Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2022 15:37

walter- schreef: 25 mei 2022 15:17 @jans; dan ben je verkeert; luister naar Hans en leer de feiten.
Walter, een buurman van ons ging regelmatig naar Indonesië. Daar werd hij geholpen met het dragen van de boodschappen. Zoals de hele familie deed, gaf hij daar een paar "dubbeltjes" voor. Op enig moment vond hij dat hij wel iets van 10, toen nog guldens, kon geven. Hij had voldoende geld. Jammer voor hem, de resterende dagen van zijn vakantie kunt nu hij de boodschappen zelf dragen. De "drager" was nergens meer te zien. Want, volgens de plaatselijke bevolking, kon hij weer even vooruit.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mei 2022 15:40

Ik zie de moraal van je verhaal; mensen hebben wel wat zinniger te doen met hun leven dan boodschappen dragen voor een aalmoes.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2022 16:12

Marcopfiets schreef: 25 mei 2022 13:12
En het apologisme gaat maar door.
In een volwassen discussie probeer je met duidelijke argumenten je verhaal uit te leggen.
Door zo’n oneliner te droppen geef je niet bepaald blijk van een open blik of de wil om op inhoud te discussiëren ipv onderbuik.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2022 17:04

walter- schreef: 25 mei 2022 15:40 Ik zie de moraal van je verhaal; mensen hebben wel wat zinniger te doen met hun leven dan boodschappen dragen voor een aalmoes.
Walter ik vind het prima als jij achter het verhaal van één man aan gaat, maar zoals bijna altijd, er is niet één oplossing voor dit probleem. Als jij vindt van wel, ook goed.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mei 2022 17:08

@jans geen idee over welk probleem je het nu hebt. Je lijkt wel te denken dat arme mensen er zijn om boodschappen te dragen. Dat lijkt me niet zo gezond. Ik hoop dat die mensen andere doelen in hun leven hebben.
Maar misschien vind je het toch niet zo erg dat minder rijke mensen geen boodschappen willen dragen van een rijke blanke. Dan heb ik me vergist.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2022 17:26

walter- schreef: 25 mei 2022 17:08 @jans geen idee over welk probleem je het nu hebt. Je lijkt wel te denken dat arme mensen er zijn om boodschappen te dragen. Dat lijkt me niet zo gezond. Ik hoop dat die mensen andere doelen in hun leven hebben.
Maar misschien vind je het toch niet zo erg dat minder rijke mensen geen boodschappen willen dragen van een rijke blanke. Dan heb ik me vergist.
Walter, ik denk dat we beter kunnen stoppen, ik reageer in ieder geval hierna niet meer. Schoonmaken voor mensen is ook niet ok? Of ligt dat dan weer anders?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mei 2022 17:41

Ik zeg dat iemand zelf mag beslissen wat die belangrijk vindt in zijn leven. En dat iemand die zijn hulpje kwijt is, niet moet oordelen over dat hulpje.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 mei 2022 20:38

Je kunt de welvaart ook aflezen aan de verkoop van gitaren...
Als die stijgt, dan hebben mensen daar 1) de financiële middelen voor en 2) de tijd om een instrument te leren spelen. ;-)

Als je van een dollar per dag moet leven, dan heb je die tijd niet. Dan heb je geen transportmiddelen, dus geen kans om "beter" werk te vinden op iets grotere afstand en dan leef je letterlijk om te overleven. Daar zit die Indonesische boodschapperdrager waarschijnlijk ook - ongeveer. Dan kan je inderdaad met 10 gulden best eventjes vooruit :p.
Om het makkelijk en visueel inzichtelijk te maken, de website van Hans (en zijn zoon en schoondochter, Hans zelf leeft inmiddels niet meer):
https://www.gapminder.org/fw/income-levels/

En het is dan wel zijn verhaal (van 1 man??), maar het is wel 1 van de weinige verhalen die gebasseerd is op feiten, op cijfers (van gerenomeerde instanties). Je zou het boek factfulness eens moeten lezen. Dat is oprecht een aanrader.

Maargoed, bottomline --> als welvaart stijgt, daalt het aantal kindjes per vrouw naar gemiddeld ~2. Regelgeving werkt minder goed (geboortecijfer in China in de periode van de 1 kind politiek, daalde minder hard dan landen eromheen).
Met dat gegeven, en het feit dat de welvaart overal ter wereld stijgt. Kan je voorspellen dat de wereldbevolking ongeveer bij 10 a 11 miljard klaar is. Het stijgt niet oneindig door. Levensverwachting is vrijwel nergens ter wereld meer <50 jaar. En het simpele feit dat 88% van de kinderen <1 jaar tenminste 1 vaccinatie - welke dan ook - ontvangt betekend dat enige vorm van medische ontwikkeling vrijwel overal in de wereld beschikbaar is.
Dat is niet een mening van 1 persoon. Dat zijn gewoon de harde statistieken.

En iets andere manier om een voorstelling te maken van inkomen versus hoe iemand leeft, vind je eigen situatie:
https://www.gapminder.org/dollar-street

Maar goed, onder de streep moet iedereen te eten krijgen. Dat vergt oplossingen in landbouw bijvoorbeeld. Of dat met of zonder bestrijdingsmiddelen is, en of je daar bij het fietsen last van hebt..., tja, goede vragen!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mei 2022 23:10

Jans schreef: 25 mei 2022 15:37
walter- schreef: 25 mei 2022 15:17 @jans; dan ben je verkeert; luister naar Hans en leer de feiten.
Walter, een buurman van ons ging regelmatig naar Indonesië. Daar werd hij geholpen met het dragen van de boodschappen. Zoals de hele familie deed, gaf hij daar een paar "dubbeltjes" voor. Op enig moment vond hij dat hij wel iets van 10, toen nog guldens, kon geven. Hij had voldoende geld. Jammer voor hem, de resterende dagen van zijn vakantie kunt nu hij de boodschappen zelf dragen. De "drager" was nergens meer te zien. Want, volgens de plaatselijke bevolking, kon hij weer even vooruit.
White supremacy HQ heeft een tegenslagje. Och wat droevig zeg. Waren er geen andere koelies die zijn dubbeltjes wilden rapen?

Realiseer je je wel hoe belachelijk dit verhaal is?
Je gebruikt een verhaal over een aalmoes schenkende man om een vermeend cultureel gedrag vanuit je eigen denkbeelden en achtergrond te veroordelen.

Heel vreemd…
Do or don’t, there is no try

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 mei 2022 00:44

Dit escaleert weer compleet uit de klauwen... :idea:

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 26 mei 2022 00:47

Enzzo schreef: 25 mei 2022 13:48 apologisme?!
Wellicht bedoel je apologetiek?

En ironisch genoeg is dat zoiets als verdedigen op basis van redeneren maar dan meestal in verband met religie.

Jij laat je alleen leiden door je eigen mening en negeert iedere redenering of tegen argumenten.
Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gezien

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2022 07:54

Dan lees je wel heel selectief, tis waarschijnlijk niet voor niets dat er geen inhoudelijke reactie komt op mijn betoog.
Less is bore

Plaats reactie