wel beduidend meer betaald dan de prijs die bij bike inn op de site staat. Wel heb ik over met name de goedkopere wielen van Vision meer over problemen gelezen.

De bontrager wielen waar je naar verwijst zijn niet op voorraad, en de vraag is maar hoe snel dat weer het geval zal zijn in de huidige tijd. Als ik uit de lijst zou moeten kiezen zou ik wel voor deze wielen gaan.

De andere wielen ken ik niet, en kan ik dus niks over zeggen.

De tip van Philippos zou ik zeer serieus nemen. Je moet je afvragen of je voor die prijs hoge carbon wielen kunt krijgen die ook nog eens goed zijn. Realiseer je dat een fiets vaak goedkoop kan worden gehouden door er goedkope wielen in te zetten. Daar wordt veelal op bezuinigd door de fabrikanten. Een upgrade naar een betere set kan ook bijdragen aan een veel beter weggedrag van de fiets. Niet voor niets wordt dit ook wel vaak de beste upgrade voor je fiets genoemd.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik wel wat meer budget reserveren voor een goede set wielen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2022 22:06

Zelf heb ik de Zipp 303S wielen. 2 sets , een voor de racer met 28mm Veloflex, en de andere set met 42mm Pirelli Gravel H banden.

Ik weet niet wat jij weegt maar voor mijn 74 kg zijn het prima wielen, licht en toch stevig - en niet geheel onbelangrijk: levenslange garantie !
Laatst gewijzigd door rene op 30 mei 2022 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 30 mei 2022 07:49

Ik zou Philippos een persoonlijk bericht sturen voor advies en iets op maat laten maken.
De keuze is reuze en voor elk budget is wel wat moois te maken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mei 2022 11:30

Philippos schreef: 29 mei 2022 18:31
bakboord1 schreef: 29 mei 2022 17:19 ...

DXC RD/Fifty: 50mm, goedkoop en licht genoeg met 1.637gr maar merk onbekend al wordt de link met novatec R5 gelegd
https://www.bike24.de/p1597681.html?sea ... source=SRP

...
De eerste set die je linkt. Dat kan niet missen. Dat zijn Novatec wielen. Scrol maar eens door de foto's. Aan de binnenkant van een van de velgen staat het er met koeien letters op.

...
het staat ook gewoon in de beschrijving dat het dat Novatec naven zijn ;-). Kan je kijken of het type een betere is of niet...

Walter

Joostblom
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:39

Joostblom 30 mei 2022 11:58

kopjethee schreef: 30 mei 2022 07:49 Ik zou Philippos een persoonlijk bericht sturen voor advies en iets op maat laten maken.
De keuze is reuze en voor elk budget is wel wat moois te maken.
Dit kan ik alleen maar beamen. Afgelopen winter zelf een set gekocht bij Philippos, rijdt echt fantastisch. Waren overigens wel iets duurder dan de hierboven genoemde velgen maar dat was ook mijn eigen keuze.

hayes

hayes 30 mei 2022 13:19

Mijn Elite wheels setje (45hoog, 28mm breed) kostte me 550 met verzending.
Naven zijn hun versie van DT Swiss Ratchet systeem (verlopen patent). Ik heb de versie met 36 tandjes.
Gewicht 1650 denk ik.

Na een jaartje nog steeds probleemloos.

edit: ik zie dat je nu aan 680 zit voor deze set + verzending.
Sommige setjes hebben ze ook in voorraad in Spanje.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 mei 2022 13:43

Ik heb sinds februari de Bontdrager wielen, gekocht bij Vos in Oosterhout, dit zijn de Pro 5 TLR, waren daar 749 euro voor de set.
Bevallen erg goed, betrouwbare wielen en naven.

Je zou eens kunnen bellen of hij nog een set eventueel kan bestellen of nog heeft liggen, af en toe heeft hij een set.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 mei 2022 13:49

hayes schreef: 30 mei 2022 13:19 Mijn Elite wheels setje (45hoog, 28mm breed) kostte me 550 met verzending.
Naven zijn hun versie van DT Swiss Ratchet systeem (verlopen patent). Ik heb de versie met 36 tandjes.
Gewicht 1650 denk ik.

Na een jaartje nog steeds probleemloos.

edit: ik zie dat je nu aan 680 zit voor deze set + verzending.
Sommige setjes hebben ze ook in voorraad in Spanje.
Had je ze wellicht vlak voor de invoering van de btw gekocht?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 mei 2022 14:14

Geen ervaring, maar zag bij toeval deze set in de aanbieding. https://www.futurumshop.nl/ere-research ... wart.phtml

Dan koop je gewoon bij een NL winkel. Ik lees ook dat je levenslange garantie kunt krijgen als je de wielen registreert. Gewicht ook in orde.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie