Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 jul 2022 11:06

Hoe het werkt in de media, Vooral voor de schapen onder ons.

https://www.nu.nl/gezondheid/6209111/wa ... ket_mylist

Artikel op Nu.nl

Fotootje van koeien, met de de tekst “ wat doet stikstof met je gezondheid “

En dan gaan we verder,
Het aantal sterfgevallen in Europa als gevolg van stikstofdioxide bedraagt ongeveer 40.000. In Nederland gaat het om een paar duizend per jaar, vertelt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde en onderzoeker luchtvervuiling en gezondheid.

De frame is gemaakt, koeien / stikstof / sterfgevallen…..
De vluchtige lezer (wie heeft er nog tijd om alles nog goed te lezen wat heel de dag op je scherm langs komt) is in de val gelokt, koeien en dus boeren niet goed want stikstof = sterven aan vervuiling .

Maar dan komt het, het gaat niet over stikstof maar stikstofoxiden
En wat is de voornaamste veroorzaker?
Stikstofdioxide komt vooral vrij bij verbranding, zoals in de industrie en het verkeer …

Zomaar een voorbeeld, waar ik dus schijt ziek van wordt…..

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 02 jul 2022 11:15

mao schreef: 02 jul 2022 11:06
Zomaar een voorbeeld, waar ik dus schijt ziek van wordt…..
No pun intended :winkthumb:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 jul 2022 11:17

Selectief lezen en citeren kan ik natuurlijk ook, want in datzelfde artikel staat:

"Ook kan stikstofoxide samen met ammoniak uit de veehouderij leiden tot de vorming van fijnstof, vertelt Lidwien Smit, hoogleraar en epidemioloog aan de Universiteit Utrecht. Smit doet onderzoek naar het effect van de lucht rondom stallen op bewoners. Uit ons onderzoek blijkt dat omwonenden een verminderde longfunctie en vaker longontsteking hebben."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jul 2022 11:53

Op het platteland is ook meer vergrijzing en ouderen hebben sowieso vaker een verminderde longfunctie.

En dat bedoelde ik dus hierboven, even geleden met dat ik het echt niet kan inschatten hoe schadelijk NH3 nu eigenlijk is, zowel voor de mens als voor de natuur (in hoeverre is heide die permanent heide moet blijven natuur?) Iedereen kan weer lekker zijn eigen waarheidsbubbel opzoeken met een eigen wetenschappelijke stroming.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2022 12:09

mao schreef: 02 jul 2022 11:06 .......

Zomaar een voorbeeld, waar ik dus schijt ziek van wordt…..
#metoo

De media polariseert er op los om dan weer een elke dag te melden dat de samenleving polariseert.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2022 14:11

Ernie C. schreef: 02 jul 2022 11:53 (in hoeverre is heide die permanent heide moet blijven natuur?)
Heide is de oudste milieuramp in de Nl geschiedenis. Is ontstaan als gevolg van menselijk handelen.
En heidevelden, hoe mooi ze ook zijn, zullen altijd ooit bos worden.

Ik ben, ondanks oprechte interesse, de draad wel kwijt. De boeren worden enorm geframed, maar nergens staat de echte gemeten inpact van bijv IJmuiden, Europoort, Ruhrgebied, etc eens duidelijk vermeld.
Is mis een objectief en goed totaal overzicht.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jul 2022 14:52

daniel1975 schreef: 02 jul 2022 14:11 .......Ik ben, ondanks oprechte interesse, de draad wel kwijt. De boeren worden enorm geframed, maar nergens staat de echte gemeten inpact van bijv IJmuiden, Europoort, Ruhrgebied, etc eens duidelijk vermeld.
Is mis een objectief en goed totaal overzicht.
Wat gaat de regering doen, alle industrie verbieden?
De politiek heeft volgens mij een risicoanalyse gemaakt en er dan het "gemakkelijkste" slachtoffer uitgezocht.
De boer is een veel gemakkelijker slachtoffer, deze groep kan je als politiek redelijk afbakenen. En dan het mes erin in de hoop dat de overgrote meerderheid van "de anderen" het gewoon laten passeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2022 15:26

Politiek is steeds verder van de burger aan het afdwalen. Zie nu ook de enorme weerstand binnen de landelijke afdelingen van CDA en VVD tegen dit beleid.
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 jul 2022 22:01

Lcsmet schreef: 02 jul 2022 14:52
daniel1975 schreef: 02 jul 2022 14:11 .......Ik ben, ondanks oprechte interesse, de draad wel kwijt. De boeren worden enorm geframed, maar nergens staat de echte gemeten inpact van bijv IJmuiden, Europoort, Ruhrgebied, etc eens duidelijk vermeld.
Is mis een objectief en goed totaal overzicht.
Wat gaat de regering doen, alle industrie verbieden?
De politiek heeft volgens mij een risicoanalyse gemaakt en er dan het "gemakkelijkste" slachtoffer uitgezocht.
De boer is een veel gemakkelijker slachtoffer, deze groep kan je als politiek redelijk afbakenen. En dan het mes erin in de hoop dat de overgrote meerderheid van "de anderen" het gewoon laten passeren.
Dat is exact zoals ik het ook zie. En velen met ons.
Je ziet het op meer vlakken terugkomen. “Welke groep levert de minste weerstand op? Dan pakken we het daar.”, om het maar even populair weer te geven.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 jul 2022 22:09

mao schreef: 02 jul 2022 11:06
Maar dan komt het, het gaat niet over stikstof maar stikstofoxiden
En wat is de voornaamste veroorzaker?
Stikstofdioxide komt vooral vrij bij verbranding, zoals in de industrie en het verkeer …

Zomaar een voorbeeld, waar ik dus schijt ziek van wordt…..
Stikstofdioxiden zijn geen hot item om echt iets mee te doen. Het medisch nadeel weegt minder dan het economisch voordeel.

In de jaren negentig ging ik dagelijks met de trein richting Den Haag. Altijd een bruine deken boven Rotterdam eo wegens stikstofdioxide.
Heb de landelijke politiek er toen nog op aangeschreven dat ze daar iets aan moesten doen. Levensgevaarlijk voor de hele bevolking daar. Nooit reactie op gehad.

Schoorstenen mogen bepaalde concentratie stikstofoxiden uitstoten, dus wordt er schone lucht bijgemengd om onder die concentratie te blijven. De hoeveelheid blijft even hoog, de vervuiling dus ook. Vaak wordt ook water ingesproeid waardoor de “rook” wit wordt en schoon lijkt. Allemaal voor de bühne en volgens de regels.

Naar oplossingen wordt niet gezocht en niet gestreefd. De economie moet blijven draaien nietwaar?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 jul 2022 23:09

Vandaag in het nieuws dat het oppervlakte water in Nederland het meest vervuild van heel Europa is. Dat is inclusief toegestane lozingen. Hoe kun je dat überhaupt toestaan?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2022 01:14

daniel1975 schreef: 02 jul 2022 14:11
Ernie C. schreef: 02 jul 2022 11:53 (in hoeverre is heide die permanent heide moet blijven natuur?)
Heide is de oudste milieuramp in de Nl geschiedenis. Is ontstaan als gevolg van menselijk handelen.
En heidevelden, hoe mooi ze ook zijn, zullen altijd ooit bos worden.

Ik ben, ondanks oprechte interesse, de draad wel kwijt. De boeren worden enorm geframed, maar nergens staat de echte gemeten inpact van bijv IJmuiden, Europoort, Ruhrgebied, etc eens duidelijk vermeld.
Is mis een objectief en goed totaal overzicht.
Dat is precies waar ik ook mee zit in deze discussie. Soms denk ik wel eens dat de focus op landbouwers en veehouderij een bliksemafleider is om de overige industrie te sparen. Maar dan ben je al snel een complotdenker.
Hoe dan ook; enige diversiteit, balans en nuance in deze hele discussie (in de politiek) zou welkom zijn!
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie