Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lagere hartslag na Corona

advandenboogaard
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2010 22:26

advandenboogaard 30 mei 2022 17:03

Dank voor jullie berichten. 'Gewoon' de logische stap genomen; afspraak bij de sportarts (Cyclinglab) is gemaakt; daar doe ik uitgebreide test ademgasanalyse/harsmonitor.
Een weekje later laat ik me nogmaals testen: inspanningstest/lactaatmeting. Dat laatste om mijn zones te bepalen. En kijken waar ik sta.

Duurt nog drie weken wegens drukke agenda's, maar zal me melden als er iets bijzonders naar boven komt.


groeten!

advandenboogaard
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2010 22:26

advandenboogaard 09 jul 2022 19:47

Zo.
Ik sprak af dat ik na test en uitslag even bij jullie terug zou komen.
Ik deed een inspanningstest met ademgasanalyse en hart (ECG?) sensoren.

Uitslag was dat ik aan het einde van de inspanning (net onder mijn 'nieuwe' max HF (185)) een aantal misperen van mijn hart te zien kreeg ('extrasystolen'). Nu schijnt dit normaal te zijn, maar er waren er een paar kort opeenvolgend achter elkaar. Ik voel daarbij -soms- een bons in mijn hart: het pompt harder.
Na overleg met cardioloog is de uitkomst dat dit binnen de normale waarden valt. Niks aan de hand dus.

Wat er ook uit de test kwam (er werd een druppeltje bloed uit vinger genomen) dat mijn Hb te laag zit (8,3). Ik weet van een meer intensievere fietsperiode van vroeger dat dit juist altijd bijzonder hoog bij me was. Werd meerdere malen getest bij me destijds.

Het lage Hb zou eventueel wat met de Hf te maken kunnen hebben. Mede omdat ik me wellicht teveel inspan gezien de rust die ik neem. Dus: uitgebreidere bloedtest, en rustig aan.
Tsja.... Laat ik nou net even ruim 4 weken in de bergen gaan fietsen... ;)

Ik heb -op eigen houtje- een. ijzersupplement en foliumzuur gekocht, samen met vitamine B12. Volgende week overleg ik het gebruik daarvan met de sportarts. Ik hoop dat ik mijn Hb nog rap omhoog krijg. Iemand ervaring hoe snel dat kan/gaat (jajajaja.... van vele factoren afhankelijk)

Groeten`!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 jul 2022 20:34

Wat ik hoor en lees over supplementen met Long-Covid, is dat iets bij de een kan werken, maar bij de ander niet.
Heb je niets aan, maar je moet persoonlijk ervaren en ontdekken wat voor jou werkt.
Bij mij is dat sporten tot ongeveer de aerobe drempel. Ga ik daar overheen, dan kost dat dusdanig veel energie, zodat ik echt een paar dagen niet kan sporten

Plaats reactie