Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Duurtraining vs beschikbare tijd

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 mei 2022 10:32

In theorie doe je meer sweet spot werk. Er is immers tijd genoeg wanneer je niet fietst, om te herstellen, en toch nog daarbovenop kwalitatieve hoge-intensiteitstrainingen te doen. Die kwalitatieve trainingen moet je uitgerust aanvatten, om daar het maximum uit te halen.

Wel opletten want als je al weinig tijd hebt om te trainen, wil dat waarschijnlijk ook zeggen dat je een druk leven hebt met de stress die hiermee gepaard gaat. Die dien je ook in rekening te brengen, dit is niet zomaar 100% hersteltijd. Kwestie van wat aanvoelen wanneer je rustige duur nodig hebt vs sweet spot 'goesting' hebt.

Mijn 'winters' zitten vol sweet spot werk. Ik rijd dan minder uren en mijn totale belasting is zeker niet te hoog. Maar ondanks die weinige uren moet ik niet steeds opnieuw vanuit een diep dal opbouwen naar de zomerconditie.
Afbeelding

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 24 mei 2022 14:38

raven14 schreef: 24 mei 2022 10:32 Mijn 'winters' zitten vol sweet spot werk. Ik rijd dan minder uren en mijn totale belasting is zeker niet te hoog. Maar ondanks die weinige uren moet ik niet steeds opnieuw vanuit een diep dal opbouwen naar de zomerconditie.
Heb je toevallig wat voorbeeldjes van deze type trainingen voor een training van 1 of 1,5u? thx

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 mei 2022 14:50

Koersen in Zwift (is eigenlijk een uur lange over/under sessie), of een paar keer de Epic KOM oprijden aan sweet spot tempo (komt overeen met 3x20min of zo). Ik breng eigenlijk nooit echt structuur in mijn trainingen maar laat het spel/de omgeving beslissen over wat er gebeurt.
Afbeelding

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 24 mei 2022 14:55

raven14 schreef: 24 mei 2022 14:50 Koersen in Zwift (is eigenlijk een uur lange over/under sessie), of een paar keer de Epic KOM oprijden aan sweet spot tempo (komt overeen met 3x20min of zo). Ik breng eigenlijk nooit echt structuur in mijn trainingen maar laat het spel/de omgeving beslissen over wat er gebeurt.
nice, doe ik eigenlijk ook wel wat, maar weet niet of dat mijn hartslag naar beneden gaat krijgen, wat uiteindelijk de bedoeling is ;)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 mei 2022 15:02

Het verschil is dan dat ik vanaf het voorjaar mijn volume opdrijf, en dat extra volume is rustige duurtraining. Ik ga ook iets meer gepolarizeerd trainen, hoewel ik sweet spot op zichzelf heel fijn vind om te doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 mei 2022 15:43

havana schreef: 24 mei 2022 09:40 Eens, met één toevoeging. Iemand die weinig traint, bouwt ook weinig vermoeidheid op. Van 3x per week een uurtje FTP intervallen (ik noem maar wat) word je niet echt moe.

Je hebt gelijk dat je snel aan je top zit. Meer kun je dan ook niet verwachten als je weinig tijd hebt. Daar moet je gewoon realistisch in zijn.

Ik ken overigens best veel jongens die hele aardige resultaten halen met verdomd weinig training. Die trainen zonder uitzondering heel intensief.
Ligt voor een deel aan je gestel. Met mijn middenklasser moest altijd veel trainen en uren maken om een beetje mee te kunnen doen. “Trainen is voor de talentloze” zeiden de gasten met de grote motor en ze gingen een uurtje bollen. Daarna reden ze je er in de koers hard af
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2022 19:13

Dat laatste hoor ik ook wel eens, natuurlijk die zijn er.

Maar ik ken ook mensen die even twee uurtjes gaan uitbollen (wat nog bijna een irritantere uitdrukking is dan Win Win situatie) en dan met 33 gemiddeld terug komen, nou dat is voor niemand uitfietsen.
Die stoere taal ken ik wel. Vorige week een van de club in strava "even rustig aan, verveleld hoestje" en dan met 4 man 130km en 36gemiddeld.
Tuurlijk!

Als je weinig tijd hebt, gewoon stevig trainen! Ik kan met drie keer een uur per week een hogere ftp halen dan nu met 8 tot 10 per week.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 24 mei 2022 20:16

Ik vond 'sweet spot' intervaltraining (https://www.trainerroad.com/blog/sweet- ... d-to-know/) een bijzonder effectieve manier om met beperkte tijd flink te verbeteren in duurprestatie. Vooral in het begin denk je regelmatig 'dit trek ik niet', omdat je bij elk interval net te lang in een hogere inspanning moet presteren, maar dat is juist de bedoeling. Resultaat is dat je FTP serieus omhoog gaat, en daardoor verbetert ook je duurvermogen in D2. En dat is wat je wilt.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 25 mei 2022 02:26

Verband tussen FTP en duurvermogen is interessant. Mijn gevoel zegt dat die relatie in ieder geval niet symmetrisch is. Een verhoging van de FTP zal tot een toename leiden van het vermogen dat bijvoorbeeld 4 uur volgehouden kan worden (noem dit bijv 4hP), maar dat betekent volgens mij niet dat dezelfde toename van wat men 4 uur kan volhouden (4hP) tot dezelfde verhoging van de FTP zal leiden. Dat is volgens mij geen inverse relatie. Ik denk dat wanneer men bijvoorbeeld geen sweet spot training doet, maar meer het accent op het trainen van het duurvermogen legt de 4hP meer zal stijgen dan de FTP en andersom, dat bij een SST-trainingsregime de FTP meer zal stijgen dan de 4hP.

