Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lagere hartslag na Corona

advandenboogaard
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2010 22:26

advandenboogaard 26 mei 2022 16:23

Enige tijd geleden (half maart) positief getest op Corona. Op zich niet veel klachten, (2x vac + 1x Booster Pfizer), maar toch enkele weken beetje verkouden. Rustig aan gedaan op de fiets.
Na verloop van tijd -klachten niet meer aanwezig, beetje 'sloom'- weer wat serieuzer trainen. Bij mijn eerste langere training (3,5 uur) op vrij rustig tempo (D1) uiteindelijk totaal leeg. Niet 'spier-moe', maar echt leeg leeg. Ondanks genoeg eten onderweg. Tegenvaller dus; weekje of 6 geleden.

Ondertussen opnieuw weer aan het opbouwen. Het slome gevoel is eraf, ik ga weer lekker. Kom ook na een langere training niet leeg of extreem moe terug. Wel wat achterstand opgelopen to voor COVID: logisch.
Wat me wel opvalt is dat mij hartslag duidelijk lager is dan voor mijn besmetting. Hieronder speelt er:
    Lagere hartslag bij lage/middel inspanning (eerst D1 200-220W bij HF 120, nu HF 110)
      HF lijkt trager/moeilijker te stijgen
        HF treshold dik 10 slagen lager
          HF max bij fietsen ruim 10 slagen lager
            vermogen bij inspanning blijft minder achter dan HF.

            Eigenlijk ben ik niet eens ontevreden over hoe het gaat (vermogen wat ik lever), maar verbaasd over de lage HF. Ik had m juist hoger verwacht.
            Iemand ook een zelfde ervaring? Heeft mijn hart wellicht toch een tikkie gehad van de besmetting?

            Graag hoor ik van jullie!
            dank!

            Gebruikersavatar
            Lcsmet
            Forum-lid HC
            Berichten: 15821
            Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
            Locatie: Het Soete Land van Waes

            Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2022 17:27

            Ik heb in februari van dit jaar, na 3 prikken, toch Corona gehad.
            Niet zo veel last van gehad en ook achteraf ging het wel terug goed.
            Nu op 8 mei een hartaanval gedaan door een "bloedklonter".
            Heeft het een met het ander te maken? Geen idee.
            I know myself like no one else
            Nothing to defend

            Peter243
            Forum-lid
            Berichten: 149
            Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

            Peter243 26 mei 2022 18:11

            SMA en sportarts vraag voorleggen. Dit soort vragen kunnen hier niet beantwoord worden. Is een grote gokkast met allemaal persoonlijk getinte antwoorden. Word je niet wijzer van.

            derxx
            Forum-lid
            Berichten: 693
            Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

            derxx 27 mei 2022 02:02

            Lcsmet schreef: 26 mei 2022 17:27 Ik heb in februari van dit jaar, na 3 prikken, toch Corona gehad.
            Niet zo veel last van gehad en ook achteraf ging het wel terug goed.
            Nu op 8 mei een hartaanval gedaan door een "bloedklonter".
            Heeft het een met het ander te maken? Geen idee.
            Wow... Bijna soortgelijk hier, ik had alleen geen hartaanval, maar een trombose in m'n rechterbeen (tot aan m'n lies), en daarbij een longembolie. Sterkte met het herstel Lcsmet
            Afbeelding

            Gebruikersavatar
            Lcsmet
            Forum-lid HC
            Berichten: 15821
            Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
            Locatie: Het Soete Land van Waes

            Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 09:16

            derxx schreef: 27 mei 2022 02:02
            Lcsmet schreef: 26 mei 2022 17:27 Ik heb in februari van dit jaar, na 3 prikken, toch Corona gehad.
            Niet zo veel last van gehad en ook achteraf ging het wel terug goed.
            Nu op 8 mei een hartaanval gedaan door een "bloedklonter".
            Heeft het een met het ander te maken? Geen idee.
            Wow... Bijna soortgelijk hier, ik had alleen geen hartaanval, maar een trombose in m'n rechterbeen (tot aan m'n lies), en daarbij een longembolie. Sterkte met het herstel Lcsmet
            In de kliniek wist een dokter mij te vertellen dat er nu opvallend meer mensen met bloedklonters binnenkwamen dan voor de prikcampagne van de overheid.
            Hij suggereerde dat er daar toch wel wat onderzoek naar zou mogen gebeuren.
            Maar dat is weer een heel andere discussie.
            I know myself like no one else
            Nothing to defend

            bakboord1
            Forum-lid
            Berichten: 2018
            Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

            bakboord1 27 mei 2022 11:09

            Sterkte heren! Fijn dat jullie nog altijd onder ons zijn!

            Ik heb in december Corona gehad zonder al te veel klachten maar daarna wel maandenlang hoofdpijn. Wat mij op viel was dat ik totaal geen fut had om de hogere hartslagzone’s op te zoeken. Nog steeds heb ik meer moeite om in een hogere hartslagzone te fietsen. Vroeger mountainbikete ik probleemloos een uur op mijn omslagpunt nu kost me dat echt veel moeite en haal ik dat niet eens.
            Maar mijn hartslag bij een bepaalde inspanning lijkt redelijk gebleven te zijn en als er al een verschil is dan is dat enkele slagen en zeker geen 10 bij mij.
            Ik monitor dat redelijk goed omdat ik nog zonder powermeter rijdt en mijn snelheid per hartslag in een grafiek zet over een periode van jaren via veloviewer.

            In jouw geval zit je eigenlijk nog maar kort na je besmetting. En ik verwacht dat je nog aan het herstellen bent. Maar het is goed het wel in de gaten te houden en gezien je vraag hier op dit forum houdt het je bezig. Dus kun je het beste naar een sportarts gaan want uiteindelijk is dat de enige die er echt verstand van heeft en jouw twijfel kan wegnemen.

