Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mei 2022 12:34

guzzi schreef: 29 mei 2022 11:53 Begin bij jezelf.
Stap zelf over op meer biologisch geteeld eten.
Ga niet in de rij staan op Schiphol voor die goedkope vakantie in een ver oord en eet eens wat minder vlees.
Heb ik al eerder gepost hier maar daar komt geen reactie op want bij jezelf beginnen is te moeilijk.
De moeite die we moeten doen om 1 wortel uit onze tuin te krijgen!
En als we op tuintje niveau al de neiging krijgen om gif te gaan gebruiken als de opkomende plantjes wéér door slakken zijn verorberd, wordt het begrip voor de neiging om in de landbouw allerlei middelen te gaan gebruiken groter.
Film ‘ the biggest little farm’ was ook aardig leerzaam.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 14:54

Klopt wel deels. Je moet de grond voorbereiden, de juiste planten op de juiste plaats op het juiste moment zetten. Je moet aan rotatie doen. En dan natuurlijk pestcontrole.

Bij wortels zetten wij altijd afrikaantjes, natuurlijke bestrijding. Slakken bestrijden we met koffiedrab en als het echt erg wordt slakkenkorrels (tja..)
Rupsen bestrijden we niet, jammer als ze een heel veldje broccoli opvreten maar spuiten weiger ik.
Zwarte luis op de bonen kan met een huismiddel bestreden worden.
En zo modderen we voort. Maar inderdaad op tuinniveau wordt er hier en daar ook flink gespoten!! Geen beperkingen want geen regelgeving
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5306
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 mei 2022 15:04

Bij ons is het verboden om te spuiten. Alleen de aardappelen. Verder zoveel mogelijk natuurlijke wijze.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 15:12

Maar dat zal dan een volkstuin zijn via een vereniging?
Ik doelde op een eigen terrein zoals wij hier doen
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5306
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 mei 2022 15:27

Ja, volkstuin. Maar mijn fruitbomen thuis bespuit ik ook niet.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2022 15:42

JPAR schreef: 29 mei 2022 15:27 Ja, volkstuin. Maar mijn fruitbomen thuis bespuit ik ook niet.
Wat voor fruit komt er dan vanaf? Zonder beestjes?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 16:19

Ik heb een boomgaard en ik spuit ook nooit. Okay er zitten soms wat plekjes op de appels. De pruimen en mirabellen doen het altijd wel. De perziken hebben ook wel eens plekjes maar dan rest er nog genoeg gezond vruchtvlees om jam en likeur te maken.
Bessen gaat altijd goed.
Kortom ik sproei nooit iets in de boomgaard. Het zijn ook oude rassen die zeldzaam zijn en die we graag willen behouden.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5306
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 mei 2022 17:21

Jans schreef: 29 mei 2022 15:42
JPAR schreef: 29 mei 2022 15:27 Ja, volkstuin. Maar mijn fruitbomen thuis bespuit ik ook niet.
Wat voor fruit komt er dan vanaf? Zonder beestjes?
Jazeker. Soms wordt er wel wat aangevreten door wespen ofzo (peer, appel en pruim), maar dat is dan zo. Spreeuwen hebben het vaak voorzien op de druiven. Ander fruit staat in een kooi constructie waar ik een net omheen span voor de vogels. Insecten heb je overal en ook nodig.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2022 18:05

Onze appels kunnen er gaaf uitzien, maar je kunt nooit zo maar een hap nemen. Heel vaak zitten er toch rupsachtigen in.
Zijn de kersen rijp dan worden er ook gaatjes is geprikt door insekten. Dan zijn ze zo weg. De vijgen hebben daar dan weer geen last van.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 18:46

Onze vijgen doen het ook altijd prima maar dan moet het wel een mooie zomer zijn.
En ja: wurmpjes in de appels hebben we ook.
En wespen/hoornaars (frelon in het het Frans) happen ook veel stukjes uit het fruit. Ik zie die altijd als een welkome gasten want als ze hapjes fruit nemen hebben wij er geen last van 😉

Wij maken voornamelijk gelei van de appels of we drogen ze in partjes. Dan ben je sowieso intensief daarmee bezig en zie je vanzelf of er een wurmpje in zit. En dan krijgt de hond die 🤣
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 mei 2022 18:49

Jans schreef: 29 mei 2022 18:05 Onze appels kunnen er gaaf uitzien, maar je kunt nooit zo maar een hap nemen. Heel vaak zitten er toch rupsachtigen in.
Zijn de kersen rijp dan worden er ook gaatjes is geprikt door insekten. Dan zijn ze zo weg. De vijgen hebben daar dan weer geen last van.
De kersen zijn altijd lastig hier.
Of de late nachtvorst krijgt ze te pakken of, als ze het wel redden zijn de vogels de eersten die de oogst binnenhalen.
Wat mij betreft allemaal ok hoor. Beetje biodiversiteit is me liever dan een grote oogst!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2022 19:27

Kersen zijn hier prooi voor de eksters. Een van de weinige dieren waar ik serieus de neiging bij krijg om het jachtgeweer te pakken. Is echt een plaag geworden in Nl.
Less is bore

Plaats reactie