Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 1040

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jul 2022 16:30

Oppbogga schreef: 01 jul 2022 16:20 Nog een andere vraag nl. weet een van jullie of de SRAM RED e-Tap ondersteund wordt?
Ik lees daar in de specificaties niets over maar wel dat de Shimano DI2 genoemd wordt.
Om verwarring te vermijden,
Bedoel je de 11-speed of de AXS 12-speed?
Alhoewel ik denk dat ze beide ondersteund worden.
- Batterijniveau
- Welke versnelling, ook grafisch
- Hoeveel keer je geschakeld hebt
- Enz
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jul 2022 19:58

De 1030plus laat lig de red etap 11sp versnelling zien.
Dus bv 40/17 , 50/21 etc.....

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 01 jul 2022 20:22

Heb je beter scherm op de 1040 of is alleen lettertype scherper en verbeterd? Is het contrast verbeterd van de lijn die je moet volgen bij navigeren? Op de 1030 plus blijf ik het soms erg klein en onduidelijk vinden. Hoe gaat het met de Garmin "u-bochten" als je fout rijdt. Gaat het herberekenen sneller en beter of blijft de garmin maar zeuren over dat je moet omkeren?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jul 2022 05:42

Herberekenen gaat sneller, want snellere processor maar de software zelf is niet veranderd.

Naar mijn bescheiden mening moet je dit gewoon uitzetten, ongeacht welke fietscomputer je gebruikt. Het zal nooit maar dan ook nooit goed kunnen werken en dat is ook volkomen logisch. Ik schreef hier een tijdje geleden het volgende over

Waarom is herberekenen zo moeilijk voor een fietscomputer?
Herberekenen is één van de lastigste dingen om te programmeren voor iedere fietscomputerfabrikant. Dat heeft 2 oorzaken.

Ten eerste kan een fietscomputer kan niet bepalen of je per ongeluk verkeerd rijdt (je mist een afslag) of dat je bewust verkeerd rijdt (weg dicht). In het eerste scenario zou de fietscomputer een U-turn moeten voorstellen. In het 2e geval een omleiding. Maar de computer kan niet raden welk scenario juist is.

Het tweede probleem is dat je op de fiets vaak rondjes rijdt, anders dan bij een auto waar je meestal A>B rijdt. Autonavigatie kan altijd uitgaan van de eindbestemming als doel, terwijl een fietsnavigatie juist trouw wil blijven aan de ronde. Echter, een fietscomputer kan nooit weten of een dichte weg verderop misschien weer open is. De allereerste fietscomputers met navigatie loste dit op door net als een autonavi de snelste weg naar het eindpunt te berekenen. Dat leverde soms bizarre situaties op waarbij je als je in het begin van de route een keer fout reed, een paar km daarna weer bij je huis stond....

Tegenwoordig gebruiken fietscomputers een iets ander algoritme: ze pakken een punt op de route een X aantal km verder dan het punt waar je fout reed en proberen je daarheen te leiden. Dat kan goed uitpakken, maar in het slechte geval kan je wel een flink deel van de originele route missen.
In dit filmpje van DCR kun je goed het verschil zien tussen het scherm van de 1030 en de 1040. Dat is toch echt wel een heel groot verschil. Het scherm van de Karoo 2 zet ik nog wel een stapje hoger maar het scheelt niet veel.

Ik heb het zelf ook gezien bij Mantel vorige week en was onder de indruk.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2022 08:34

havana schreef: 02 jul 2022 05:42 ......
Naar mijn bescheiden mening moet je dit gewoon uitzetten, ongeacht welke fietscomputer je gebruikt. ...............
Helemaal mee eens.
En als je dan toch ergens niet door kan is het veel beter om de kaart even uit te zoomen en zelf te zien hoe je terug op het parcours geraakt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 jul 2022 09:08

Dank Frank. Heel verhelderend. Ik zag al dat Karoo 2 mooi scherm heeft en hele goede navi functionaliteit en gebruik, maar Karoo 2 voelt voor mij als een tussenstap. Ik denk dat de Karoo 3 pas echt interessant wordt. Ik blijf daarom liever bij Garmin. De solar functionaliteit vind ik een gimmick, maar kan wel handig zijn voor bepaalde mensen. Voor mij is dat absoluut overkill en ook de prijs vind ik absurd. De normale 1040 vind ik qua prijs nog wel acceptabel. Ik vind het wel een gemiste kans van Garmin om niet wat meer out of the box te denken. Het is allemaal wel erg veilig vorm gegeven. Bezels zijn best dik en scherm had best een hogere resolutie mogen hebben. Ook een led lampje (om gezien te worden) in het apparaat was welkom geweest. Meer instellingen qua toegankelijkheid zoals fellere kleuren of kleuren die nog goed te zien zijn met een fietsbril op. Het scherm kunnen aflezen zonder leesbril zou ook goede instelling zijn geweest. 8-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jul 2022 09:21

Ik ga zeker niet beweren dat je een Karoo 2 moet kopen. Ik zou het toestel zelf niet eens kopen. Ik zeg alleen maar dat het scherm best-in-class is.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 jul 2022 09:42

boswielrenner schreef: 02 jul 2022 09:08 Dank Frank. Heel verhelderend. Ik zag al dat Karoo 2 mooi scherm heeft en hele goede navi functionaliteit en gebruik, maar Karoo 2 voelt voor mij als een tussenstap. Ik denk dat de Karoo 3 pas echt interessant wordt. Ik blijf daarom liever bij Garmin. De solar functionaliteit vind ik een gimmick, maar kan wel handig zijn voor bepaalde mensen. Voor mij is dat absoluut overkill en ook de prijs vind ik absurd. De normale 1040 vind ik qua prijs nog wel acceptabel. Ik vind het wel een gemiste kans van Garmin om niet wat meer out of the box te denken. Het is allemaal wel erg veilig vorm gegeven. Bezels zijn best dik en scherm had best een hogere resolutie mogen hebben. Ook een led lampje (om gezien te worden) in het apparaat was welkom geweest. Meer instellingen qua toegankelijkheid zoals fellere kleuren of kleuren die nog goed te zien zijn met een fietsbril op. Het scherm kunnen aflezen zonder leesbril zou ook goede instelling zijn geweest. 8-)
Ik denk dat de keuzes om de scherm resolutie niet te verhogen en ook het lampje gedaan zijn puur voor maximale accu duur. Hogere resolutie gebruikt nou eenmaal meer stroom. Dan kun je ook wel weer een grotere accu inbouwen, maar dan heb je weer mensen die zeuren dat ie te groot / dik is. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 jul 2022 09:53

Eens, maar 35 of 45 uur batterij zonder besparingsmodus is voor veel mensen meer dan genoeg. Je had prima de keuze kunnen hebben voor hogere resolutie en led lampje.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2022 15:31

boswielrenner schreef: 02 jul 2022 09:53 Eens, maar 35 of 45 uur batterij zonder besparingsmodus is voor veel mensen meer dan genoeg. Je had prima de keuze kunnen hebben voor hogere resolutie en led lampje.
+1
1040 is super traditioneel qua ontwerp.
30 uur is zat, hogere res en fraaiere bezel zal door veel meer mensen worden gewaardeerd.
Less is bore

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 02 jul 2022 16:15

Ik heb het inderdaad over de eTap 11 speed.
Het antwoordt is hierboven inmiddels gegeven, waarvoor dank.

Oja, nog een vraag of de Quarq vermogensmeter er ook op werkt?
Het zal wel maar voor de zekerheid zoek ik een bevestiging daarvoor.
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jul 2022 16:42

Ja.

Plaats reactie