Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op stadsfiets?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mei 2022 08:58

Ik ken nog een Van der Poel wiens prestaties niet echt overeenkomen met de beweringen van Symen...
Variatie in training én in bewegingsuitvoering is vaak juist een heel goed idee. De gedachte van "inslijten" van een beweging is volledig achterhaald. Google eens op differential learning voor leuke voorbeelden. Slaat niet per se op trainen op een stadsfiets overigens.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 26 mei 2022 11:13

53x11 schreef: 26 mei 2022 08:58 Ik ken nog een Van der Poel wiens prestaties niet echt overeenkomen met de beweringen van Symen...
Variatie in training én in bewegingsuitvoering is vaak juist een heel goed idee. De gedachte van "inslijten" van een beweging is volledig achterhaald. Google eens op differential learning voor leuke voorbeelden. Slaat niet per se op trainen op een stadsfiets overigens.
Die beweringen komen juist overeen. vdp wil beter worden op de mtb dus doet hij zijn intervallen op de mtb ipv de racefiets of stadsfiets.
differential learning heeft vooral te maken cognitieve functies.

Maar we kunnen hier wel een test gaan doen. 10 mensen gaan 6 weken lang trainen op de stadsfiets. en zei doen daarop ook hun intervallen enz. Na die 6 weken worden ze getest op de racefiets of hun vermogen is verbeterd.
De controle groep blijft op de racefiets trainen.
Dus jullie hypothese is dat de groep op de stadsfiets is verbeterd in vermogen tegenover de racefiets groep?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2022 11:22

Mogen die mensen die 6 weken op de stadsfiets "trainen" dan niet op de racefiets in die tijd?
Dat is het hele verhaal toch niet? Je doet het gewoon allebei.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 26 mei 2022 11:28

Je wilt weten of het bijdraagt. Als je dat wil onderzoeken moet je dus andere factoren uitsluiten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2022 11:39

@Symen, ik ga een eindje fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mei 2022 12:09

Toen de renner in huis 14-15 jaar was, trok de trainster de tijd dat hij naar school fietste af van zijn trainingsuren.
Voor haar telde de andere tochtjes naast de racefiets gewoon mee als trainingstijd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mei 2022 13:47

Wel goed lezen wat ik schrijf hè? Ik spreek tegen dat je niet zoveel hebt aan het rijden op een stadsfiets. Ik schrijf zelf dat er vast efficiëntere manieren van trainen zijn, maar het zijn zeker geen verloren uurtjes.
Dfferential learning betekent vooral dat je veel variatie in je trainingen brengt, zodat je leert je doel op zoveel mogelijk verschillende manieren te bereiken.
Juist voor de motoriek is dat heel erg bevorderlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 26 mei 2022 14:03

Rick13 schreef: 24 mei 2022 01:43 Wat ik mij al een tijdje afvraag.
Ik fiets regelmatig stukjes tussen de 20 a 35 kilometer op de stadsfiets.
In hoeverre draagt dit bij naast mijn trainingen op de racefiets (waar het uiteraard om gaat).
Ben benieuwd of dit bijdraagt aan conditie, snelheid, etc of dat dit niks oplevert?
De vraag was of extra kilometers op de stadfiets (naast de trainingen op de racefiets) bijdragen aan de conditie/snelheid. De opzet van een experiment die daarbij past is dus dat een groep hetzelfde blijft doen enkel op de racefiets en een andere groep daarnaast regelmatig tussen de 20 a 35 kilometer op de stadfiets gaan doen. Mijn hypothese is dan dat dit zeker bijdraagt (wel in wisselende mate afhankelijk van de trainingsbelasting van de deelnemers).

Verder ben ik ook van mening dat op een gegeven moment wat extra uren racefiets niet meer zoveel bijdragen en dat je dan juist meer kan bereiken met een keertje gaan hardlopen, mountainbiken of krachtoefeningen. Zoals een Roglic, Mathieu van der Poel en Wout van Aert ook doen.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 26 mei 2022 14:51

En dan moet je de vraag stellen wat draagt het bij. moet je eerst andere factoren uitsluiten om hier een antwoord op te krijgen? Dus je gaat specifieker kijken. Dus je kan dan ook gaan kijken naar interne processen.
Bij andere oefeningen kun je altijd de vraag stellen wat is hier het positieve en negatieve effect van. En is het wel nuttig om nog een extra sport te doen of wordt daar door de belasting te hoog en kun je beter rust pakken. Heeft bijvoorbeeld een full squat wel zin? Of is het beter om een half squat te doen, deze lijkt immers meer op de pedaal beweging.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 26 mei 2022 23:09

Symen schreef: 26 mei 2022 11:13 Maar we kunnen hier wel een test gaan doen. 10 mensen gaan 6 weken lang trainen op de stadsfiets. en zei doen daarop ook hun intervallen enz. Na die 6 weken worden ze getest op de racefiets of hun vermogen is verbeterd.
De controle groep blijft op de racefiets trainen.
Dus jullie hypothese is dat de groep op de stadsfiets is verbeterd in vermogen tegenover de racefiets groep?
10 mensen 6 weken x km op de racefiets + y km op de stadsfiets en de controlegroep alleen x km op de racefiets past volgens mij beter bij de openingsvraag.

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 26 mei 2022 23:29

Hm, als ik het allemaal zo lees is het beter om met de auto naar m'n werk te gaan dan op m'n stadsfiets, anders ga ik minder snel op de racefiets....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 17:31

:lol:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie