Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2022 09:07

Lcsmet schreef: 23 jun 2022 22:10

...
De ivoren toren bewoners nemen beslissingen waar de gewone mensen jarenlang de gevolgen van moeten dragen.
...
Je bedoelt dat ze jou in je zetel moeten komen vragen hoe het land geregeerd moet worden?

Of neen; je bent heel actief in je lokale gemeenschap en probeert daar mee beleid te maken. In de dorpspolitiek laat je goed je stem horen, je bent in staat mensen te overtuigen en in beweging te brengen.
Die ivoren toren is alleen een probleem in de wetstraat....

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 jun 2022 09:34

hopjes schreef: 24 jun 2022 09:00
JPAR schreef: 24 jun 2022 08:16
daniel1975 schreef: 24 jun 2022 07:04 Heel veel misstanden uit het verleden worden nog steeds als realiteit gezien en die enkele misstand die er nu nog is wordt enorm breed uitgemeten door een of andere actiegroep alsof het dagelijkse praktijk is.
Maar dat zien we toch in alles? Het onderwerp maakt niet uit. Er wordt niet meer naar feiten gekeken, er wordt niet meer naar elkaar geluisterd en met elkaar gesproken, etc. Als een kamerdebat al niet meer fatsoenlijk en op inhoud gevoerd kan worden ..... waarom zou dat verder in de maatschappij wel gebeuren? Dat BBB kun je beter omdopen in Boze Boeren Beweging. En dat moet ons allen vertegenwoordigen in de politiek? Maar door de polarisatie in de maatschappij groeit zo'n partij wel. Of het terecht is maakt niet meer uit.
Ik ben het met je eens dat die BBB nu beter boze boeren beweging genoemd kunnen worden. Maar hoe komt dat denk je? Ze voelen zich niet gehoord. Die partij is nog geen 2 jaar oud...
Voordat die partij in het nieuws kwam heb ik die naam al een keer gedropt hier in het politiek of corona topic.
Ik heb jarenlang VVD gestemd en ken één van de pijlers/starters van BBB en ik vond hun standpunten te links/sociaal destijds om erop te stemmen (beetje kort door de bocht en wil niet meedoen met links/rechts gedoe). De enige reden dat ik dit noem is dat als je meer achtergrond kennis hebt totaal anders naar partijen/meningen gaat kijken.
Ik zal overigens nog steeds geen BBB stemmen naar alle waarschijnlijkheid.
Het gaat me niet per se om BBB, die nam ik even als voorbeeld. Maar de partij is heel opportuun, net als meerdere van dat soort partijen. Reageren op de waan van de dag en niet verder kijken. Maar dit is ontstaan doordat er inderdaad veel partijen zijn die zich niet gezien en gehoord voelen. Dat is uiteindelijk binnen een bedrijf/team ook funest. Het is niet meer zo dat we een 'baas' hebben die bepaalt en de rest knikt en zegt ja. Maar dat betekent ook dat je anders leiding moet geven/politiek moet bedrijven. En als dat niet gebeurt kunnen mensen zoals Baudet, Van der Plas, Simons etc appeleren aan een gevoel van onvrede. Het gevolg is dat alles in twijfel wordt getrokken en mensen alleen maar meer verdeeld raken en er steeds meer korte termijn gekeken wordt ipv lange termijn. Waar de boeren nu voor staan had je 20 jaar geleden ook al kunnen voorspellen. Waarom niet toen al juist beleid gemaakt? Die mensen doen hun uiterste best om te innoveren en investeren, om elke 2 jaar nieuwe wetgeving op te volgen (ook al is het het uiterste van het beleid ervoor). Waarom is de politiek niet eerder duidelijk geweest? Mijn voorstel zou zijn om meer in te zetten op productie voor Nederland zelf en stoppen met die massale export. Daarnaast ook stoppen met de massale import naar Nederland (bijv uit Brazilië of Tunesië), omdat het goedkoper is. Dat is toch uiteindelijk het meest rare van dit hele verhaal. We pakken daarmee meteen een groot deel stikstof van transport aan.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 jun 2022 09:54

@jpar. Eens, goeie post 👍👊

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2022 10:00

JPAR schreef: 24 jun 2022 09:34 ... Die mensen doen hun uiterste best om te innoveren en investeren, om elke 2 jaar nieuwe wetgeving op te volgen (ook al is het het uiterste van het beleid ervoor). Waarom is de politiek niet eerder duidelijk geweest? ...
Of de vraag; moet de politiek alles regelen? Moet de politiek eerst bedrijven verplichting stikstof te beperken, voedsel dat van de andere kant van de aardbol komt belasten of kan je gewoon niet als consument zeggen, ik koop alleen van een boerderij die geen stikstof problemen veroorzaakt, niet zijn vee vordert met Braziliaanse soja.

Het moet echt niet altijd de politiek zijn die iets oplost. Iedereen kan daar mee starten.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 jun 2022 10:12

walter- schreef: 24 jun 2022 10:00
JPAR schreef: 24 jun 2022 09:34 ... Die mensen doen hun uiterste best om te innoveren en investeren, om elke 2 jaar nieuwe wetgeving op te volgen (ook al is het het uiterste van het beleid ervoor). Waarom is de politiek niet eerder duidelijk geweest? ...
Of de vraag; moet de politiek alles regelen? Moet de politiek eerst bedrijven verplichting stikstof te beperken, voedsel dat van de andere kant van de aardbol komt belasten of kan je gewoon niet als consument zeggen, ik koop alleen van een boerderij die geen stikstof problemen veroorzaakt, niet zijn vee vordert met Braziliaanse soja.

Het moet echt niet altijd de politiek zijn die iets oplost. Iedereen kan daar mee starten.
Oh zeker. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar niet iedereen is in die omstandigheid. Wij eten bijv voor een groot deel van eigen tuin. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Ik ging vroeger weleens met mijn grootvader mee naar de veemarkt. Hij was voor zijn pensioen slager en mocht daarna ook altijd nog graag handelen op de markt. Maar dat waren allemaal mensen uit de streek. Die kenden elkaar, men wist hoe iemand met zijn vee omging etc. Het was daardoor ook bekend wat je kocht. Maar dat was dertig jaar geleden. Nu ziet de wereld er wel anders uit.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 jun 2022 10:15

hopjes schreef: 24 jun 2022 08:47
Ontopic; ik heb valse meeldauw in mijn laurierheg... Heb gegoogled en melk met water sproeien zou moeten helpen maar dat helpt niet. Heb jij nog een middel wat werkt, landbouwmedicijn of landbouwgif?

Brandnetelgier. Wel de geconcentreerde vorm, die is verkrijgbaar bij verschillende tuincentra of bijvoorbeeld de Boerenbond (is een winkel geen organisatie ;) )

Voor een haag zou ik een handgepomte spuit gebruiken, zo een met een flink reservoir en een slang met daaraan een sproeier. Je maakt een mengsel van de gier+water volgens aanwijzingen op de verpakking en spuiten maar. Vooral op de onderkant van de bladere als het om valse meeldauw gaat.

Voordelen:
Het is een natuurlijk biologisch product.
Het werkt zowel curatief als preventief dus het jaar daarna blijft het weg.
Het is tevens bladvoeding dus je heg wordt mooier en sterker

Nadeel:
Alleen bij bewolkt weer gebruiken (geen regen)
Arbeidsintensief en soms herhalen na een week of twee.

Niet heel duur en je kunt het zelf ook maken. Ben je meteen van je brandnetels af :)
Als je het zelf maakt gooi er dan ook wat geraniumblad doorheen, werkt het nog beter!

Ik gebruik het in mijn moestuin naar grote tevredenheid
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jun 2022 10:19

walter- schreef: 24 jun 2022 10:00
JPAR schreef: 24 jun 2022 09:34 ... Die mensen doen hun uiterste best om te innoveren en investeren, om elke 2 jaar nieuwe wetgeving op te volgen (ook al is het het uiterste van het beleid ervoor). Waarom is de politiek niet eerder duidelijk geweest? ...
Of de vraag; moet de politiek alles regelen? Moet de politiek eerst bedrijven verplichting stikstof te beperken, voedsel dat van de andere kant van de aardbol komt belasten of kan je gewoon niet als consument zeggen, ik koop alleen van een boerderij die geen stikstof problemen veroorzaakt, niet zijn vee vordert met Braziliaanse soja.

Het moet echt niet altijd de politiek zijn die iets oplost. Iedereen kan daar mee starten.
Dan moet de politiek er in ieder geval voor zorgen dat het inzichtelijk is.

Maar inderdaad vreemd dat wij hier voor heel de wereld vlees produceren en als ik dan een echt lekkere flat iron steak, bavette, picanha of brisket op de bbq wil, dan komt het van de andere kant van de oceaan want van een Nederlandse kun je hooguit een schoenzool bakken.

Minder produceren, meer kwaliteit en een mooier landschap. Het boerenleven kan zoveel mooier dan nu maar dan moet je wel openstaan voor verandering en ik vrees dat dat vooral wordt tegengehouden door de lobby van de grote bedrijven.

