Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2022 09:09

mao schreef: 21 mei 2022 08:50 Over boeren gesproken,
Ik hou van de boeren, maaaar als we eerst eens die belachelijke subsidie uit Brussel stop gaan zetten voor de Europese boeren en ‘gewoon’ betalen wat het daadwerkelijk kost…
Dan gaat de consument dus meer betalen, dat realiseer je je wel?
Dat het systeem ziek is zijn we het direct over eens. Echter de oplossing is best gecompliceerd. En dan daar overheen nog de politiek, want in andere landen is het bedrag fors hoger dan in NL. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie; grootverbruikers van landbouwsubsidies.


@douglas; als we naar 100% lokale producten gaan dan is dat het einde van de afhaalchinees (geen rijst), einde van de vegaburgers (soja groeit verre van optimaal in NL), einde van citrusfruit (moet global warming eerst even doorzetten), etc.
Het is niet zo gemakkelijk als sommigen simplistisch beweren!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mei 2022 09:12

Ik ben echt niet blij met de zeer intensieve landbouw. Maar zoals een enkeling durft te beweren dat Nederland ,100% ecologisch kan produceren voor eigen bevolking? Ik geloof er echt niets van.
Ik neem aan dat jullie ook geen bananen eten. Zo wel, dan zal er toch ook iets geproduceerd moeten worden als ruilmiddel?
Bananen zijn maar een voorbeeld. Sinaasappels,mandarijnen, etc... Er is al veel verbeterd, begonnen denk ik bij de sluipwesp. Maar alles ecologisch? Ik geloof het niet als ik zie wat er in ons minituintje gebeurt in de appel-, peren-, perziken bomen. En de slakken eten ook graag mee.

@daniel, die landbouwsubsidies gaan wel vooral naar grote bedrijven en die betalen we toch ook echt met zijn allen. Ik weet niet of het afbouwen van de subsidies onder de streep echt meer geld kost.

Edit: een deel van de reactie is beetje dubbel met Daniël.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 21 mei 2022 10:04

Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 23:00
bankrenner schreef: 20 mei 2022 20:24
Marcopfiets schreef: 20 mei 2022 18:28 Vandaag weer eentje. Er stond best een stevig windje, gelukkig stond ie er met de kont naar toe
Afbeelding

Als er landbouwbelangen in het spel zijn is er veel mogelijk. Kijk naar al die ruimingen bij dierziekten. Je kunt ook vaccineren maar ja dan kun je je vlees niet verkopen. Of Q-koorts, dat had geen invloed op de verkoopbaarheid dus werd er niks aan gedaan met als gevolg veel omwonenden met zware longaandoeningen. Een medicijn moet eerst door duizend keuringen heen voor het gebruikt mag worden. Landbouwgif is omgekeerd het moeten eerst honderden rechtszaken over gevoerd worden voor het een keer verboden wordt.
Als agrarier wil toch reageren in dit topic.

Deze machine is voorzien van een wingsprayer ( https://edepot.wur.nl/250892) deze techniek geeft 99% driftreductie daarnaast is er op deze foto geen / nauwelijks wind te zien... deze mening van Marco is precies het gene dat de boeren in NL tegenstaat en waar wij "last" van hebben.


Gewasbeschermingsmiddelen voor b.v. vergeten groenten zijn niet beschikbaar omdat dit door het relatief kleine areaal niet aantrekkelijk is voor bedrijven als Bayer om deze op de markt te brengen. dit komt door de "duizend keuringen" die nodig zijn voor toelating.

dat er in de jaren 80 / 90 excessen waren dat klopt maar nu moet men aanzienlijke stappen nemen voor toelating op de europese markt.

Daarnaast wens ik Marcoopfiets heel veel succes met het voeden van de wereld ( lees het rustig houden van de wereld) zonder toegelaten gewasbeschermingsmiddelen.
Precies wat me zo tegenstaat aan de boeren. Als je niet ecologisch verantwoord wilt boeren.Stop dan maar want uiteindelijk word je gedwongen ondanks alle inspanning van Terreurbeweging FDF en Caroline van der Plas. Ga nu je hooivork maar slijpen dan :p
Waar staat dat Nederlandse boeren niet ecologisch verantwoord willen boeren?
Te kort door deze bocht deze uitspraak.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 21 mei 2022 10:12

