Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op stadsfiets?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 mei 2022 21:47

Gelukkig heb ik geen stadsfiets en bovendien in pensioen. 😂

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2022 21:58

Maar je kunt ook een stadsfiets hebben als je met pensioen bent. En die kun je ook nog heel regelmatig gebruiken

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2022 22:29

53x11 schreef: 26 mei 2022 13:47 Wel goed lezen wat ik schrijf hè? Ik spreek tegen dat je niet zoveel hebt aan het rijden op een stadsfiets. Ik schrijf zelf dat er vast efficiëntere manieren van trainen zijn, maar het zijn zeker geen verloren uurtjes.
Dfferential learning betekent vooral dat je veel variatie in je trainingen brengt, zodat je leert je doel op zoveel mogelijk verschillende manieren te bereiken.
Juist voor de motoriek is dat heel erg bevorderlijk.
Klopt helemaal hoor! Er is een bewezen verband tussen intelligentie en motoriek.
Ik heb jaren lang praktische lessen gegeven aan studenten in het mbo en het hbo. En ik heb ambacht gedoceerd op een instituut waar zowel mbo, hbo als WO geschoolde mensen deelnamen. Er is echt een verband tussen intellect en motoriek (puur afgaande op mijn persoonlijke ervaringen en dat van mijn collega’s destijds)

Maar ik besef me ook dat de tijdspanne een groot verschil maakt.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 mei 2022 07:06

Euh, dat is niet wat ik beweer, en ook niet wat differential learning inhoudt. Van een verband tussen intelligentie (of opleidingsniveau, waar jij het over hebt) en motoriek is mij niets bekend.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2022 08:37

53x11 schreef: 28 mei 2022 07:06 Euh, dat is niet wat ik beweer, en ook niet wat differential learning inhoudt. Van een verband tussen intelligentie (of opleidingsniveau, waar jij het over hebt) en motoriek is mij niets bekend.
Gelukkig dat je dit bevestigt. Ik vroeg me echt af of mijn begrijpend lezen erg achteruit gegaan was.
Ik ken best een aantal zeer intelligente motorieke kneuzen. Maar ook daar kies je niet zelf voor. Ze hebben wel andere positieve eigenschappen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mei 2022 08:59

53x11 schreef: 28 mei 2022 07:06 Euh, dat is niet wat ik beweer, en ook niet wat differential learning inhoudt. Van een verband tussen intelligentie (of opleidingsniveau, waar jij het over hebt) en motoriek is mij niets bekend.
Nee sorry, ik was even te snel in mijn reactie op jouw bericht.

Overigens is het wel zo dat er een verband is tussen intelligentie en motorieke vaardigheden maar dat valt buiten dit topic
Do or don’t, there is no try

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 28 mei 2022 09:14

Zonder enig wetenschappelijk bewijs vind ij dit een hele rare en zelfs kwalijke opmerking. Ik heb jaren hoog gevoetbald en herken dit beeld totaal niet. Dus vraag me echt af waar je dit op baseert?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2022 09:46

marksi schreef: 28 mei 2022 09:14 Zonder enig wetenschappelijk bewijs vind ij dit een hele rare en zelfs kwalijke opmerking. Ik heb jaren hoog gevoetbald en herken dit beeld totaal niet. Dus vraag me echt af waar je dit op baseert?
+1

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mei 2022 15:03

marksi schreef: 28 mei 2022 09:14 Zonder enig wetenschappelijk bewijs vind ij dit een hele rare en zelfs kwalijke opmerking. Ik heb jaren hoog gevoetbald en herken dit beeld totaal niet. Dus vraag me echt af waar je dit op baseert?
Jarenlang praktijkonderwijs aan niveaus variërend van universitair tot vmbo-b (verdeeld in klassen naar opleidingsniveau)

De hoger opgeleiden waren echt veel beter in de fijne motoriek. Het ging hier om een ambachtelijke opleiding waar precisie en exacte maatvoering essentieel waren.
De kwaliteit van het werk uit klassen met hoogopgeleiden was altijd veel hoger dan de kwaliteit van klassen met laagopgeleiden.
En dat dus elk examenjaar weer.

Ik zal eens kijken of iets kan vinden over dit geconstateerde verband, iets wetenschappelijks dus.

Dat je dit een “kwalijke” opmerking vindt moet ik echt een beetje om lachen. Wat is er in godsnaam kwalijk aan een constatering vanuit jarenlange ervaring?!

Dat Jans er meteen weer bovenop springt verbaast me dan weer niet :)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 mei 2022 15:30

Nee Enzzo, natuurlijk verbaast je dat niet. Maar, ik heb sportlessen gegeven. Op diverse niveau' s. Mijn ervaringen zijn zeker niet jouw ervaringen. Ik weet het. Je zou willen dat ik naar jou niet tegen spreek.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mei 2022 15:50

Het interesseert me niets of je me tegenspreekt Jans. Ik hou wel van een beetje tegenspraak!

Maar er is denk ik wel een groot verschil tussen fijne motoriek in sport en fijne motoriek in ambacht. Ik vermoed dat die twee moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. De intentie is sowieso al anders, het doel verschilt en de te verwachten uitkomst is verschillend.

Maar nogmaals mijn reactie op 53x11 was uit context en dus misplaatst. Ik heb het over iets heel anders en wil het topic hiermee niet vervuilen. (Maar moet uiteraard wel antwoorden op directe vragen)
Do or don’t, there is no try

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 31 mei 2022 20:12

Ik blijf lekker de ritjes doen op mijn stadsfiets :like:
Het is ook niet mijn bedoeling hiermee sprongen vooruit te gaan.
Maar elke verbetering (hoe klein ook) is meegenomen.

Plaats reactie