Maar ik zie ook veel jeugd bij die protesten. Ik denk dat daar ook de angst leeft dat zij een groot deel van het vrije opgroeien gaan missen. Lekker sleutelen in de schuur, crossen over het veld, de zuipkeet en dat soort dingen. Ik kan goed begrijpen dat die jongens nachtmerries krijgen van opgroeien in een vinex wijk.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 24 jun 2022 10:23

JPAR schreef: 24 jun 2022 09:34 ...
Het gevolg is dat alles in twijfel wordt getrokken en mensen alleen maar meer verdeeld raken en er steeds meer korte termijn gekeken wordt ipv lange termijn. Waar de boeren nu voor staan had je 20 jaar geleden ook al kunnen voorspellen. Waarom niet toen al juist beleid gemaakt? Die mensen doen hun uiterste best om te innoveren en investeren, om elke 2 jaar nieuwe wetgeving op te volgen (ook al is het het uiterste van het beleid ervoor). Waarom is de politiek niet eerder duidelijk geweest?
...
De politiek is niet de enige die moeilijke beslissingen voor zich uit schuift. Vanuit de sector wordt ook al 20+ jaar tegengas gegeven (olv de lobby van diverse belanghebbenden met veel geld) Op een gegeven moment moet er iets gebeuren. Dat moment is nu blijkbaar. Er zijn ook boeren die zich al jaren geleden hebben aangepast aan de veranderingen en nu niet in de hoek zitten waar de klappen vallen.

Klimaat problematiek is in feite hetzelfde verhaal. Teveel mensen steken hun kop in het zand, maar daar gaat het probleem niet mee weg. er moet iets gebeuren.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 jun 2022 10:38

Gericht uitkopen is veel goedkoper dan het leed spreiden over alle boeren.

Het is dus een kwestie van geld terwijl er ook alternatieve oplossing zijn …
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2022 10:57

En dat bedoel ik onder andere ook met "we accepteren veel te veel"
Het gaat me niet per se om welke maatregel wel en niet, daar kan je het nog over hebben.

Maar we beginnen aan de achterkant. (dat maak ik in mijn IT werk ook mee, het licht zelden aan de techniek maar 90% aan de besluiten die genomen worden of beter gezegd geen besluiten op verkeerde (te) hoge niveau's).

De boeren zijn het probleem niet, maar onze consumptie. Pak de grote supermarkten aan!
Boeren weg om huizen te bouwen, dan krijg je nog veel meer vervuiling.

Het begint in Nederland bij een volkomen ondoordacht immigratie beleid, waar we geen verschil maken in vluchtelingen en gelukszoekers.
Een vluchteling is welkom een gelukszoeker niet wat mij betreft. Daardoor zit je met overbevolking in een te klein land.

Punt 2 is dat we mensen binnen gaan halen om te werken omdat ons uitkerings en subsidie systeem verkeerd in elkaar zit. Beter gezegd het zit niet in elkaar, maar het zijn veelal allemaal losse opzichzelfstaande regelingen.

En we worden voorgelogen met een rekenmachine van onze minister(s).
Waardoor de kloof groter wordt en straks weer klagen over criminaliteit.
We hebben bar weinig geleerd van de (financielle)crisis van begin deze eeuw.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 jun 2022 11:34

Mijn ultieme droom: ik fiets door een voedselbos.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jun 2022 14:41

walter- schreef: 24 jun 2022 09:02
Lcsmet schreef: 23 jun 2022 22:10 ...
Neem nu de Groenen die er voor hebben gezorgd dat de kerncentrales gesloten worden zonder dat er een valabel alternatief is/was.
...
De voorbije 20 jaar hebben in België alle regerende partijen behalve de groenen wetten goedgekeurd die de kerncentrales op termijn zouden sluiten. ...........Je geeft hen te veel eer...
Het heeft niets met "eer" te maken.

Als ik een partij onder de kiesdrempel mag zien zakken in 2024, hopelijk vroeger, dan zijn het wel de fanatici van Groen.
In 2003 beslist de paars/groene regering Verhofstadt 1 de kernuitstap.
Partijen van die regering aan Vlaamse kant: Agalev (het huidige "Groen"), Open-Vld, SP (het huidige "Vooruit")
De meest bekende maatregelen van de regering-Verhofstadt I zijn:
  • de euthanasiewet
    oprichting van het zilverfonds
    de Copernicushervorming
    snel-Belgwet
    gedoogbeleid softdrugs
    homohuwelijk
    kernuitstap
Bron: Wikipedia Verhofstadt 1
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie