Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval training opstellen

marksi
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 29 mei 2022 14:57

Heb je wel een vermogenmeter voor buiten? Of train je vooral.binnen? En heb je een hartslagmeter?

Het is inderdaad wel heel handig om je FTP te weten als je op vermogen gaat trainen. Als dat niet het geval is dan zijn je hartslagzones weer goed om te weten.

5 minuten duurtempo dat zou zijn in D1. Je laagste zone zit in de herstelzone, dat is niet nodig als je een duurtraining doet met tempoblokken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9199
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2022 15:50

Voor 20/40 hoef je helemaal niets te weten.
Voluit 20s en dan 40s uitrusten. Als je die 20s voluit bent gegaan komen die 40s wel goed.

Ik doe ze wel eens, bv zo,n dag als vandaag, steeds regen, als ik dan zin heb ga ik een uurtje.
20min warm rijden en dan 5x 20/40 dan 5 min en dan nog 1 of 2 sets.
Lukt het een setje niet door verkeer of parcours doe ik er 4 of ik start na 60s.

Doe elke training gewoon 3 of 4 viaducten vol oprijden (of meer) hoef je hier helemaal niet zo over na te denken.
En ga staan met je 20,s! Dat maakt het wat makkelijker.

marksi
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 29 mei 2022 16:37

wasbeer2006 schreef: 29 mei 2022 15:50 Voor 20/40 hoef je helemaal niets te weten.
Voluit 20s en dan 40s uitrusten. Als je die 20s voluit bent gegaan komen die 40s wel goed.

Ik doe ze wel eens, bv zo,n dag als vandaag, steeds regen, als ik dan zin heb ga ik een uurtje.
20min warm rijden en dan 5x 20/40 dan 5 min en dan nog 1 of 2 sets.
Lukt het een setje niet door verkeer of parcours doe ik er 4 of ik start na 60s.

Doe elke training gewoon 3 of 4 viaducten vol oprijden (of meer) hoef je hier helemaal niet zo over na te denken.
En ga staan met je 20,s! Dat maakt het wat makkelijker.
De gebruikelijke VO2max 40/20 intervallen zijn wel omgekeerd: 40 sec volle bak 20 sec rustig en dan sets van 8-12 herhalingen.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 29 mei 2022 18:55

Heb je wel een vermogenmeter voor buiten? Of train je vooral.binnen? En heb je een hartslagmeter?
Ik ben in het bezit van een hartslagmeter en train alleen buiten.

Ik heb het wel eens geprobeerd om aan de hand van hartslagzones te trainen maar dat vond ik niet prettig. Als ik me goed voelde kwam ik wel in de hoge zones, wanneer ik een mindere dag had haalde ik de zones niet. Vermogen lijkt me hiervoor de uitkomst?

Betreft een ftp-test, zou ik die in me Garmin kunnen uploaden? Of is zo'n test voor iedere renner anders? Hoe ziet zo'n typische test eruit? 20 min warming-up, om vervolgens de ftp test te doen en daarna 30 min uitrijden?
Doe elke training gewoon 3 of 4 viaducten vol oprijden (of meer) hoef je hier helemaal niet zo over na te denken.
En ga staan met je 20,s! Dat maakt het wat makkelijker.
Een schema aanhouden heeft wel mijn voorkeur. Redelijk in de buurt (ringvaart) kan ik wel een tijdje achter elkaar blijven rijden zonder stoplichten en bochten bijvoorbeeld.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 30 mei 2022 10:28

Vermogen is nauwkeuriger dan hartslag. Hartslag is ook afhankelijk van andere tactoren zoals rust, vochtbalans, koffie etc. Hierdoor kan het bij dezelfde inspanning per dag een andere hartslag geven.
Maar als je geen vermogensmeter hebt, kun je als alternatief wel hartslag gebruiken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9199
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2022 11:10

marksi schreef: 29 mei 2022 16:37
De gebruikelijke VO2max 40/20 intervallen zijn wel omgekeerd: 40 sec volle bak 20 sec rustig en dan sets van 8-12 herhalingen.
Ik doe ze echt als sprint intervallen. dus dan 20/40.
40 seconde sprinten vind ik lang :-)

@Afloat. Als je het prettig vind schema's aan te houden is het prima natuurlijk. Je ziet toch wel dat velen dat niet zo makkelijk vinden of geen zin in hebben, bij de laatste hoor ik :D

