Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 04 jul 2022 13:23

Zolang er vogeltjes uit een ei kruipen en hun pootjes breken wegens kalkgebrek blijft er fundamenteel iets grondig mis in de relatie tussen mens en natuur. Zolang vliegreizen goedkoper blijven dan treinreizen, zolang vlees goedkoper blijft dan vleesvervangers, zolang er nog vele vele miljarden subsidie gaan naar de fossiele industrie, zolang exorbitant rijke landbouwuitkeringstrekkers alias bio-industriëlen nog gewoon boeren genoemd worden, is de planeet aarde het walhalla voor mensen die geloven in "Greed is good," die geloven dat bomen tot aan de hemel kunnen groeien.

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 jul 2022 13:25

Lcsmet schreef: 04 jul 2022 13:20
Mij staat vooral tegen dat de veganextremisten hun "vervang" toestanden, die ze dan evenwel ook "...worst, ...hamburger" willen noemen, door mijn strot willen duwen. En dat er onderhand meer en meer media in blijken mee te gaan.
Dat heeft natuurlijk voornamelijk te maken met het toegangkelijk maken van het product voor de traditionele consument. De gemiddelde huisvrouw heeft geen idee wat ze met een product aan moet als er niet een duidelijk label op staat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jul 2022 13:27

NicoNB schreef: 04 jul 2022 12:47
Enzzo schreef: 04 jul 2022 00:09 ...
De stikstof die uitspoelt in waterlopen en de combinatie van stikstof en ammoniak die neerslaat in naburige natuurgebied zorgen voor een eenzijdige biodiversiteit, brandnetels, bramen en andere stikstof lustige planten die ander soorten verdringen.
Dat is nu juist het het verhaal achter dat vermaledijde “kaartje” waar zoveel over te doen is.
...
Het gaat bij de NH3 kaartjes van de overheid over ammoniak uitstoot via de lucht.
En daar schrijf ik al over dat NH3 op maximaal 250 meter van de bron nog wordt aangetroffen. Maximaal want meestal is het minder dan 100 meter en als er nog wat bomen of gebouwen staan dan komt de NH3 helemaal niet zo ver.


Waar het mij om gaat is dat het hele narratief van de overheid wetenschappelijk gezien van geen kant deugt.
Je kunt de boeren wel deporteren maar het door de overheid geschetste probleem blijft. Het os overduidelijk dat de ammoniakepostities in de onnatuurlijke Natura2000 gebieden afkomstig zijn van andere bronnen dan de landbouw omdat veehouderijen zich niet kwalificeren.
Ik schreef hier al eerder dat er in West Brabant hoge NH3 deposities zijn aangetroffen. Betrokkenen niet snappen hoe dat kan omdat er, kijkend naar de gangbare windrichtingen, nergens in die gebieden veehouderijen zitten. Kijk maar eens op de kaart waar het dan vandaan komt.

Dat er eerst pioniersgewassen komen is mij wel duidelijk maar ik vind het zeer bedenkelijk hoe daar dan weer biodoversiteit bijgehaald word. Zoals al geschreven, zonder menselijk invloed verandert Nederland in groot bos dat vol staat met berk en eik.

Daarnaast schreef ik al dat de paradox is juist dat de landbouw koning stikstof opname is alleen wordt er bewust uitsluitend over de uitstoot gesproken. De rest van de industrie stoot uit en neemt niks op.

Vandaar mijn stelling, meer ruimte voor, laten we het meteen goed doen, regeneratieve landbouw is veel beter voor Nederland dan boeren verdrijven om ze te vervangen door industrieterreinen met oerlijke dc's en zoveel mogelijk asfalt.
De ammoniak die dichtbij neerdaalt zal nog altijd worden omgezet in de bodem door bacterien. In onder andere dus alle andere stikstofverbindingen. Waaronder N20 wat uiteindelijk dus ook een broeikasgas is en verdwijnt in de atmosfeer. Daarmee is lokale stikstofdepositie buiten natuurgebieden niet onschadelijk of minder schadelijk dan je voorstelt. Daarnaast is er zeker ook uitspoeling in de oppervlaktewateren.

Afbeelding

De stikstof die de landbouw opneemt is uiteindelijk deels voor consumptie bedoelde levensmiddelen. Dat betekent dat uiteindelijk wij mensen die stikstof sowieso alsnog gaan opnemen en ook weer uitstoten. En na een flinke bbq pissen mensen ook veel stikstofverbindingen uit. Onmogelijk dat wij die aminozuren in bulk nog efficient kunnen opnemen. Mensen direct de stikstof laten consumeren die anders in het veevoer zit is hoe dan ook efficienter. Je moet altijd meer stikstof in een varken stoppen dan er uiteindelijk in wordt vastgelegd.

Meer vegetarisch eten is sowieso belangrijk om dit soort problemen op te lossen.

En volgens mij is de oplossing niet on alle agricultuur uit het land te verwijderen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 04 jul 2022 13:34

Klein_Verzet schreef: 04 jul 2022 13:23 Zolang er vogeltjes uit een ei kruipen en hun pootjes breken wegens kalkgebrek blijft er fundamenteel iets grondig mis in de relatie tussen mens en natuur. Zolang vliegreizen goedkoper blijven dan treinreizen, zolang vlees goedkoper blijft dan vleesvervangers, zolang er nog vele vele miljarden subsidie gaan naar de fossiele industrie, zolang exorbitant rijke landbouwuitkeringstrekkers alias bio-industriëlen nog gewoon boeren genoemd worden, is de planeet aarde het walhalla voor mensen die geloven in "Greed is good," die geloven dat bomen tot aan de hemel kunnen groeien.
Helaas .... We gaan moeten beginnen bij ons zelf. Maar daar ligt de grote moeilijkheid. De meesten onder ons willen weinig of niets inleveren. En wijzen graag naar een ander.

Ik probeer de auto zoveel als mogelijk te laten staan. We eten thuis al veel minder vlees of vis. Maar mea culpa, wel 2 keer per jaar met het vliegtuig op reis.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jul 2022 14:23

Dat is het ook..... Kijk eens naar jezelf. Ik eet ook minder vlees en ga niet met het vliegtuig. Maarja wel 2000km met de auto enkele reis en vijf keer per jaar naar de ardennen met de fietsen achterop.

En als over het algemeen rijke mensen op dit forum vervuilen we al veel meer dan de rest. Hoe meer geld hoe meer je vervuild.

En toch is er iets vreemds als je het uitschrijft. We vervuilen de wereld hier allemaal meer dan nodig (inclusief ikzelf) maken het onleefbaar voor onze eigen kinderen maar gaan er gewoon mee door, dat is toch eigenlijk bizar.

Die nieuwe auto kan toch wel, die nieuwe fiets na drie jaar ook etc.
In aanpassen zijn we niet zo goed, pas als het direct levensbedreigend is doen we heel even mee.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 jul 2022 17:31

Ben ik nou een uitzondering als ik zeg dat de blokkades en andere acties steeds vervelender beginnen te worden? Begrijp me goed, protesteren vind ik prima en begrijp ik ook. Maar bepaalde dingen zorgen voor een averechts effect en halen de sympathie weg. Mensen die niet naar het ziekenhuis kunnen doordat de wegen geblokkeerd zijn, mensen die geen medicijnen krijgen doordat de boel geblokkeerd is, hele buurten die in spanning zitten doordat er een minister woont die bedreigd wordt etc.

Hoe kijken jullie hiernaar?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jul 2022 17:42

Klein_Verzet schreef: 04 jul 2022 13:23 ..... is de planeet aarde het walhalla voor mensen die geloven in "Greed is good," die geloven dat bomen tot aan de hemel kunnen groeien.
Ja, met zijn allen in een berevel rond een vuur had wel iets. :lol:
Alles waar "te", behalve tevreden, voor staat is gewoon niet goed.
Dat de grote baas van de meest populaire "propere" wagen ook toeristische ruimtereizen aanbiedt voor wie het kan betalen.
Dat een vliegtuigticket naar het Zuiden goedkoper is dan een treinticket naar zee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37355
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2022 18:08

Vliegtuig naar het zuiden is ook sneller.
Zie onderstaande plaatje, incl die hopeloos onhandige overstap in Parijs. En kost ook nog eens meer eurootjes.
Bijlagen
81A50F52-CAAB-407F-9279-472ACFBE217C.png
Less is bore

