Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Gravelen met MTB

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 23 mei 2022 20:49

Dag allen,

Ik heb een vraagje. Ik ben voornemens om wat meer te gaan gravelen. Op het moment fiets ik hoofdzakelijk op mijn racefiets. Nu heb ik afgelopen jaar een hardtail aangeschaft, namelijk een TREK X-Caliber 9. Wat als ik mijn huidige Maxis banden 2,2" vervang door bijvoorbeeld gravelbanden, zoals de specialized Pathfinder 44 mm? Daarnaast de vork iets meer op spanning brengen zodat deze stugger wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien betere ideeën.

Groet,

Sjiel

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 23 mei 2022 21:02

Iets snellere band, mijn mtb heeft een mazcal achterband2.4", dat zelfde mezcal profiel heb ik nu ook op mn gravel bike 36mm. Echt een prima zuidlimburg keuze, voor noordelijke regios zou ik een minder mtb profiel kiezen. Het ligt dus ook erg waar je fietst.
iets meer druk in je banden,
van die vork druk geen idee ik zou kleine stapjes verschil nemen, te weinig druk is ook niet leuk, en te veel... ik weet niet dan kom je ook hoger te zitten, wat ook minder druk/gewicht op je voorvork betekend.
Ik zou het bij lockout, banden en bandendruk houden. En als het bevalt een starre vork aanschaffen. Veel pleziertjes.

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 23 mei 2022 21:11

Dank voor de info. ik woon in Landgraaf. Dus echt zuid Limburg

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2022 21:39

Ik zou gewoon de vork optimaal instellen. Lockout is zwaar overrated; een goed afgestelde vork is sneller en comfortabeler.
Lockout is leuk voor een plaatsnaambordjessprint oid.
Less is bore

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 23 mei 2022 22:31

Ik zou er gewoon een paar snelle niet te brede mtb banden op leggen. ik heb in zuid-limburg op gravelroutes bv uitstekend gereden met Conti Raceking 27.5x2.0 op een gravelbike. Moet dus met Raceking 29x2.0 of 2.2 ook goed en snel kunnen op je mtb en dan blijft je geometrie en comfort beter dan met smallere gravelbanden ( die trouwens ook steeds breder worden; 45mm is al "normaal" )

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 24 mei 2022 09:03

Welke banden van Maxis heb je nu? Ik "gravel" af en toe met mijn Canyon Exceed en de Schwalbe RaRa combinatie die ik ook gewoon op de trails gebruik en misschien ben ik een lompe boer maar ik heb niet echt het idee dat deze combi het af legt tegen mijn (ok, lower end) Cube Nuroad met 35mm Schalbe G-One Allround. Ik heb wel vaak de neiging om toch nog wat trails mee te pikken op een gravel rondje dus dan is het wel fijn dat ik iets meer band bij heb vind ik.

Voor wat betreft de vork, inderdaad, als je hem kan locken kan je dat doen, maar zo niet, is al diverse keren bewezen dat je er niet veel op verliest. Je kan inderdaad wel kiezen voor een starre vork vanwege het gewicht maar wil je je MTB echt ombouwen tot een gravelbike of wil je hem ook voor het grovere werk blijven gebruiken?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2022 14:26

"any usage of the bicycle for an activity it is not specifically designed for, as described in section 2, subsection 4.13A-D, is strongly discouraged as it can result in severe injury, death, or worse"
Ik zou het dus niet doen en een dedicated gravel-bike kopen. Het liefst de duurste.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 24 mei 2022 15:00

Kluus schreef: 24 mei 2022 09:03 Welke banden van Maxis heb je nu? Ik "gravel" af en toe met mijn Canyon Exceed en de Schwalbe RaRa combinatie die ik ook gewoon op de trails gebruik en misschien ben ik een lompe boer maar ik heb niet echt het idee dat deze combi het af legt tegen mijn (ok, lower end) Cube Nuroad met 35mm Schalbe G-One Allround. Ik heb wel vaak de neiging om toch nog wat trails mee te pikken op een gravel rondje dus dan is het wel fijn dat ik iets meer band bij heb vind ik.

Voor wat betreft de vork, inderdaad, als je hem kan locken kan je dat doen, maar zo niet, is al diverse keren bewezen dat je er niet veel op verliest. Je kan inderdaad wel kiezen voor een starre vork vanwege het gewicht maar wil je je MTB echt ombouwen tot een gravelbike of wil je hem ook voor het grovere werk blijven gebruiken?
Ik wil bij gelegenheid wat gravelen en in de winter met wat vrienden op de MTB de bossen in. Ik wilde in september de Hellental gravel route rijden van Laurens ten Dam. Ik zie in de filmpjes meerdere die met een mountainbike rijden. Specifiek een gravelbike kopen, zie ik niet zitten. Zeker gezien de prijzen :shock: De racefiets geniet nog steeds mijn voorkeur, maar ik wil kennismaken met het gravelen

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 24 mei 2022 15:01

53x11 schreef: 24 mei 2022 14:26 "any usage of the bicycle for an activity it is not specifically designed for, as described in section 2, subsection 4.13A-D, is strongly discouraged as it can result in severe injury, death, or worse"
Ik zou het dus niet doen en een dedicated gravel-bike kopen. Het liefst de duurste.
Ik ben sterk gebonden aan een budget, vandaar het bekijken van andere mogelijkheden

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mei 2022 15:14

Sjiel schreef: 24 mei 2022 15:01
53x11 schreef: 24 mei 2022 14:26 "any usage of the bicycle for an activity it is not specifically designed for, as described in section 2, subsection 4.13A-D, is strongly discouraged as it can result in severe injury, death, or worse"
Ik zou het dus niet doen en een dedicated gravel-bike kopen. Het liefst de duurste.
Ik ben sterk gebonden aan een budget, vandaar het bekijken van andere mogelijkheden
De post van 53x11 was ironisch bedoeld. :)

Je kan met je MTB ook perfect "gravelen".
Enkel de marketingboys van de verschillende fietsenmerken en de aan hun gelieerde fiets-"journalisten" willen je doen geloven dat je een heel specifieke fiets met ook nog eens specifieke schoenen en andere kleding moet aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 mei 2022 16:16

Gaat inderdaad perfect, zolang je niet sneller dan 25-30km/u rijdt, ben je zelfs nauwelijks trager dan op een gravelfiets (met de juiste banden natuurlijk)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2022 19:07

Ja en gravelen in zuid limburg. Ik heb er een gravel tocht gereden op de MTB.
dat was 90% de bart brentjes challenge van 15 jaar terug.

Voor MTB begrippen een licht lopend bandje pakken en je komt niet heel veel te kort.
Pak je lange relatief vlakke gravel paden, daar gaat een gravelbike wat harder.

Smalle banden op een MTB ik ben er geen fan van. Een 2.2 pirelli H op bv 1.8 tot 2.0 bar is prima.
Vork harder oppompen zou ik niet doen, ga dan met tokens werken. Maar houd wel de instelling ideaal.

Een verende vork kost niets zo veel zit tussen je oren.

Plaats reactie