Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 mei 2022 14:14

Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water. Ik ruik het al vanaf een kilometer als een boer weer ergens aan het sproeien is. Een penetrante geur van verbrand rubber of zo. Het voelt in ieder geval niet goed. Ik denk ook niet dat het erg gezond is om in te ademen bij intensieve activiteiten.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2022 14:24

Ik heb op een fabriek gewerkt die gewas bescherming maakte ( geen gif … ahum :? ). Het waren toen tin verbindingen, maar of dat het nog steeds zo gemaakt wordt betwijfel ik.

Ik vraag me ook wel eens af of zo’n deodorant spuit van 30 meter breed met 600 nozzle’s echt gezond is bij inademing- maar ik denk het niet.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 19 mei 2022 15:01

Marcopfiets schreef: 19 mei 2022 14:14 Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water. Ik ruik het al vanaf een kilometer als een boer weer ergens aan het sproeien is. Een penetrante geur van verbrand rubber of zo. Het voelt in ieder geval niet goed. Ik denk ook niet dat het erg gezond is om in te ademen bij intensieve activiteiten.
Nu je het zegt herken ik de geur, laatst een paar keer geroken. Ik denk dat de boer zelf meer risico loopt op blijvende schade dan iemand die toevallig eens langsfietst. Maar dat het gebruikt mag worden zegt absoluut niets over de mogelijke schadelijke effecten. (Chroom 6, Round-Up, asbest, etc. Allemaal voorbeelden van stoffen die nog jaren en jaren zijn toegestaan nadat al lang bekend was dat ze kankerverwekkend of ziekmakend zijn)

Overigens heb ik geen idee om welke specifieke stof het gaat...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 15:18

Monsanto? roundup? injecteren met mest? je remmen lopen aan? je hebt covid? je moet misschien andere routes uitkiezen? Je hebt Chinese pijnboompitten gegeten?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mei 2022 15:34

Is het niet tijd om stront (mest) uit te rijden momenteel?
Met de regen die er nu is of aankomt.., zodat het ook de bodem in gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 15:38

Inderdaad! rubbergeur is wat relatief, kan ook gewoon ammoniakgeur zijn. Niets mis mee trouwens dat uitrijden van de stalmest -injecteren- zelfs zoals dat tegenwoordig moet. de geur hou je nog wel maar ja.....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2022 15:45

Het is ook tijd voor landbouwgif. En dat is echt niet gezond. Ik probeer zo'n n golf echt te mijden. Ja, het ruikt anders dan mest.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 15:58

Jans schreef: 19 mei 2022 15:45 Het is ook tijd voor landbouwgif. En dat is echt niet gezond. Ik probeer zo'n n golf echt te mijden. Ja, het ruikt anders dan mest.
Verklaar.
"landbouwgif" wordt vooral in het voorjaar gebruikt, als het onkruid van het veld moet. Wat later gespoten wordt zijn voornamelijk pesticiden maar daarvoor is het nog wat vroeg, zeker in deze droge lente! De mais staat echt nog heel laag dit jaar om maar een voorbeeld te noemen.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 mei 2022 17:02

Het is geen Roundup, dat wordt gebruikt om groen stuk te spuiten, ook geen mest, dat stinkt anders en wordt niet gesproeid maar geïnjecteerd. Ik neem aan dat het een soort insecticide is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2022 17:29

Enzzo schreef: 19 mei 2022 15:58
Jans schreef: 19 mei 2022 15:45 Het is ook tijd voor landbouwgif. En dat is echt niet gezond. Ik probeer zo'n n golf echt te mijden. Ja, het ruikt anders dan mest.
Verklaar.
"landbouwgif" wordt vooral in het voorjaar gebruikt, als het onkruid van het veld moet. Wat later gespoten wordt zijn voornamelijk pesticiden maar daarvoor is het nog wat vroeg, zeker in deze droge lente! De mais staat echt nog heel laag dit jaar om maar een voorbeeld te noemen.
En de fruitbomen? Gisteren ergens snel weg gegaan omdat er zo'n vreselijk wolk met de wind mijn richting op kwam.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 mei 2022 18:18

Het wordt ‘gewasbescherming’ genoemd, maar zijn middelen om insecten te verdelgen of om onkruid te bestrijden.
Maar. Wat jij geroken hebt, is vanaf hier niet te zien.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 19:04

En ook niet te ruiken…
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie