Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 03 jul 2022 13:01

Hier heb je je overzicht:
Afbeelding

Het plaatje komt uit het rapport van Remkes. Over VVD'ers gesproken, het gerucht gaat dat in, op en rond het Binnenhof achter ieder gordijntje er eentje staat. Zoals je weet wordt Remkes de bemiddelaar in dit boerenconflict.

PS. Dus waarom bij de boeren beginnen? Vergelijk het met de rotzooi opruimen in de straat na een of ander festival. Dan begin je toch ook met het verwijderen van grofvuil en niet met de bezem om als eerste wat confetti in de vuilnisbak te krijgen!?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2022 13:32

Heb je ook dat plaatje waar de gekwantificeerde stikstofopname per sector in staat?
Tipje van de sluier, de landbouw als sector neemt 7 keer meer stikstof op dan het uitstoot.

Ik ben erg benieuwd hoe goed andere sectoren het dan doen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jul 2022 14:06

NicoNB schreef: 03 jul 2022 13:32 Heb je ook dat plaatje waar de gekwantificeerde stikstofopname per sector in staat?
Tipje van de sluier, de landbouw als sector neemt 7 keer meer stikstof op dan het uitstoot.

Ik ben erg benieuwd hoe goed andere sectoren het dan doen.
Als dat 7 keer meer is dan het uitstoot dan klopt er m.i. iets niet of ik begrijp het niet. :roll:
Want vlgns het plaatje van @Klein_Verzet is de uitstoot van de landbouw 757 mln kg zijnde 46% van het geheel.
Dan zou het geheel aan stikstof uitstoot dus 1645 mln kg zijn.
Terwijl vlgns jouw dan de landbouw 5299 mln kg stikstof zou opnemen.
Met andere woorden, de landbouw neemt dan 3,2 keer zoveel van de totaal uitgestoten stikstof op, hoezo stikstof probleem.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2022 14:17

Op de site van de NOS nog wel, maar dit is van 2019 dus voor het echt politiek werd.

Stikstof: vier vragen en antwoorden

De paradox is dat wanneer je minder landbouw pleegt er minder stikstof opgenomen gaat worden.

In deze hele stikstof discussie zijn er wel meer feiten die ofwel angstvallig verzwegen worden of waar men simpelweg geen weet van heeft.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jul 2022 15:15

Die stikstof uit kunstmest wordt juist gegeven om de gewassen te laten groeien. Dus hoezo uitstoot???
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 jul 2022 15:22

daniel1975 schreef: 03 jul 2022 15:15 Die stikstof uit kunstmest wordt juist gegeven om de gewassen te laten groeien. Dus hoezo uitstoot???
Maar die wordt in Brazilië gegeven om de soja te laten groeien. De akkerbouw in Nederland is niet waar de pijn ligt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jul 2022 15:38

Ik weet dat dat zo is, maar waar haal jij dat uit de tabel?

Maar goed, morgen waarschijnlijk weer drama op de weg door de acties. Ik steun hun protest volledig, maar dat continu pesten van de burger staat mij wel erg tegen. Ik kan thuis werken indien nodig, maar velen kunnen dat niet en dan ben je er mooi klaar mee.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jul 2022 15:43

daniel1975 schreef: 03 jul 2022 15:15 Die stikstof uit kunstmest wordt juist gegeven om de gewassen te laten groeien. Dus hoezo uitstoot???
Dat deel is dus onderdeel van de opname door de landbouw.

Het is nogal paradoxaal dat het vaak gaat over mestoverschotten terwijl er ook veel kunstmest wordt gebruikt.
Wie op het land een biovlaai met een stok bewerkt ziet dat er van alles leeft in, op en onder een hoop koeienpoep.
Kunstmest is vergif voor het bodemleven en daarmee slecht voor het transport van mineralen, micro nutriënten, etc door de bodem.
Je haalt over een aantal jaren wel meer opbrengst maar uiteindelijk pleeg je toch een soort roofbouw.

Kunstmest wordt geproduceerd door Yara uit Sluiskil (en door anderen in Rusland en Oekraine)
Yara verbruikt jaarlijks net zoveel gas als 1,4 miljoen huishoudens, zei iemand NOx en CO2?
En dan het liefst Russisch gas omdat Russisch gas zich beter leent voor de productie van kunstmest (o.a. amoniumnitraat) dan Groningsgas.

Dus, een nieuwe paradox, minder boeren is minder organische mest en dat betekent dat je nog meer gas nodig hebt voor de productie van kunstmest om AGF te kunnen produceren.

De mainstream landbouw methoden zijn zo slecht voor de bodem dat we minder dan 60 oogsten hebben te gaan voor de bodem verandert in een savanne.
Dan denk ik, laat die zandgronden die zijn ontstaan door menselijk handelen maar weer lekker overgroeid raken want de natuurlijke staat in Nederland is dat onbewerkte grond uiteindelijk vol met berk en eik staat.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2022 16:41

Dat verhaal van die 60 oogsten (wereldwijd) ken ik ook ja. En dat is echt een somber vooruitzicht.
Voor de duidelijkheid; 60 als we op deze manier doorgaan dus all is Not los yet…
Do or don’t, there is no try

i-mac

i-mac 03 jul 2022 18:12

Ik vraag me af of het niet interessant zou zijn, om boeren die moeten stoppen met het kweken van dieren, aan te sporen om over te stappen op gewassen? Met de oorlog in Oekraïne is gebleken dat er hiervan een tekort is. Veel van de gekweekte dieren gaan naar de export, en van de gewassen moet men importeren. Het is maar een idee, want ik volg gans die materie niet zo. Wat wel een feit is, is dat de ministers die nu het lef hebben om iets aan de stikstof problematiek, het slachtoffer zijn van de ministers van de voorbije decennia die alles voor zich lieten opschuiven. Je voelt zo dat er een grote lobby achterzit.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jul 2022 18:25

Een veehouder is niet zomaar akkerbouwer. Dat is toch best een kloof.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 03 jul 2022 18:31

thestudent schreef: 03 jul 2022 18:25 Een veehouder is niet zomaar akkerbouwer. Dat is toch best een kloof.
Dat zal zeker zo zijn. Maar nood breekt wet zeker? Ik begrijp dat het voor die mensen een enorme omschakeling zou zijn, maar niet gaan bestaat niet (denk ik dan). Er zijn nog mensen die voor hun nieuwe job een grote omscholing moeten maken.

Plaats reactie