Ik doe ook niet zomaar wat als ik een doel heb, maar in mij eigen ritme zit behoorlijk wat afwisseling.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 30 mei 2022 11:50

Fietser_1971 schreef: 30 mei 2022 10:28 Vermogen is nauwkeuriger dan hartslag. Hartslag is ook afhankelijk van andere tactoren zoals rust, vochtbalans, koffie etc. Hierdoor kan het bij dezelfde inspanning per dag een andere hartslag geven.
Maar als je geen vermogensmeter hebt, kun je als alternatief wel hartslag gebruiken.
Dit merkte ik inderdaad! Vandaar ook een overweging voor een vermogensmeter.
@Afloat. Als je het prettig vind schema's aan te houden is het prima natuurlijk. Je ziet toch wel dat velen dat niet zo makkelijk vinden of geen zin in hebben, bij de laatste hoor ik :D
Ik vind het wel fijn om een beetje te plannen wat ik ga doen. Maar ook weer niet weken van te voren, ik wil namelijk ook wel flexibel blijven.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 30 mei 2022 18:45

AfloatCyclist schreef: 30 mei 2022 11:50 Ik vind het wel fijn om een beetje te plannen wat ik ga doen. Maar ook weer niet weken van te voren, ik wil namelijk ook wel flexibel blijven.
Dan moet je echt naar Join kijken. Je kunt je beschikbaarheid per week of per dag opgeven en ook weer wijzigen. Join stelt dan een training voor, als je daar geen zin in hebt kun je weer een andere uitzoeken. Het schema past zich dan weer aan vwb de volgende trainingen. De training kun je dan weer op je Garmin of Wahoo computer zetten, hoe dit precies werkt weet ik niet want ik heb geen van beide.
Ik doe het nog met een briefje op de bovenbuis :like:

Ook een gewone fietsrit wordt gezien en meegenomen.
Join ziet de trainingen door een koppeling met strava.

Ik zou wel nog graag zien dat de app wat meer data in detail toont over je progress, maar dat zit in de pijplijn.
Daar gebruik ik tot die tijd dan weer Intervals.icu voor.

Er is een topic op het forum over Join.

AfloatCyclist
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15

AfloatCyclist 31 mei 2022 10:55

Ik doe het nog met een briefje op de bovenbuis :like:
Haha prachtig!
Er is een topic op het forum over Join.
Er ga me er verder in verdiepen! Bedankt

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 mei 2022 12:10

Ik druk na 20min opwarming mijn Bryton 310 in en raffel vervolgens 30X30/30 af, liefst met tegenwind, veel tegenwind, want bergen hebben we niet. Niks vermogen noch snelheid, zelfs geen hartslag puur op de klok en ... alles zittend, goed voor de onderrugspieren; volle bak 30sec dan 30 herstel en dat 30 keer. Na afloop de gegevens uitlezen. Klaar.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1106
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 mei 2022 12:40

Zo eenvoudig kan het zijn :like: .

Hartslag reageert toch te traag op zulke korte intervallen, snelheid is wat het is.
Vermogen zou je nog kunnen gebruiken om te pacen maar met een beetje ervaring kun je dat ook wel aanvoelen : als je na 5 keer van je fiets valt was het te hoog en als je na 30 keer niet van je fiets valt was het te laag.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 31 mei 2022 21:35

AfloatCyclist schreef: 28 mei 2022 19:16 Het doel is om in september een MTB wedstrijd van ±2 uur te rijden. Daarnaast wil ik ook wat 'gemakkelijker' op de wielrenfiets zitten als ik lange tochten ga maken (80 - 100 km).

Met de interval training wil ik eigenlijk mezelf min of meer niet te hard te trainen. In het verleden fietste ik min of meer 3 a 4 keer per week volle bak, dat is volgens mij niet heel bevoordelijk. Ik schat dat ik tot september minimaal 3x per week zal gaan trainen, wellicht zal dit 4x per week zijn maar 3x is minimaal.

Is dit een goed startpunt?
Via TrainingPeaks kun je trainingsschema’s aanschaffen speciaal voor MTB. Per schema staat de tijd en frequentie per week aangegeven. Ook zeker iets om naast de bovenstaande alternatieven te overwegen:

https://www.trainingpeaks.com/training- ... anguage=nl

Plaats reactie