            Henkie284
            Forum-lid
            Berichten: 130
            Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

            Henkie284 27 mei 2022 11:52

            Lcsmet schreef: 27 mei 2022 09:16 In de kliniek wist een dokter mij te vertellen dat er nu opvallend meer mensen met bloedklonters binnenkwamen dan voor de prikcampagne van de overheid.
            Hij suggereerde dat er daar toch wel wat onderzoek naar zou mogen gebeuren.
            Ten eerste: beterschap.
            Ten tweede: Je suggereert een verband met de prikcampagne. Ik ben geen expert, maar voor mij is het niet duidelijk waar het aan ligt. Het kan ook aan het virus liggen. De campagne was er juist omdat daar mensen aan doodgingen. En daarna zijn er volgens de officiële cijfers veel meer besmettingen geweest. Dus inderdaad goed om te onderzoeken.

            scottwilko
            Forum-lid HC
            Berichten: 4327
            Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

            scottwilko 27 mei 2022 13:24

            Persoonlijk zijn bij mij alle hartslag zones ver naar beneden bijgesteld, na mijn Corona besmetting (december 2020) Wel met navenant lagere snelheid ook. Als ik wel de zones van voor de besmetting aan houd, dan kost dat dusdanig veel energie, zodat mijn lijf extreem lang moet herstellen daarvan. (Denk aan minimaal een week van 1 training op omslagpunt)
            Maar dat is dus bij mij. Als ik al iets geleerd heb van alle verhalen, dan is dat, dat het effect van de Corona bij iedereen anders is en er geen standaard draaiboek is hoe te trainen na die tijd. Ga dus op zoek naar een goede sportarts en ga daarmee op zoek naar jou mogelijkheden.

            wasbeer2006
            Forum-lid HC
            Berichten: 12460
            Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

            wasbeer2006 28 mei 2022 09:19

            Exact. Tijdens de besmetting had ik beperkte klachten en sporten ging prima, had een hele goede week.
            De zes weken erna waren wat minder, sneller vermoeid, hogere hartslag.

            Maar dat staat niet in verhouding mbt jouw klachten. Bij mij is het heel licht geweest.

            Ze moeten wel het ea gaan onderzoeken (dat zullen ze ook best doen|).
            Maar ik had en heb nog steeds mijn bedenkingen bij het corona vaccineren van gezonde mensen.
            Ik heb er twee gehad en doe het iig niet meer. Ben blij dat ik mijn kinderen niet heb laten vaccineren

            Je ziet vooral dat ze heel veel niet weten (wat ook logisch is en geen verwijt). Hier zijn ook een aantal mensen die behoorlijke tot zeer ernstige klachten hebben gehad. Over het algemeen relatief gezonde mensen.

            arnold
            Forum-lid
            Berichten: 289
            Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
            Locatie: Haarlem

            arnold 28 mei 2022 16:47

            Ik heb begin februari corona gehad. Na vier dagen was ik weer op de been na wat griepachtige klachten. Echter ik kon na die besmetting amper nog een kilometer hardlopen zonder buiten adem te raken, met fietsen was mijn hartslag ook veel te hoog. Enorm veel conditie verloren. Nu vier maanden later kan ik pas weer 6 keer per week sporten zonder over vermoeid te zijn. Snelheid met hardlopen heb ik veel op in geleverd. Een halve marathon in 1:30-1:35 die ik normaal gesproken kan lopen is nu een ver van mijn bed show. 1:40-1:45 zou ik nu wellicht redden. Werk aan de winkel :mrgreen:
            CaadX Ultegra
            Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

            Gebruikersavatar
            TL@
            Forum-lid HC
            Berichten: 5923
            Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

            Gebruikersavatar TL@ 28 mei 2022 18:25

            Ik heb het helemaal in het begin gehad (nog voor de eerste lockdown) en tussen Kerst en Nieuw ook weer, de eerste keer een paar dagen van de fiets, de tweede keer gewoon door gefietst (Festive 500 moesten afgewerkt worden). Veel meer dan een verkoudheid was het niet. De eerste keer nog een week of 2 moe maar verder niks.

            (dit omdat je hier enkel de horror-verhalen hoort maar bij de meeste mensen het gewoon meevalt. Van iedereen in onze fietsclub heeft er ook maar 1 of 2 wat langer last gehad)
            Afbeelding

            el_loco
            Forum-lid
            Berichten: 950
            Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

            el_loco 28 mei 2022 19:26

            Begin maart Corona gehad, niet heel veel last in de eerste week. Gewoon een beetje gaar. Maar ik herstelde ook niet, uiteindelijk bijna 2 maanden thuis gezeten met voornamelijk cognitieve klachten: geen concentratievermogen, duizeligheid bij spanning, erg vermoeid. Heel erg raar en irritant, burn-out achtig. Inmiddels alweer een tijdje aan het werk, gaat best ok maar nog niet 100%. (kon afgelopen weken niet na het werk nog gaan sporten) Fietsen gaat nu wel weer goed, al ben ik mijn conditie natuurlijk kwijt en zijn er door het vele bankhangen ook wat vetrandjes weg te werken. Gisteren alweer mijn maximale hartslag aangetikt op de MTB, dus een stijgende lijn.

            (en het is mij niet helemaal duidelijk waarom mensen bepaalde klachten toeschrijven aan de vaccinatie en niet aan het virus, terwijl je ze beide hebt gehad. Ik ben blij met mijn vaccinaties + booster, anders was ik wellicht nog langer uit de running geweest...)

            Plaats reactie