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jul 2022 18:44

daniel1975 schreef: 04 jul 2022 18:08 Vliegtuig naar het zuiden is ook sneller.
Zie onderstaande plaatje, incl die hopeloos onhandige overstap in Parijs. En kost ook nog eens meer eurootjes.
Dat het vliegtuig vanuit Asd Centraal naar Nice Centraal sneller zou zijn betwijfel ik ten zeerste. ;) :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 jul 2022 18:45

JPAR schreef: 04 jul 2022 17:31 Ben ik nou een uitzondering als ik zeg dat de blokkades en andere acties steeds vervelender beginnen te worden? Begrijp me goed, protesteren vind ik prima en begrijp ik ook. Maar bepaalde dingen zorgen voor een averechts effect en halen de sympathie weg. Mensen die niet naar het ziekenhuis kunnen doordat de wegen geblokkeerd zijn, mensen die geen medicijnen krijgen doordat de boel geblokkeerd is, hele buurten die in spanning zitten doordat er een minister woont die bedreigd wordt etc.

Hoe kijken jullie hiernaar?
Probleem is dat ze preken voor eigen parochie en het voor iedereen duidelijk is dat er iets moet veranderen maar ze zelf gewoon niet willen zien. (Sommige overigens absoluut wel maar die hoor je niet)
De huidige protesten slaan nergens op en frustreren enkel de burger. Het lucht lekker op voor de boeren in kwestie maar ze bereiken er niets mee. Er is hier gewoon te lang gepapt en natgehouden door de regering waardoor het van kwaad tot erger is gegaan en er nu echt ingegrepen moet worden.
Your first loss is your best loss maar daarvoor is het 20 jaar te laat.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 04 jul 2022 20:11

Ik zal mijn verhaal als veehouder even kort samenvatten.

Zo'n 15 jaar geleden met aantal collega's een project gestart om de weidevogel populatie te vergroten. Dit puur vrijwillig met behulp van provincie. Hiervoor hebben wij gekozen om andere rassen gras te gebruiken, waterpeil verhogen in broedseizoen, plassen aanleggen in het weiland, geen kunstmest gebruiken en het in kaart brengen van aantal nestjes en hoeveel eieren eruit komen.

Resultaat ons vrijwillig project kost ons het bedrijf, want dit word bestempeld als NNN natuur dus hoogste percentage stikstof reductie, kortom we hadden beter niets kunnen doen om de weidevogel populatie te vergroten, het is onze eigen ondergang geworden. Gaat ons een restschuld opleveren van meer als een miljoen, waarde van onze grond is enorm gezakt.

Dit is volgens mij 1 van de oorzaken waarom we protesteren. Want wij zijn niet de enige.

(Helaas worden zij 34 van de 40 nesten van de weidevogels leeggeroofd door predatoren)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5212
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 jul 2022 20:22

Aspide83 schreef: 04 jul 2022 20:11 Ik zal mijn verhaal als veehouder even kort samenvatten.

Zo'n 15 jaar geleden met aantal collega's een project gestart om de weidevogel populatie te vergroten. Dit puur vrijwillig met behulp van provincie. Hiervoor hebben wij gekozen om andere rassen gras te gebruiken, waterpeil verhogen in broedseizoen, plassen aanleggen in het weiland, geen kunstmest gebruiken en het in kaart brengen van aantal nestjes en hoeveel eieren eruit komen.

Resultaat ons vrijwillig project kost ons het bedrijf, want dit word bestempeld als NNN natuur dus hoogste percentage stikstof reductie, kortom we hadden beter niets kunnen doen om de weidevogel populatie te vergroten, het is onze eigen ondergang geworden. Gaat ons een restschuld opleveren van meer als een miljoen, waarde van onze grond is enorm gezakt.

Dit is volgens mij 1 van de oorzaken waarom we protesteren. Want wij zijn niet de enige.

(Helaas worden zij 34 van de 40 nesten van de weidevogels leeggeroofd door predatoren)
Ik vind dit heel vervelend om te horen. Ik zou het juist toejuichen als overheid (persoonlijk zeker) wanneer zulke initiatieven genomen worden. Ik snap het protest ook.

Het gaat mij erom dat het te ver gaat en gevaarlijke situaties oplevert.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie