Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 27 mei 2022 15:11

daniel1975 schreef: 27 mei 2022 12:10
Douglas schreef: 27 mei 2022 10:43 @daniel. Ik mis bij jou toch ook echt inhoudelijke argumenten om producten te kopen die met landbouwgif zijn bespoten. Er is een alternatief voor bespoten producten. Welk argument heb je als consument om deze niet te kopen? Enige argument is mogelijk de prijs. Maar als je in de positie bent dat je het kunt betalen heb je eigenlijk geen steekhoudend argument.
Deels mee eens, maar dat was niet de discussie ;-)
Heel NL voeden met biologisch voedsel is imho nog een paar stappen te ver. Dus een duurzaam geïntegreerd systeem is voor nu best of both.
Wij zijn als bedrijf ook bezig met opzetten indoor telen (vrijwel geen chemie nodig) en hanteren al een “geen chemie, tenzij….”-beleid, waarbij er een interne ban is op een aantal wettelijk wél toegestane middelen, met name in de bij-onvriendelijke hoek. Ook wordt gekeken naar veenvrij-substraat.
Het enige wat ik al paginas lang duidelijk probeer te maken is dat er zoveel gedaan is de afgelopen jaren en nog steeds ontwikkeld wordt. En dan wordt er niet inhoudelijk gereageerd, maar slechts zinloze oneliners gedropt. Dat frustreert.
Om maar weer even op de inhoud in te gaan: waarom is NL voeden met biologisch voedsel een stap te ver? Van de geluiden die ik hoor is het voor zowel het land (geen zware machines meer) als de gezondheid (geen bestrijdingsmiddelen meer nodig) veel beter. Waarom zou je als boer eigenlijk nog niet-biologisch gaan boeren? (dat bedoel ik als vraag, wat zijn de argumenten om het niet te doen?) Zowel in de landbouw als veeteelt is dat toch veruit het beste voor iedereen? Ook met het oog op de toekomst van je boerenbedrijf lijkt mij dat op lange termijn beter houdbaar. Brengt het minder op, of is het de (rabo)bank die in de weg staat van investeringen? Of is het koudwatervrees? Vind het wel een interessant vraagstuk.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2022 15:25

lugosi schreef: 27 mei 2022 14:24 Zeker, ik zie nergens verwijzingen naar statistische gegevens (die verifieerbaar zijn) ter onderbouwing, van voor of tegenstanders van een bepaalde aanpak. Ook zie ik nergens cijfers over de economische impact en haalbaarheid van de wel/of/niet -pleiters.
Ik zat even in mijn artikelen database te struinen en kwam dit artikel tegen.
"Waarom ‘biologisch’ in Nederland maar zo traag doorbreekt"

Het vat redelijk samen wat in enkele berichten eigenlijk al tussen de regels door te lezen was.

Het kan prima anders maar de belangen van bepaalde partijen (met lobbyisten) zijn erg groot.
Zolang bij de politiek en een behoorlijk deel van de bevolking nog steed dat vreemde idee leeft dat een economie moet groeien blijf je hangen in wat ooit was maar geen toekomst meer heeft.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 mei 2022 16:30

Het voedsel/biologisch/gif debat is helaas niet makkelijk op een A4-tje samen te vatten.
Vrij snel worden stellingen betrokken en zijdes gekozen.
Ook met een Wageningen-achtergrond zie ik steeds meer vragen dan antwoorden komen (niet alleen hier).
Blijft een boeiend onderwerp.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mei 2022 17:03

el_loco schreef: 27 mei 2022 15:11
Om maar weer even op de inhoud in te gaan: waarom is NL voeden met biologisch voedsel een stap te ver? Van de geluiden die ik hoor is het voor zowel het land (geen zware machines meer) als de gezondheid (geen bestrijdingsmiddelen meer nodig) veel beter. Waarom zou je als boer eigenlijk nog niet-biologisch gaan boeren? (dat bedoel ik als vraag, wat zijn de argumenten om het niet te doen?)
Een van de reden is uiteraard economisch: omschakelen duurt minimaal 2 jaar. In die 2 jaar moet je volledig onder Skal-regels produceren, maar mag je het niet als bio vermarkten.
Dus wel de (soms stevige) opbrengstderving, maar nog niet de hogere prijs die je er voor moet hebben om rendabel te zijn. Je moet wel beetje idealistisch zijn om dat leuk te vinden.
Daarnaast de retail: AH&co bepalen toch eigenlijk voor een deel wat wij kopen/eten. Aanbod is beperkt en vaak alles bij elkaar in 1 deel(tje) van het schap. Dus als de retail wat stimulerender te werk zou gaan richting zowel teler als consument zou de drempel ook weer lager worden.
En de consument accepteert ook geen paprika met een vergroeiing, honingdauw (afscheiding luizen) of een bos bloemen waar een paar sluipwespen uit komen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig, dit vraagt aanpassing in de gehele keten.
En economisch heel simpel; op dit moment is het gewoon meer rendabel om conventioneel (maar wel geïntegreerd) te telen.
Kip & ei verhaal.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2022 17:05

el_loco schreef: 27 mei 2022 15:11 ........... of is het de (rabo)bank die in de weg staat van investeringen? ..........
Ik ben bang dat dit een van de grootste problemen is maar niet het enige.

Banken roepen wel groen maar in de praktijk blijkt biologische landbouw lastig te (her)financieren omdat banken geen kennis hebben van die andere vorm van landbouw. Dat maakt het een risico en dus moet je het als boer dan anders financieren.
Sommige boeren wijken uit naar andere vormen die in de buurt komen van CSA, community supported agriculture.
CSA is samen met elkaar een boerderij runnen waar je 'zelf' je voedsel verbouwd.

Als boer loop je in deze transitie ook tegen triviale dingen aan die nog uit een ver verleden stammen.
Zo mag je als boer niet zomaar een boom planten op je land.
Dus als je aan agroforestry wil gaan doen dan loop je meteen vast op de regeltjes.

Juist nu wil je eigenlijk meer bomen planten omdat deze voor gewassen kunnen zorgen voor gunstige microklimaten.
Door wat meer bomen te planten kunnen temperaturen tussen de bomenrijen in dalen, heb je minder water nodig en zijn gewassen beter bescherm tegen de brandende zon.

Ik denk dat wij die microklimaten allemaal wel herkennen als fietser.
Zo merk ik regelmatig dat als ik in een bosrijke omgeving kom je tussen de bomen een andere temperatuur ervaart dan in het open veld of binnen de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2022 17:18

daniel1975 schreef: 27 mei 2022 17:03
el_loco schreef: 27 mei 2022 15:11
Om maar weer even op de inhoud in te gaan: waarom is NL voeden met biologisch voedsel een stap te ver? Van de geluiden die ik hoor is het voor zowel het land (geen zware machines meer) als de gezondheid (geen bestrijdingsmiddelen meer nodig) veel beter. Waarom zou je als boer eigenlijk nog niet-biologisch gaan boeren? (dat bedoel ik als vraag, wat zijn de argumenten om het niet te doen?)
Een van de reden is uiteraard economisch: omschakelen duurt minimaal 2 jaar. In die 2 jaar moet je volledig onder Skal-regels produceren, maar mag je het niet als bio vermarkten.
Dus wel de (soms stevige) opbrengstderving, maar nog niet de hogere prijs die je er voor moet hebben om rendabel te zijn. Je moet wel beetje idealistisch zijn om dat leuk te vinden.
Dat SKAL verhaal is op zich een goed punt als je wil leveren aan groothandels.
In de hele keten willen mensen een zekerheid hebben dat de producten ook biologisch geteeld zijn.
Maar SKAL is best duur en brengt ook de nodige administratie met zich mee.

In de korte keten is die zekerheid op een andere manier geborgd en daarom veel minder of helemaal niet van belang.
Als je als klant weet waar je voedsel vandaan komt dan heb je geen SKAL certificaat nodig en dat scheelt weer geld.


Zelf zie ik in de uitkoop van boerenbedrijven juist een mogelijkheid om een soort ruilverkaveling te doen.
Als de eigenaar, vaak een provincie, deze periode van 2 jaar gebruikt om niet te spuiten maar er gewassen op te verbouwen die de grond verbeteren, dan maak je die transitie voor boeren die naar biologisch willen een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 17:42

Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
En moet net als gas uit Rusland, olie uit Saudi-Arabië, laptops uit China ons eten uit verwegistan komen.
En dan zal er iemand op een Eu-bureau wel een labeltje aanhangen waar we hier wel mee kunnen leven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2022 18:50

Lcsmet schreef: 27 mei 2022 17:42 Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
Precies, niet alleen de EU, ook in de nationale regeringscentra lijken ze in een surrealistische werkelijkheid te leven waarin al hun fantasietjes maakbaar zijn, het wokisme viert hoogtij.

Nog niet zo heel lang geleden bleek het toch ieder voor zich toen het ging over mondkapjes of vaccins ging.
Binnenkort gaat het over water, brandstof en voedsel en dan is het ook weer ieder voor zich.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 18:57

Lcsmet schreef: 27 mei 2022 17:42 Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
Hoezo; moeten hier geen argumenten gegeven worden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 18:58

NicoNB schreef: 27 mei 2022 18:50
Lcsmet schreef: 27 mei 2022 17:42 Als je de Vlaamse overheid en de EU-bobo's laat doen dan produceren we hier binnenkort geen voedsel meer.
Precies, niet alleen de EU, ook in de nationale regeringscentra lijken ze in een surrealistische werkelijkheid te leven waarin al hun fantasietjes maakbaar zijn, het wokisme viert hoogtij.

...
Hoezo moeten hier geen argumenten gegeven worden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 mei 2022 19:06

@Walter, wat is nu je bedoeling? Wat olie op het vuur gooien?
Heb jij het stikstof debat niet gevolgd?

Ik doe gewoon een vaststelling, niet meer en niet minder.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2022 19:18

Lcsmet schreef: 27 mei 2022 19:06 @Walter, wat is nu je bedoeling? Wat olie op het vuur gooien?
Heb jij het stikstof debat niet gevolgd?

Ik doe gewoon een vaststelling, niet meer en niet minder.
Ik moet je argumenten raden. Jou argument is : ik vind stikstofvervuiling niet erg . En de maatregels van de regering leiden er binnen (2jaar bv) dar alle boeren in België stoppen met produceren.

Of wat is je argument dan wel?

Plaats reactie