Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen achterderailleur

Complexity
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020 19:49

Complexity 27 mei 2022 08:59

Vorige week heb ik mijn fiets binnengedaan bij de fietsenwinkel voor een grondig nazicht. Ketting werd vernieuwd, achterderailleur opnieuw afgesteld, zodat het schakelen weer soepel verloopt.

Maar nu heb ik gisteren het achterwiel verwijderd om de casette te kuisen.
Deze was namelijk zeer vuil (zwart), en ziet nu terug grijs, maar nu heb ik een probleem met het schakelen.
Achteraan vanop het kleinste kransje naar het 1 na kleinste kransje lukt niet (ik moet 2 maal schakelen om effectief van kransje te kunnen veranderen), wat dus ook betekent dat ik niet meer op het lichste verzet geraak.

Ik heb de derailleur terug proberen af te stellen, en heb de stelschroef volledig uitgedraaid, zodanig dat er maximale spanning op de kabel staat, maar dan nog lukt het niet om te schakelen van het kleinste naar het 1 na kleinste kransje.

Kan het zijn dat de derailleur niet meer correct is afgesteld omdat ik deze volledig gereinigd heb?
Moet ik de stelschroef terug volledig indraaien, zodanig dat de kabelspanning minimaal is, de kabel lossen, en manueel meer spanning op brengen, door het iets verder te trekken, en dan verder af te regelen met de stelschroef?
Het lijk met allemaal wel vreemd aangezien hij pas vorige week volledig werd nagezien.

Het enige dat ik kan bedenken is dat hij was afgesteld op een zeer vuile casette, en dat omwille van deze nu te reinigen niet meer correct afgesteld is.


Met vriendelijke groeten.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 27 mei 2022 09:07

Ik zou het inderdaad opnieuw gaan afstellen, maar de stelschroef niet helemaal indraaien zodat je bij het afstellen nog twee kanten op kunt.
prj

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mei 2022 09:46

Ik zou in eerste instantie even bij de fietsenwinkel langs gaan. Als jij hebt betaald voor het afstellen en na 1 week gaat het al mis dan klopt er iets niet.

Als je zelf aan de slag wil: eerst even kijken of de afstelling van de derailleur tot de cassette nog goed staat (afstand bovenste derailleurwieltje tot de cassette dus). Dit doe je met de zg. b-schroef. Dan de kabel even losmaken, kijken of je dan wel op het kleinste kransje terechtkomt. En opnieuw opspannen. En inderdaad, zoals genoemd even de stelschroef in het midden zetten. Dan met de stelschoef spelen totdat de ketting netjes en geruisloos over de kransjes loopt.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 27 mei 2022 09:54

Ervan uitgaande dat je Shimano hebt. Kijk eens bij de techdocs van Shimano op de website. Prima uitleg met goede instructies.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Complexity
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020 19:49

Complexity 27 mei 2022 10:24

Ik dacht dat de fietsenwinkel niets te verwijten valt aangezien de afstelling gebeurd is op een vuile cassette, en deze is nu volledig gereinigd, dus het probleem ligt eerder daar denk ik of is dan onmogelijk?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mei 2022 10:41

Ik vind het sowieso stuitend dat de winkel de cassette niet even heeft gereinigd als er een nieuwe ketting wordt gemonteerd. Kleine moeite, groot plezier.
Ride bikes, not tanks!

Complexity
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020 19:49

Complexity 27 mei 2022 11:08

Voor de mensen die het stuitend vinden dat de winkel de casette niet even gereinigd heeft, enkele foto's.

Zo zag de casette eruit (hier is ze al wat gekuist, maar ze was volledig zwart).
Afbeelding


Nadat ik deze volledig gereinigd had zag ze er als volgt uit.

Afbeelding

En het reinigen was geen kleine moeite.
Ik heb er redelijk wat werk aan gehad, en nu dus schakelproblemen.
Normaal zouden de maximima's van de derailleur nog correct moeten staan, want hier ben ik niet aangeweest.
Dus, ik denk dat ik de kabel moet lossen, de stelschroef in het middel plaatsen, en de kabel spannen en vastdraaien in de derailleur, en dan middels de stelschroef het schakelen correct afstellen, of zie ik ergens iets over het hoofd?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mei 2022 11:28

Ja, blijf het stuitend vinden dat de shop dit niet heeft gedaan. En dat is een kleine moeite. Cassette ligt er in een halve minuut af. Even de kransjes los van elkaar door een doek halen en monteren weer. Totaal nog geen 5 minuten werk.

Wat je moet doen heb ik al eerder beschreven.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 mei 2022 12:25

Een aantal tandwielen (in het midden vooral) lijkt mij overigens aardig versleten.

Complexity
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020 19:49

Complexity 27 mei 2022 12:34

De fiets heeft ongeveer 3000 kilometer. Verslijt een cassette zo snel dan?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 mei 2022 12:46

Dat hangt er vanaf, maar met een versleten ketting en zand en veel op hetzelfde wieltje rijden kan het snel gaan....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 mei 2022 16:08

Complexity schreef: 27 mei 2022 08:59 Vorige week heb ik mijn fiets binnengedaan bij de fietsenwinkel voor een grondig nazicht. Ketting werd vernieuwd, achterderailleur opnieuw afgesteld, zodat het schakelen weer soepel verloopt.

Maar nu heb ik gisteren het achterwiel verwijderd om de casette te kuisen.
Deze was namelijk zeer vuil (zwart), en ziet nu terug grijs, maar nu heb ik een probleem met het schakelen.
Het kan niet zo zijn dat eenmaal een 'goed' afgesteld schakelsysteem na het verwijderen en terug zetten van een achterwiel volledig ontregeld zou zijn, dan moet er iets verkeerd zijn gegaan bij het demonteren/monteren van het achterwiel, kan niet anders.! Een vuile en weer schoongemaakte cassette heeft geen invloed op het schakelen, dus . . . . . . :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie