Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 19:14

Soms maak je je te druk
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2022 19:16

thestudent schreef: 19 mei 2022 19:14 Soms maak je je te druk
Zo fijn zijn die spullen vaak niet.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 19:34

Dat zeg ik niet. Maar dit is een wielerforum.

Waarschijnlijk een product met, maar dat is een lichte gok. Er zijn vele producten op de markt. Sinds kort zijn er alweer een aantal varianten verboden zie ik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dithiocarbamaat
Dithiocarbamaatzouten worden veel gebruikt voor de synthese van fungiciden, herbiciden, insecticiden of van vulkanisatieversnellers[1]
Laatst gewijzigd door thestudent op 19 mei 2022 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 mei 2022 19:35

Mwa, wat er tegenwoordig nog is toegelaten is amper een soort van verdunde limonade. Heeft vrij weinig meer met de oude middelen te maken.
Soms zijn het juist de biologische middelen die extra stinken. Zijn trips-bestrijders waar knoflookgeur aan vast zit om maar wat te noemen.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 mei 2022 19:38

thestudent schreef: 19 mei 2022 19:34 Dat zeg ik niet. Maar dit is een wielerforum.

Waarschijnlijk een product met, maar dat is een lichte gok. Er zijn vele producten op de markt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dithiocarbamaat
Dithiocarbamaatzouten worden veel gebruikt voor de synthese van fungiciden, herbiciden, insecticiden of van vulkanisatieversnellers[1]
Kleine kans, want dit wordt gebruikt in schimmelbestrijders. De link klopt ook niet, want thiram is absoluut een fungicide en geen insecticide.

Middelen tegen insecten op basis van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pyrethroïde hebben ook een hele scherpe geur.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 19:49

Dat zal, maar als je t specifiek aan rubber doet denken... Anti schimmel middelen zijn ook gewoon in gebruik. Ik zoek trouwens altijd alles op in t Engels, maar postte de Nederlandse link. Verder geen boer of landbouwer, dus kan t mis hebben.

Maargoed t zal wel. Niet onnodig rond blijven hangen en gewoon doorfietsen. Iets te veel zon vangen is ook slecht voor je. Niet te lang over nadenken, wordt je alleen maar ongelukkig van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2022 19:58

Precies dat! Een ritje in de drukke radstand levert veel meer schadelijke stoffen op dan een “wolkje” hedendaags “landbouwgif”.

En anders gewoon een mondkapje dragen 😜
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 mei 2022 20:22

daniel1975 schreef: 19 mei 2022 19:38
thestudent schreef: 19 mei 2022 19:34 Dat zeg ik niet. Maar dit is een wielerforum.

Waarschijnlijk een product met, maar dat is een lichte gok. Er zijn vele producten op de markt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dithiocarbamaat
Dithiocarbamaatzouten worden veel gebruikt voor de synthese van fungiciden, herbiciden, insecticiden of van vulkanisatieversnellers[1]
Kleine kans, want dit wordt gebruikt in schimmelbestrijders. De link klopt ook niet, want thiram is absoluut een fungicide en geen insecticide.

Middelen tegen insecten op basis van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pyrethroïde hebben ook een hele scherpe geur.
Ok dus als de luizen van mijn hoofd vallen is het dat.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 mei 2022 20:41

Als je morgen de Ziekte van Hedel hebt, dan weet je hoe het komt.
hun fietsen.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 19 mei 2022 21:45

Als gangbare (niet biologische) agrarier gaat mij dit toch aan het hart. de afgelopen 25 jaar is het (toegestane) gebruik van middelen dusdanig gebruik van middelen dusdanig terug gedrongen lees tot 10 CL per ha of 10.000m2. dat ik met droge ogen durf te beweren dat alle fruit of groenten afkomstig uit NL zonder wassen gegeten kunnen worden. In de jaren 60 - 70 vielen de insecten dood achter de spuitmachines aldus mijn grootvader maar deze tijden liggen echt ver achter ons.

let ook op dat ook in de biologische landbouw gewasbeschermingsmiddelen toegestaan zijn en dus gebruikt worden. Daarnaast gebruik een deel van de boeren geen kraanwater maar bronwater dat af en toe vreemde zwavel geuren kan bevatten inclusief gele aanslag op machines en gebouwen.

Leuke anekdote voor vrienden en familie om af te sluiten...

in de biologische wijnbouw is kopersulfaat een veelgebruikt middel om slakkenvraat tegen te gaan.. een eetlepel kopersulfaat is dodelijk terwijl een eetlepel reguliere chemische pesticide tegen slakken vanwege Europese richtlijnen niet toegestaan is.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 19 mei 2022 21:46

Jans schreef: 19 mei 2022 19:16
thestudent schreef: 19 mei 2022 19:14 Soms maak je je te druk
Zo fijn zijn die spullen vaak niet.
op basis waarvan?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2022 22:07

Dat je vooral niet na moet denken over waar je allemaal wel niet kanker van kan krijgen. Dan kan je namelijk niet meer leven. En omdat we tegenwoordig elke scheet tot in de nanogrammen kunnen meten PFAS bijvoorbeeld, denken we ook meteen dat we er iets van krijgen. Nu wil ik zeker niet zeggen dat het spul ongevaarlijk is. Maar er zijn toch zeker strenge regels en t is nou ook geen skripal dat eruit komt... Chemie is per definitie eerst eng. Terwijl we zonder chemie eigenlijk de huidige hoeveelheid voedsel niet zouden kunnen produceren. Wil je minder Gif, dan heb je in principe GMOs nodig, of technieken die nu nog als GMO geclassificeerd worden. Maar dat is ook eng... ach t is ook nooit goed.

Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie