Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 19:24

walter- schreef: 27 mei 2022 19:18
Lcsmet schreef: 27 mei 2022 19:06 @Walter, wat is nu je bedoeling? Wat olie op het vuur gooien?
Heb jij het stikstof debat niet gevolgd?

Ik doe gewoon een vaststelling, niet meer en niet minder.
Ik moet je argumenten raden. Jou argument is : ik vind stikstofvervuiling niet erg . En de maatregels van de regering leiden er binnen (2jaar bv) dar alle boeren in België stoppen met produceren.

Of wat is je argument dan wel?
Walter, ga een eindje fietsen en denk eens even na waarom je schrijft wat je schrijft.
En mij geen dingen in de mond leggen die ik niet heb geschreven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 19:28

@LCSMET; je zegt toch duidelijk dat je niet meer gelooft dat er binnenkort nog voedsel hier geproduceerd zal worden, je zegt dat je stikstofregeling niet goed vindt . Ik heb geen idee waarom je dat beweert, geen idee hoe je tot die besluiten komt.
Ik raad dus maar; ik zou graag je echte argumenten horen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 19:32

@Walter, jij leest echt dingen die er niet staan.
Ondertussen is dat niet de eerste keer dat je zo'n reactie post dat ik mij echt afvraag wat je bedoeling daarvan is.
Of wil jij gewoon een polemiek starten.
Ik ga jouw soortgelijke posts vanaf nu gewoon proberen te negeren.
Nog een prettige avond verder.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 19:36

Dat krijg je idd als je geen argumenten geeft en zaken 'vaststellingen' noemt terwijl je alleen een mening geeft....

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 27 mei 2022 19:41

daniel1975 schreef: 27 mei 2022 17:03
el_loco schreef: 27 mei 2022 15:11
Om maar weer even op de inhoud in te gaan: waarom is NL voeden met biologisch voedsel een stap te ver? Van de geluiden die ik hoor is het voor zowel het land (geen zware machines meer) als de gezondheid (geen bestrijdingsmiddelen meer nodig) veel beter. Waarom zou je als boer eigenlijk nog niet-biologisch gaan boeren? (dat bedoel ik als vraag, wat zijn de argumenten om het niet te doen?)
Een van de reden is uiteraard economisch: omschakelen duurt minimaal 2 jaar. In die 2 jaar moet je volledig onder Skal-regels produceren, maar mag je het niet als bio vermarkten.
Dus wel de (soms stevige) opbrengstderving, maar nog niet de hogere prijs die je er voor moet hebben om rendabel te zijn. Je moet wel beetje idealistisch zijn om dat leuk te vinden.
Daarnaast de retail: AH&co bepalen toch eigenlijk voor een deel wat wij kopen/eten. Aanbod is beperkt en vaak alles bij elkaar in 1 deel(tje) van het schap. Dus als de retail wat stimulerender te werk zou gaan richting zowel teler als consument zou de drempel ook weer lager worden.
En de consument accepteert ook geen paprika met een vergroeiing, honingdauw (afscheiding luizen) of een bos bloemen waar een paar sluipwespen uit komen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig, dit vraagt aanpassing in de gehele keten.
En economisch heel simpel; op dit moment is het gewoon meer rendabel om conventioneel (maar wel geïntegreerd) te telen.
Kip & ei verhaal.
Dank voor je antwoord! Als ik het goed begrijp is het (net als met oa energietransitie) voor een groot deel te wijten aan de regels, voorschriften en regulering. En voor een nog groter deel wordt het bepaald door de zittende macht (in dit geval o.a AH en Jumbo)

Ik koop ook bij de AH, maar wel maar mogelijk biologische producten. Nu is mijn keus makkelijk, want ik kan dat betalen, maar een groot deel ligt ook bij de consument natuurlijk. (tip: als je ook veel biologisch bij de AH koop neem dan AH premium; een jaar lang 10% korting op alle bio producten voor maar 12 euro per jaar. Wij hebben het al meer dan 10 voudig eruit na een maand of 8/9)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2022 19:46

walter- schreef: 27 mei 2022 18:57
Lcsmet schreef: 27 mei 2022 17:42 Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
Hoezo; moeten hier geen argumenten gegeven worden?
Het is een discussie platform, geen wetenschapsforum waar je bronnen moet aanhalen om je betoog te onderbouwen.

Daarnaast is het wel handig als je zelf ook een beetje het nieuws volgt.

Ter illustratie, je hebt blijkbaar gemist dat er gewerkt wordt aan een maatregel waarbij veehouders voortaan een vergunning aan moeten vragen voor het weiden van de koeien. Jaarlijkse verlenging natuurlijk.

Dat gaat dan zogenaamd over stikstofdepositie, alleen, de ironie is dat je juist veel minder stikstof hebt als koetjes lekker buiten lopen. Dat heeft iets maken met de manier waarop koeien buiten hun behoeften doen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 20:01

In België (strikgenomen is het Vlaamse regelgeving) bestaat veel discussie over stikstofregels. In de eerste plaats momenteel over het verplicht sluiten van een aantal bedrijven op relatief korte termijn en de onhandigheid hoe dit aangepakt is. Al is dat op zich maar een detail in een heel plan (met veel impact voor de betrokken bedrijven). Er is een zeker risico dat de Vlaamse regering hierover gaat vallen de komende maanden.
Als ik kijk naar 40 jaar geleden toen ik nog stifstofmetingen deed in de 'natuur' in mijn buurt en het stikstof probleem nauwelijks benoemd werd, is er op het erkennen van het probleem in ieder geval veel vooruitgang geboekt. Er lijken mij nu naar redelijke normen gestreeft te worden. Waarbij ik niet zeg dat de oplossing eenvoudig is naar regelgeving en voor de industrie. Op heel wat plaatsen geeft dat serieuze problemen (bv bij de bedrijven die verplicht gesloten worden).
Van het melden of vergunningsplichtig zijn van grazende koeien; in Vlaanderen denk ik dat iedere veehouder vergunningsplichtig voor zijn veestapel. Dat de koeien op een wei lopen lijkt me detail in de hele vergunningensoefening.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 20:17

NicoNB schreef: 27 mei 2022 19:46
walter- schreef: 27 mei 2022 18:57
Lcsmet schreef: 27 mei 2022 17:42 Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
...
Het is een discussie platform, geen wetenschapsforum waar je bronnen moet aanhalen om je betoog te onderbouwen.

...
Idd discussieren ;-). En als iemand beweert dat een instantie die een 50 miljard per jaar aan subsidies uitdeelt aan de landbouw zijn beleid er toe leidt dat er geen landbouw meer zal zijn heb ik graag de argumenten ;-).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mei 2022 20:24

NicoNB schreef: 27 mei 2022 19:46
Ter illustratie, je hebt blijkbaar gemist dat er gewerkt wordt aan een maatregel waarbij veehouders voortaan een vergunning aan moeten vragen voor het weiden van de koeien. Jaarlijkse verlenging natuurlijk.
Door dit soort idioterie is het zo moeilijk om draagvlak te krijgen bij de agrarische bedrijven.
Aan de ene kant wordt de consument bewerkt met dierenwelzijn, “weidemelk” en aan de andere kant is men bezig om dit juist te verbieden.
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 28 mei 2022 01:31

Potver. Heb dit topic vanaf 22 mei gemist. Lees het nu, vijf dagen later, weer verder. Op blz 13 of 14 dacht ik dat ik een real life voorval uit de jaren 80/90 moest melden. Daarna dacht ik ook dat een slotje beter was. Op blz 16 bleek het de goede kant weer op te gaan. Nu loopt het weer uit de klauwen.
Dus toch maar.
Had een akkefietje met een goede vriend over 30 gulden contributie . Hij eiste het geld terug omdat hij gestopt was bij de club. Ik was penningmeester en restitueerde niet. Hij zou dan wel met een paar vrienden van een motorclub langskomen. Dit ging allemaal nog via een draadjestelefoon. Hoop geschreeuw, gedreug en gevloek van hem.
Okay, ze mochten langskomen zei ik. Bier stond koel. Maar het geld kreeg hij niet. Nooit.
Komen er inderdaad een paar motormuizen langs, samen met hem. Mochten binnen maar wilden niet. In een paar woorden uitgelegd en ze lachten hem ronduit uit.

“Vrienden in het café” kunnen inderdaad een louterende werking hebben. In de goede oude tijd, althans bij dit voorbeeld, op de dombo die rare dingen doet en die uiteindelijk de domheid ervan inzag.

In de digitale wereld zie je dat zelfinzicht helaas slechts zelden.

Iedereen mag zelf weten wie wie is.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 29 mei 2022 09:58

In de Volkskrant van gisteren stond een uitgebreid artikel over (het uitblijven van) de hervormingen in de landbouw en veeteelt. Kort samengevat: de vleesverwerkende industrie, de chemieconcerns, de rabobank etc hebben er vooral belang bij dat de boel blijft zoals het is en de lobbyisten zorgen daarvoor in politiek Den Haag. Supermarkten maakt het niks uit wat ze verkopen, die verkopen het toch wel. Boeren zelf staan onderaan de ladder en hebben eigenlijk niks in te brengen. Kortom: het grote geld regeert maar weer eens, niks nieuws... Dat hierbij een hoop desinformatie en leugens worden ingezet door de verschillende belanghebbenden is ook niet nieuw. (zoals het bagatelliseren van de milieu-impact van vleesconsumptie) Het is een triest verhaal waarbij vooral de financiële belangen van grote bedrijven en hun investeerders tellen. Gezondheid, milieu, leefbaarheid en dergelijke zijn hooguit handig als marketingtool om spullen te verkopen. Cynisch wordt je er van.

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 29 mei 2022 11:53

Begin bij jezelf.
Stap zelf over op meer biologisch geteeld eten.
Ga niet in de rij staan op Schiphol voor die goedkope vakantie in een ver oord en eet eens wat minder vlees.
Heb ik al eerder gepost hier maar daar komt geen reactie op want bij jezelf beginnen is te moeilijk.

Plaats reactie