Marcopfiets schreef: 21 mei 2022 01:21
jer81 schreef: 21 mei 2022 00:15
Wat een extremisme zeg. Hoeveel % van de wereldbevolking ben jij bereid op te offeren voor je idealen?
Realisme. Boeren dreigen steeds maar weer met hongersnoden, maar in feite gaat het daar niet om. Het gaat gewoon om geld op een zo makkelijk mogelijke manier binnen te harken.
Het kiezen voor een boerenbestaan is 100% niet het kiezen voor een makkelijke manier van geld verdienen. Realiseer jij je wel dat het overnemen van het boerenbedrijf het overnemen van een enorme schuldenlast (arm leven en rijk sterven). De boeren in de Flevopolders waar ik vandaan kom hebben het niet slecht dat klopt, maar een grondprijs van 150.000 euro per HA maakt het moeilijk om extensiever te boeren. Wel is het zo dat het boeren niet makkelijk gemaakt wordt om te kiezen voor extensieve landbouw.

Daarnaast weerhoud het hogere prijsniveau van Biologische producten veel consumenten op Biologisch te kopen, wil je het prijsniveau verlagen zul je (vul hier uw keuze in) A. intensiever moeten gaan verbouwen, B subsidies moeten verstrekken C. genetische manipulatie moeten toepassen D. Alle die zijn juist.. En juist dan zijn we weer terug in 1950 en het nooit meer honger credo van Sicco Mansholt

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 mei 2022 10:26

daniel1975 schreef: 21 mei 2022 09:09
mao schreef: 21 mei 2022 08:50 Over boeren gesproken,
Ik hou van de boeren, maaaar als we eerst eens die belachelijke subsidie uit Brussel stop gaan zetten voor de Europese boeren en ‘gewoon’ betalen wat het daadwerkelijk kost…
Dan gaat de consument dus meer betalen, dat realiseer je je wel?
Dat het systeem ziek is zijn we het direct over eens. Echter de oplossing is best gecompliceerd. En dan daar overheen nog de politiek, want in andere landen is het bedrag fors hoger dan in NL. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italie; grootverbruikers van landbouwsubsidies.
Meer betalen…weet ik nog niet zo,
60% van het eu budget gaat naar landbouw.. ( 40% daarvan gaat naar de Franse ‘boeren’) dat besparen we dan uit.
Langdurige Subsidie geeft gewoon verkeerde prikkels, en verstoord markt werking..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mei 2022 10:50

Marcopfiets schreef: 19 mei 2022 14:14 Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water....
Je bedoelt; jammer dat niet iedereen zoals ik alleen maar voedsel koopt afkomstig van biologische teelt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mei 2022 10:53

walter- schreef: 21 mei 2022 10:50
Marcopfiets schreef: 19 mei 2022 14:14 Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water....
Je bedoelt; jammer dat niet iedereen zoals ik alleen maar voedsel koopt afkomstig van biologische teelt.
En dan kijken we wel even de andere kant uit als je ziet wat die wel in de grond mogen achterlaten. bijvoorbeeld koper? Want dat vinden ze geen probleem.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mei 2022 10:57

Jans schreef: 21 mei 2022 10:53
walter- schreef: 21 mei 2022 10:50
Marcopfiets schreef: 19 mei 2022 14:14 Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water....
Je bedoelt; jammer dat niet iedereen zoals ik alleen maar voedsel koopt afkomstig van biologische teelt.
En dan kijken we wel even de andere kant uit als je ziet wat die wel in de grond mogen achterlaten. bijvoorbeeld koper? Want dat vinden ze geen probleem.
Je bedoelt; in de landbouw is er geen product gekent dat minder schadelijk is dan kopersulfaat tegen een aantal schimmels. Maar jij kent dit wel maar houdt het geheim?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 mei 2022 10:57

daniel1975 schreef: 20 mei 2022 23:17 Jij koopt 100% ecologische producten neem ik aan? Die extra centjes heb jij beschikbaar en er voor over dan toch?
Of gaat jouw toewijding niet veel verder dan het kopen van vlees met 1-ster Beter Leven?
Flauwe opmerking op de persoon en je laat tevens zien geen idee te hebben wat er bij biologische winkels te koop is.

