Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 1040

steva03
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2015 19:47

steva03 07 jan 2023 12:49

Op mijn oude Garmin 1030 kon ik bij navigeren als orientatie een 3d modus instellen. Dan werd de route veel duidelijker weergegeven tijdens het navigeren. De straat die je moest rijden werd dan veel breder op het scherm. Voor mijn bijna 60 jaar oude ogen was dit super.

Ik ben nu in het bezit van de Garmin 1040 Solar, echter wat schetst mijn verbazing: de 3d modus is totaal verdwenen!

Weet iemand of ik op een andere manier er voor kan zorgen dat de route weer breder wordt weergegeven op het scherm?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8450
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2023 20:11

steva03 schreef: 07 jan 2023 12:49 Op mijn oude Garmin 1030 kon ik bij navigeren als orientatie een 3d modus instellen. Dan werd de route veel duidelijker weergegeven tijdens het navigeren. De straat die je moest rijden werd dan veel breder op het scherm. Voor mijn bijna 60 jaar oude ogen was dit super.

Ik ben nu in het bezit van de Garmin 1040 Solar, echter wat schetst mijn verbazing: de 3d modus is totaal verdwenen!

Weet iemand of ik op een andere manier er voor kan zorgen dat de route weer breder wordt weergegeven op het scherm?
Even gezocht en idd bij de 1040 verdwenen.Ik rij zelf met de 1030+ en heb de kaart op klassieke weergave staan.
Pagina 41 https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... _NL-NL.pdf
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 13 jan 2023 13:30

Na dikke 6 jaar m'n Edge 1000 vervangen door 1040. Al mee zitten spelen/instellen, nog niet mee gefietst.
Vraagjes mbt "hoogte" gegevensscherm:
- blijf daar altijd onder 2 gegevensvelden zien. Krijg deze niet weg. Als ik scherm verwijder en opnieuw plaats, staat er zelf iets van 252 gegevensvelden (terwijl je er maar 2 ziet). Niet ze heel erg die 2, maar is er iets aan te doen? (Omdat sowieso boven al 1 of 2 velden staan);
- als ik een koers heb geladen en aan het rijden ben (vanachter bureau dus) zie ik geen hoogte-traject. Enkel vlakke lijn (omdat ik ook niet beweeg natuurlijk). Ook niet als ik op het icoontje rechtsboven klik. Kan ook schaal niet aanpassen en die blijft dus maar op enkele 10tallen meters staan.

[Update]
Tweede vraag opgelost. Net een koers gevolgd die voor mijn deur start en stukje gelopen. Krijg dan idd mooi het hele hoogte profiel te zien en kan togglen met icoontje rechts boven.
De 1 of 2 vaste gegevensvelden boven in op de hoogte pagina ook duidelijk. Bij volgen koers zie je dan links "totale stijging" die over hele koers nodig is, rechts wat je nog te gaan hebt. Daarmee is het veld links wel statisch (jammer), blijft immers hele koers zelfde getal staan. Volg je geen koers, heb je bovenin maar 1 gegevensveld met totale stijging gedaan. Had dit zelfde veld ook liever links gehad bij volgen van een koers.
Eerste vraag (of en hoe ik de twee gegevensvelden onder kan weghalen) heb ik nog niet gevonden.
Nieuwe vraag mbt "Kaart" scherm. Heb daar de optie "Toon hoogte profiel" aan/uit te zetten. Bij "aan" en volgen koers zie ik dan onderin een zeer verkleinde versie van het "hoogte" scherm. Voegt dan weinig toe als ik ook al "hoogte" scherm aan heb staan. Of gaat dit bij fietsen wat meer/anders laten zien?

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 08 feb 2023 23:05

Bij mijn 1040 Edge bundel was de verkeerde snelheidssensor gekoppeld. Meegeleverde cadans- en hartslagsensor waren wel okay.
Geen probleem natuurlijk. Via nieuwe sensor koppelen is de juiste eenvoudig te pairen.
Wel vreemd.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 feb 2023 08:46

Snelheidsensor? Snelheid word toch bepaald door Gps?

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 09 feb 2023 09:28

mao schreef: 09 feb 2023 08:46 Snelheidsensor? Snelheid word toch bepaald door Gps?
Klopt. Maar wanneer de GPS slechte(er) ontvangst heeft door bv een bladerdek boven je hoofd, of tussen bebouwing, kun je om toch een goede snelheid meting te krijgen een snelheid sensor gebruiken. Die geeft een signaaltje naar je GPS wanneer je wiel een keer is rond gegaan. Met het aantal omwentelingen in de tijd en de wielomtrek kan je GPS ook de snelheid berekenen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2023 20:25

Ik heb daar echt nooit last van. Ik rijd ook op de mtb zonder sensor en het gaat altijd goed.
Behalve tunnels, nouja dan mis soms 2 a 3km op een rondje. Gemiddelde blijft wel goed.

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 11 feb 2023 22:47

marcuse schreef: 09 feb 2023 09:28
mao schreef: 09 feb 2023 08:46 Snelheidsensor? Snelheid word toch bepaald door Gps?
Klopt. Maar wanneer de GPS slechte(er) ontvangst heeft door bv een bladerdek boven je hoofd, of tussen bebouwing, kun je om toch een goede snelheid meting te krijgen een snelheid sensor gebruiken. Die geeft een signaaltje naar je GPS wanneer je wiel een keer is rond gegaan. Met het aantal omwentelingen in de tijd en de wielomtrek kan je GPS ook de snelheid berekenen.
Het kan via GPS. Echter is via een sensor veel betrouwbaarder en stabieler. Mijn ervaring met GPS snelheid is dat deze te veel wisselingen kent. Het duurt immers even voordat de Garmin de snelheid tussen een aantal GPS punten heeft berekend. Via een eigen sensor is dit vrijwel direct. Ik gebruik dus altijd een snelheidssensor. Soms, als de batterij leeg is, zie ik dat de GPS gebruikt wordt. Dan is het een kwestie van snel de batterij weer wisselen.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 12 feb 2023 12:37

Ben nog steeds niet om, om voor een 1040 te gaan.
Maar nu begint mijn huidige GPS-dingetje kuren te vertonen en moet ik wel eerdaags een keuze maken.
Nu heb ik mijn rit historie allemaal op RWGPS staan en heb niet de behoefte om daarnaast weer een ander platvorm hiervoor te moeten gebruiken.
De vraag is: kan ik RWGPS ook blijven gebruiken om daar de gereden data mee te syncen?
...

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 12 feb 2023 13:02

Dit is wat rwgps er zelf overzegt. Je upload dus naar garmin en die kan het doorsturen naar rwgps.

Gebruik de Ride with GPS Connect IQ-app om uw meest recente en vastgezette routes draadloos te synchroniseren met uw Garmin-apparaat. Wanneer u klaar bent met fietsen, kan Garmin Connect uw fietstocht automatisch synchroniseren met uw Ride with GPS-account.

i-mac

i-mac 12 feb 2023 14:32

wasbeer2006 schreef: 11 feb 2023 20:25 Ik heb daar echt nooit last van. Ik rijd ook op de mtb zonder sensor en het gaat altijd goed.
Behalve tunnels, nouja dan mis soms 2 a 3km op een rondje. Gemiddelde blijft wel goed.
Op Strava kan je je rit afstand (en hoogte) laten corrigeren.


https://www.waypointleuven.be/blog/446- ... 0berekenen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2023 15:56

Nou, ik dacht dat ie dit vroeger wel eens automatisch deed. Maar de laatste tijd niet meer.
Zal binnenkort eens opletten, nu al even geen lange tunnel gehad, tot een meter op 50 gaat het altijd wel goed

Plaats reactie