Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen achterderailleur

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 27 mei 2022 17:49

Hij heeft inmiddels ook aan de stelschroef gedraaid. Dus de afstelling is in ieder geval niet meer juist.
Ik denk dat met het verwijderen de kabel ergens uit zijn hoedje geschoven is. En niet uit zijn eigen meer goed terug gaat
Hierdoor is de kabelspanning een stuk hoger.
Gr Roos

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 18:16

Complexity schreef: 27 mei 2022 11:08 ...
Dus, ik denk dat ik de kabel moet lossen, de stelschroef in het middel plaatsen, en de kabel spannen en vastdraaien in de derailleur, en dan middels de stelschroef het schakelen correct afstellen, of zie ik ergens iets over het hoofd?
Je kan ook eerst de stelschroef in het midden zetten. Ik draai ze meestal vrij ver in omdat ik na plaatsen kabel meestal extra moet opspannen ipv eerder indraaien.

Ik zou schrijven dat je probleem is omdat het wiel niet goed geplaatst is, maar met steekassen is dat nogal moeilijk ;-).

Een versleten of vuille cassette zou niet de oorzaak mogen zijn. Misschien was er een fout in de kabelgeleiding voordat je het wiel eruit nam.

Walter

Complexity
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2020 19:49

Complexity 27 mei 2022 19:17

Bedankt voor de info.
Ik heb de kabel van de derauilleur losgemaakt, stelschoef ingedraaid, kabel terug in de derailleur gestoken en dan stelschroef uitgedraaid tot ik alle kransjes vlot kon bereiken :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2022 20:47

leon1 schreef: 27 mei 2022 11:28 Ja, blijf het stuitend vinden dat de shop dit niet heeft gedaan. En dat is een kleine moeite. Cassette ligt er in een halve minuut af. Even de kransjes los van elkaar door een doek halen en monteren weer. Totaal nog geen 5 minuten werk.

Wat je moet doen heb ik al eerder beschreven.
Als de cassette Zwart is zal de rest er ook zo wel uit zien.
Werken aan een vette smerige fiets lijkt mij niet prettig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mei 2022 07:50

Zelf op tijd je fiets een poetsbeurt geven lijkt me iets wat je niet aan een FM over moet laten, kan je zelf toch ook?
Op een smerige fiets rijden is een no go voor mij, zuinig op je dure spullen zijn is mijn devies!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mei 2022 22:45

Die derailleurkabel is wel heel krap bemeten. Paar cms meer kost toch niets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mei 2022 09:12

Ik werk soms ook wel aan de fiets van vrienden.
Voor alle duidelijkheid, helemaal gratis. :)
Van racefiets over LTB tot e-bike en stadsfiets.
De afspraak is dat als ik iets kapot doe ze dan pech hebben dat is hun risico, is gelukkig nog nooit gebeurd, en dat ze de fiets proper moeten brengen.
Aan een vuile fiets week ik niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2022 10:23

Haha, ik heb precies dezelfde regels.
Ik doe het gratis, als ik iets sloop mogen ze zelf betalen en fiets moet schoon zijn.... lol...

Ps, binnenkort mag ik de duurste gravel racer van Nederland gaan bouwen voor een vriend van mij. zin in :-)
Slaat ergens op wat ie gekocht heeft maar leuk om te bouwen. Met goedkope wielen van 1800 euro komt ie ruim boven 1.0 x sworks

Maar voor de TS, kijk even bij GCN, parktool oid hoe je je drivetrain afstelt en onderhoud.
Dat gaat sneller dan alle verhalen hier.

https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ

https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY

en zo staan er zat

Plaats reactie