FTP is volgens mij niet meer dan een indicatie. Het vermogen dat men een uur vol kan houden zegt bij benadering wat een fietser gedurende langere tijd kan volhouden en wat hij zeer kort aankan (een sprinter bijvoorbeeld). Maar het is een benadering. Het lijkt me niet erg efficient om duurvermogen of het sprinten te gaan trainen door zich te richten op de FTP. Het lijkt me vrij common sense om in het trainen te richten op de zones zelf die men wil verbeteren. Maar als men echt tijdgebrek heeft, tja, dan zit er misschien niets anders op dan je op je FTP te richten. (Interessant is inderdaad of dit bij beperkt tijd tevens ook de het meeste resultaat zal boeken gegeven de doelen die men heeft. Het onderwerp van dit draadje dus)

In ieder geval is er een constraint waar men rekening mee moet houden. Volgens mij is dat in de trainingsleer zelfs een soort veelvuldig onderbouwde “wet”. Training van de anaerobe zone gaat hoe dan ook ten koste van het aerobe vermogen.(Althans wanneer het accent daar te veel op wordt gelegd. Dus niet wanneer in het geval van bijv. gepolariseerd trainen slechts 20% in die zone wordt afgewerkt)

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 25 mei 2022 07:06

Ja dat klinkt logisch, uiteindelijk wordt je beter in wat je traint. En met sweetspotwerk train je feitelijk je FTP. Maar wat in mijn ogen wel het verschil is bij duursporten als wielrennen is dat je kan blijven door ontwikkelen (tot op zekere hoogte natuurlijk). En dat doe je toch echt met lange duurritten imo. Met sweetspot kan je grote winsten behalen in een jaar maar op een gegeven moment kom je op een plateau. Terwijl je met lange duur die ontwikkeling kan blijven stapelen wat uiteindelijk weer leidt tot een hoger FTP.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2022 10:21

Het hangt van je doel af. Als je doel is een uur zo hard mogelijk hoef je echt geen 5 uur duurtrainingen te doen.
(ik weet wel dat het werkt, schaatsers doen ook lange duurtrainingen, maar iemand waar de hele tijdsbesteding in het kadar van sport staat is iets anders dan wij hier)

Ik merk dat bv altijd in de winter op zwift met zo'n programma, dan doe ik 3 a 4 keer een uurtje. FTP gaat als een malle omhoog en zakt weer zodra ik in maart meer uren buiten ga maken.

Kijk vooral eens naar de praktijk. Het is toch 90% gewoon GBV en het is handig als dat soms onderbouwt wordt.
Heel veel laten zich teveel leiden door de leer. Toen ik 25 jaar geleden startte met fietsen kon ik niet meer dan 60g kolhydraten verwerken, althans werd me verteld. Ik nam heel vaak gewoon 75 a 80gram met extreme inspanning. had nergens last van. Omdat ik er geen last van had bleef ik het ook gewoon doen.
Hoe vaak me niet is verteld dat het geen zin had, zei ik altijd, last heb ik er ook niet van dus zal het ook geen kwaad kunnen. Achteraf was ik mijn tijd ver vooruit :-)

ook zo'n praktijk voorbeeld. Wat ik onderweg vooral zie is een veel te eentonige training van 8/10 wielrenners. Het zit maar en het zit maar..... Niet even uit het zaden bij een viaduct of in de duinen. Dan wordt het nooit wat, je core sterkt niet aan met alle gevolgen van dien. (ook als je niet traint maar fiets is dit niet goed)

Je kan elke schema pakken, maar het simpelste is gewoon 1x per week op de MTB op bv de UHR of iets verglijkbaars, daar is het gewoon niet mogelijk om je te verstoppen. Hoe rustig je ook rijd het is altijd interval. Techniek wordt beloond etc.

En met een druk (gezins)leven, als je ff moe bent laat je schema varen. lekker ff rustig een stukje. En andersom ook.
Bekijk het geheel over een langere tijd.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 25 mei 2022 11:54

Met training lijkt het net zo te zijn als vooruitgang op ieder ander gebied: je gaat vooruit als je uit je comfortzone treedt en jezelf uitdaagt. Je blijft op een constant niveau als je gedwee hetzelfde programma blijft uitvoeren en je gaat achteruit als je steeds minder tot niets meer doet.

Er zijn veel programma’s maar het zijn allemaal variaties volgens mij op deze simpele door een hygiënisch gebruik van het gezonde verstand ingeblazen basisregel. Het enige wat die programma’s toevoegen zijn (marginaal) snellere en efficiëntere wegen naar het doel. Maar ze zullen nooit een eenvoudige shortcut bieden. Je kunt het lichaam nooit te slim af zijn is mijn idee. (Hetzelfde is volgens mij ook het geval met afvallen, diëten en sporten, waar hier ook zoveel over wordt gefilosofeerd. Zo moeilijk is het naar mijn smaak allemaal niet, behoudens dan dat, hoe je het ook wendt of keert, jezelf (keer op keer) uit je gezapige comfortzone moet slepen. ).

Met betrekking tot het beginvraag van dit draadje: verwacht geen grote wonderen als je jezelf ook niet in de tijd die je aan trainen wil besteden uitdaagt.

Plaats reactie