Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval training opstellen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9185
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2022 09:28

Klein_Verzet schreef: 31 mei 2022 12:10 Ik druk na 20min opwarming mijn Bryton 310 in en raffel vervolgens 30X30/30 af, liefst met tegenwind, veel tegenwind, want bergen hebben we niet. Niks vermogen noch snelheid, zelfs geen hartslag puur op de klok en ... alles zittend, goed voor de onderrugspieren; volle bak 30sec dan 30 herstel en dat 30 keer. Na afloop de gegevens uitlezen. Klaar.
Ja dat is dus voluit wat je 30x volhoud en niet wat ik onder voluit versta.
Als ik 5x 20s (40 rust) voluit sprint is het eind vier al net niet meer en keer vijf is niet heel best.

En ik zou voor een afwisseling gaan met staan erbij. Alleen zitten is veel te eenzijdig, dat doe je de hele tijd al.
Maak die core sterk en flexibel en train hem niet vast.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4010
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2022 09:38

Als het om mtb gaat inderdaad ook staan. Of afwisselen 30s zittend, rust, 30s staand enz.

Of je nu 40 of 30 sec doet. Het maakt allemaal geen donder uit hoor. Je kan deze trainingen in principe prima afwerken zonder naar het vermogen te kijken. Ik probeer altijd gewoon 30s door te blijven versnellen, dus ook steeds een versnelling bijsteken. Het is geen volle sprint, maar het is wel echt stevig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 01 jun 2022 12:53

Dank voor de verwijzing!

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 01 jun 2022 12:57

Hoeft er na 1 setje van bijvoorbeeld 10x 40-20's geen rusttijd te zitten? Bijvoorbeeld voordat je het 2e setje begint 5 min rust ertussen?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 jun 2022 13:52

wasbeer2006 schreef: 01 jun 2022 09:28Ja dat is dus voluit wat je 30x volhoud en niet wat ik onder voluit versta. Als ik 5x 20s (40 rust) voluit sprint is het eind vier al net niet meer en keer vijf is niet heel best. En ik zou voor een afwisseling gaan met staan erbij. Alleen zitten is veel te eenzijdig, dat doe je de hele tijd al. Maak die core sterk en flexibel en train hem niet vast.
Even voor de duidelijkheid: een interval-training is géén sprint-training. De ene volle bak is de andere niet. Het doel van een interval-training is om rond of boven het omslagpunt (of FTP) te trainen. Mijn fietsondersteunende versterkingsoefeningen doe ik dagelijks na 't opstaan, voor het tandenpoetsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9185
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2022 15:52

Dat ben ik met je eens! bij mij is het ook meer een sprintraining dat klopt.

Het is ook voor iedereen anders, ik ben 25 jaar geleden gestart met MTB,en dus dat intervallen is automatische.
Elke uur rijd ik wel 6 a 7 minuten in zone 5 en 6 (bij elkaar) FTP dat is gewoon standaard. Dat zit gewoon in mijn rijden.
Viaduct op, bocht uit etc.

ik doe ook naast de fiets voldoende, zeker dit jaar extreem op gelet en nu 2x per week 30 minuten yoga, super zwaar. Maar gewoon al zes weken totaal geen rugpijn! Voor het eerst in 15 jaar.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3695
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 01 jun 2022 17:47

Vraag van TS valt weinig zinnigs over te zeggen. Een goede training op een slecht moment is alsnog een slechte training. Alles valt en staat met wat je ervoor deed en erna gaat doen.

Plaats reactie