Zelf heb ik jaren geleden zo'n biologische winkel gehad.
Ja, sommige producten zijn duurder dan bij de AH of de Jumbo.
Maar quess what, veel producten zijn veel voedzameren dat zie je aan hoeveel je opschept.
Iets wat ik ook veel van onze klanten hoorde, beter van smaak, sneller een verzadigd gevoel met eten, enz.

Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat producten die goedkoper zijn dan bij de 'prijsvechters'.
In mijn ogen ga je echt niet failliet als je biologische voeding koopt al vinden de supers het natuurlijk fijn dat dat vooroordeel zo lekker gepapagaaid word.

Even een voorbeeldje uit onze winkel, wij hadden Italiaanse sauzen voor bij de biologische pasta.
Beide goedkoper dan de Jumbo en de appie en ook nog eens veel smaakvollers.
Ook in de bereiding kon je zien dat het een ander product was. de pasta werd bijvoorbeeld nooit stopverf.

Wij kochten toen al in via wat nu de korte keten is gaan heten.
Onze agf kwam bij een lokale bioboer vandaan die ook veel deden aan vergeten groenten.
Vlees bij een lokale boer en die een deal had met de slachter/slager.
We hadden een lokale boer met een boomgaard waar allerlei soorten fruit vandaan kwamen.
Hij maakte zelf ook fruitdranken waarin een mix zat van diverse fruitsoorten.
Met deze manier van werken lever je echt goed voedsel dat niet heel veel duurder is helemaal niet als je het verschil aan kwaliteit meeneemt in je vergelijking.

Er wordt online veel geschreven over true pricing, de echte kostprijs doorbereken zodat producenten ook verantwoord kunnen produceren door uit de wurggreep van die paar inkooppartijen zitten die verreweg het grootste deel van de inkoopmarkt beheersen.
Je ziet nu door Oekraine wat er met prijzen gebeurt doordat er teveel opportunisten in die tussenhandel zitten.

Iemand riep hier al dat Nederland na de VS de grootste exporteur is.
Dat roepen NLTO, de WUR en de ministeries graag maar als je er in duikt dan zie je dat veel export gewoon doorvoer is.
Helaas ook veel product van b kwaliteit dat we inporteren en hier op de markt komt terwijl we ons eigen a kwaliteit vervolgens exporteren.

Hieronder een afbeelding afkomsting van het Planbureau voor de leefomgeving.
Hier zie je hoe de Nederlandse markt eruitziet met 5 grote partijen die nu nog feitelijk de inkoopprijzen bepalen door de macht die ze aan de inkoopkant hebben. Oligopsonie
Bijlagen
invloed keten.png

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 21 mei 2022 11:08

walter- schreef: 21 mei 2022 10:50
Marcopfiets schreef: 19 mei 2022 14:14 Weet iemand wat voor troep de boeren op hun gewassen spuiten? Het is geen water....
Je bedoelt; jammer dat niet iedereen zoals ik alleen maar voedsel koopt afkomstig van biologische teelt.
Do as I say, not as I do. Het devies van veel activistische mensen. Tezamen met het gebrek aan een realistische visie waarbij de gehele (groeiende) wereldpopulatie gevoed wordt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mei 2022 11:12

walter- schreef: 21 mei 2022 10:57
Jans schreef: 21 mei 2022 10:53
walter- schreef: 21 mei 2022 10:50

Je bedoelt; jammer dat niet iedereen zoals ik alleen maar voedsel koopt afkomstig van biologische teelt.
En dan kijken we wel even de andere kant uit als je ziet wat die wel in de grond mogen achterlaten. bijvoorbeeld koper? Want dat vinden ze geen probleem.
Je bedoelt; in de landbouw is er geen product gekent dat minder schadelijk is dan kopersulfaat tegen een aantal schimmels. Maar jij kent dit wel maar houdt het geheim?
Ik zou graag reageren maar begrijp echt niet wat je bedoelt. Ik ga er van uit dat dat mijn tekortkoming is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 mei 2022 11:23

bankrenner schreef: 19 mei 2022 21:45 ...
in de biologische wijnbouw is kopersulfaat een veelgebruikt middel om slakkenvraat tegen te gaan..
Dat klinkt als onzin. Als je idd een biologische wijnboer kent die kopersulfaat inzet tegen slakken kan je die aangeven en zal die zijn bio certificaat verliezen.
Het mag alleen curatief (als de schimmel aantoonbaar aanwezig is), ingezet worden tegen bepaalde schimmels.

Plaats reactie