Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie grensstreek Frankrijk italie

phil23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 nov 2020 14:27

phil23 29 mei 2022 15:56

Goeden middag,
Graag zou ik wat advies van lezers hier op forum voor een mooie bestemming en eventueel ideeën voor vakantie in de grensstreek van Frankrijk en Italië.
Wij gaan voor het eerst deze kant op (1 week Frankrijk,1 week italie),de fiets achter op de auto mee.Wij beide zijn onbekend in dit gebied maar willen het toch een keer uitproberen.
Er zal zowel gefietst worden als gewandeld worden
Wij zitten te denken om de gravelbikes mee te nemen maar kan ook de racefiets voor mijzelf en gravelfiets voor de vrouw.
Mijn vraag aan jullie is......zijn er leden die in deze streek op vakantie gaan en zouden jullie willen of kunnen adviseren met een mooi/ uitdagende bestemming.
Onze bedoeling is om rond de laatste twee weken van augustus daar naar toe te gaan.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en of jullie leuke tips kunnen voorleggen voor ons
BVD dank
Phillip

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 16:11

Het eerste waar ik aan denk is Barcelonette in Frankrijk. Mooie uitvalsbasis voor diverse legendarische cols. Daarna via de col de Larche naar Italië (Cuneo) om Piemonte te ontdekken. Daar heb je hele mooie gravel trajecten tussen de wijngaarden en hazelnoot plantages. Vinnige klimmetjes maar nooit heel hoog.
Do or don’t, there is no try

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 29 mei 2022 16:53

Rijd net terug uit die (Franse streek) van een paar dagen fietsen vanuit Puy-Saint-Vincent. Aanrader!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mei 2022 20:14

Eind augustus kun je lekker hoog zitten. Vallée de la Clarée bij Briancon, Queyras. Italiaanse kant Sestriere/Susa, Colle del Nivolet, Sampeyre, Valcavera.
Gravel Finestre, Assietta, Notre Dame de Clausis, Granon vanaf Val des Pres, Parpaillon.
Niet zijken maar reiden !

phil23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 nov 2020 14:27

phil23 29 mei 2022 21:10

Ideeën genoeg .......tot zover bedankt.
Zullen vast wel meer volgen denk ik.
Ik ga dit allemaal bekijken de komende week.
Phillip

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 mei 2022 09:26

Wij hebben een paar jaar geleden de combi Meer van Annecy + Comomeer / Meer van Lugano gedaan. Zeker bij Annecy is het prachtig fietsen met de racer. Bij de Italiaanse meren was het wat meer gravel.

Bij Annecy was het me eigenlijk te druk, er zijn ook veel campings. Bij de Italiaanse meren stonden we precies tussen het Meer van Lugano en Comomeer bij Piano Porlezza, camping Ranocchio. Ik vond die laatste stop leuker dan Annecy, iets rustiger. De stad Lugano is prachtig en alles rondom het Comomeer heerlijk Italiaans.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mei 2022 10:02

Enzzo schreef: 29 mei 2022 16:11 Het eerste waar ik aan denk is Barcelonette in Frankrijk. Mooie uitvalsbasis voor diverse legendarische cols. Daarna via de col de Larche naar Italië (Cuneo) om Piemonte te ontdekken. Daar heb je hele mooie gravel trajecten tussen de wijngaarden en hazelnoot plantages. Vinnige klimmetjes maar nooit heel hoog.
Was ook direct mijn ingeving. En als je de gravelfiets meeneemt, zeker de Col du Parpallion doen!!
Hier leuk verhaal van forumlid Havana: https://www.cycloworld.cc/article/col-d ... etime/1110
Ik heb het zelf vanaf de andere kant gedaan met de mountainbike, prachtige rit!
Less is bore

phil23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 nov 2020 14:27

phil23 30 mei 2022 20:27

Bedankt voor de tips,
Ons vakantie zal zeker een week op 1 plek zijn en voor de tweede week houden we alle opties open,kijken wel waar we uitkomen
Wij hebben zitten kijken naar omgeving van barcelonette en Pra loup,zo te zien heel mooi.Dit
Samen wel besloten om de gravelbikes mee te nemen.
Het verslag op cycloworld van forum lid Havana, zal ik zeker lezen.
De andere genoemde plaatsen zullen wel ook bekijken,we hebben nog ff om een keuze te maken.
Enkel het kijken van foto's krijg je al zin om te gaan😎
Phillip

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 30 mei 2022 22:21

Grensstreek Frankrijk - Italie, combi van gravel en hiking, dan denk ik aan de regio rond Bardonecchia/Susa: Colle del Sommelier, Col du Chaberton, Monte Jafferau, Sestriere, Strada dell'Assietta, Col de Finestre.

https://www.cycling-challenge.com/colle-del-sommeiller/
https://www.cycling-challenge.com/mont-chaberton/
https://www.cycling-challenge.com/mont- ... ol-basset/
https://www.cycling-challenge.com/strad ... -finestre/
https://www.cycling-challenge.com/strad ... iled-look/

Staat ook nog op mijn bucket-list, maar denk dat ik voor de zekerheid de mtb meeneem. :lol:
Gazelle Team TVM \'99

phil23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 nov 2020 14:27

phil23 21 jun 2022 21:03

Zo even een update in wat wij besloten hebben......
Het wordt Italië......Genua en Pisa met een paar dagen omstreken Rome.
Ik zie in komoot namelijk diverse tours voor zowel racefiets als gravelbike.
Heb nog ff de tijd om te snuffelen bij de getoonde tours en dan beslissen welke fiets het wordt.
En zomaar een mooi rit fietsen zonder iets gepland te hebben is ook best leuk.
Heb er nu al zin in
Phil

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 22 jun 2022 06:35

Dan mag je de topictitel ook wel veranderen :D
Veel plezier gewenst!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 jun 2022 16:40

Hou er rekening mee dat Pisa en Genua in augustus echt super druk zijn!
Rond Pisa kun je veel vlakke ritten maken (west en zuidwesten van Pisa) En heb je aardige gravel routes daar? Geen idee. De stad is een parel zolang je streek rond de bekende toren maar vermijd. (De kuststreek bij Pisa is in augustus heel duur qua accomodaties trouwens)

Rond Genua kun je alle kanten op: langs de kust, meer binnenland. Maar wel heftige klimmetjes hoor. Het landschap dicteert daar de stijlte! Niet hoog maar wel pittig in stijgingspercentages.

Als je van het noorden naar Genua rijdt met de auto, hou dan rekening met vele tunnels en bochten rond Genua. Niet fijn want je wordt telkens verblind door de zon als je uit een tunnel komt. Tel daar de vakantie drukte en het Italiaanse rijgedrag bij op en je hebt stress 😉

Tussen Genua en Pisa ligt (de streek) Cinque Terre. Prachtig! Een bezoek waard.

Rond Rome ken ik niet qua fietsgebied. Maar Rome in augustus is geen pretje.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie