Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaken

SportNerdNL
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2022 21:03

SportNerdNL 20 mei 2022 21:20

Heeey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet zeker of ik nou wel de juiste spaken heb gebruikt of dat ik een andere techniek moet toepassen.

Dit is mijn build:
- DT Swiss R 411 28" velg voor en asymmetrisch achter
- DT Swiss 350 classic J-bent voor en achternaaf
- DT Swiss revolution 2.0-1.5-2.0mm
- DT Swiss pro lock brass 2.0 14mm nippels

Nu ben ik begonnen en merk ik dat ik ze perongeluk net na het butted gedeelte heb omgebogen. Ik had niet helemaal door hoe fragiel ze zijn met inzetten en dat je ze dus niet als een normale spaak met volle kracht kan ombuigen. Ik hoor van twee verschillende wielenbouwers weer andere tips. Een daarvan zegt dat de kop niet lang genoeg is en ik ze daarom niet goed kan buigen en de ander zegt dat ik het wiel eerst helemaal moet spannen en erna voorzichtig met de achterkant van een hamer erop moet tikken om de spaken mooi om de naaf te krijgen. Deze tweede wielenbouwers zegt dus niks over de lengte van de kop.

Daarnaast lijken de pro nippels ook niet echt makkelijk op de spaken te draaien. Weet iemand of deze nippels wel juist zijn?

Kan iemand mij een goeie tip geven voor het bouwen van deze wielen? Ik zie bij de DT Swiss spaken namelijk geen maat van de kop staan. Op de bijgevoegde foto's zie je wat er mis is gegaan en ik heb op 1 foto ook even een nieuwe spaak gezet zodat je het verschil ziet.
20220508_214959.jpg
20220508_214633.jpg

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 20 mei 2022 22:08

SportNerdNL schreef: 20 mei 2022 21:20 Heeey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet zeker of ik nou wel de juiste spaken heb gebruikt of dat ik een andere techniek moet toepassen.

Dit is mijn build:
- DT Swiss R 411 28" velg voor en asymmetrisch achter
- DT Swiss 350 classic J-bent voor en achternaaf
- DT Swiss revolution 2.0-1.5-2.0mm
- DT Swiss pro lock brass 2.0 14mm nippels

Nu ben ik begonnen en merk ik dat ik ze perongeluk net na het butted gedeelte heb omgebogen. Ik had niet helemaal door hoe fragiel ze zijn met inzetten en dat je ze dus niet als een normale spaak met volle kracht kan ombuigen. Ik hoor van twee verschillende wielenbouwers weer andere tips. Een daarvan zegt dat de kop niet lang genoeg is en ik ze daarom niet goed kan buigen en de ander zegt dat ik het wiel eerst helemaal moet spannen en erna voorzichtig met de achterkant van een hamer erop moet tikken om de spaken mooi om de naaf te krijgen. Deze tweede wielenbouwers zegt dus niks over de lengte van de kop.

Daarnaast lijken de pro nippels ook niet echt makkelijk op de spaken te draaien. Weet iemand of deze nippels wel juist zijn?

Kan iemand mij een goeie tip geven voor het bouwen van deze wielen? Ik zie bij de DT Swiss spaken namelijk geen maat van de kop staan. Op de bijgevoegde foto's zie je wat er mis is gegaan en ik heb op 1 foto ook even een nieuwe spaak gezet zodat je het verschil ziet.
20220508_214959.jpg
20220508_214633.jpg
Met de spaken is niets mis. Je moet ze alleen met je duim zo dicht mogelijk bij de kop verbuigen. Dit hoef je niet gelijk te doen. Eerst alle spaken er losjes in zetten, kan ook. Bij die dunne Revolution spaken kun je beter geen lock nippels gebruiken want dan torderen de spaken heel gemakkelijk. Het kan wel maar dan moet je de spaken zo dicht mogelijk bij de nippel tegenhouden (anders torderen ze alsnog) met een tang.

Die twee spaken die je verkeerd hebt verbogen kun je in het kader van jouw project nog wel gebruiken hoor. Gewoon even rechtbuigen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2022 08:51

Met zo weinig kennis aan zo'n project beginnen.
Niet om je te ontmoedigen of zo, maar ik zou het niet durven.
Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 mei 2022 09:18

Je moet ergens beginnen. Mijn eerste wielset was ook niet zo heel goed (na minder dan jaar opnieuw moeten doen omdat de spaken steeds stuk gingen)
De laatste sets die ik gemaakt heb, is niets mis mee en gaan al lang mee zonder problemen.

Gewoon doen en leren van je fouten.
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 mei 2022 10:14

De Pro Lock nippels bevatten borgmiddel vandaar dat ze stroef draaien. Naar mijn ervaring moet je de DT Revolution spaken altijd vasthouden met een tang (met wat tape rond de bekken om de spaken niet te beschadigen) want ze torderen ook met messing nippels.

Sammi_shalkens
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2022 17:14

Sammi_shalkens 06 jun 2022 17:18

Beste

ik ben een fixie fiets aan het bouwen, en heb al een voorwiel van carbon met 90mm diepte en vanachter een bontrager aeolus 9 diepte 90mm, dit is oorspronkelijk een voorwiel maar wil er een achterwiel van maken is dit mogelijk en zo ja ik heb 18 spaken vanvoor als ik het goed heb nagekeken, en vind geen terugtraprem met 18 holes? Weet er iemand toevallig hier een oplossing voor ?

Alvast Bedankt!!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 06 jun 2022 19:11

Je kunt een naaf met 36 gaten nemen en elk tweede gat overslaan.

Je spaakgaten zitten dan wel niet op de juiste plaats tegenover elkaar maar zo lang zal je wiel toch wel niet meegaan met 18 spaken.

Als je een 24 gaats terugtrapnaaf kunt vinden is dat wellicht een betere optie, dan spaak je links 6 spaken en rechts 12.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 jun 2022 22:00

Sammi_shalkens schreef: 06 jun 2022 17:18 ik ben een fixie fiets aan het bouwen
[....]
terugtraprem
Hier klopt iets niet :geek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 jun 2022 22:06

Een 18-spaaks achterwiel bouwen is verdomd lastig, want je wilt aan iedere kant een even aantal spaken hebben ivm het kruisen.

Dus links 9 en rechts 9 kan niet (tenzij je hele rare trucjes uit gaat halen.

Links 6 en rechts 12 spaken zou in theorie kunnen, maar dan ga je de mist in met de spaakgaten in de velg die in een bepaalde richting geboord zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 jun 2022 09:43

Blijf vooral bij die theorie, want in de praktijk gaat het niet werken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2022 10:53

SportNerdNL schreef: 20 mei 2022 21:20 Heeey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. ...........
Is je "probleem" ondertussen opgelost?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie