Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Landbouwgif

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 mei 2022 20:00

Dat kersen een probleem hebben met vraat van vogels verbaast me; lukt hier zeer goed met enkel een vogelverschrikker in de bomen. Het aantal door vogels gepikte kersen is best beperkt.
Enige probleem is er dat zoveel kersen gelijk rijp zijn en je ze op een zeer korte periode moet plukken.
Of misschien helpt het dat de bomen relatief dicht bij het huis staan.
En er zitten hier ook wel heel wat ekster in de buurt (en spreeuwen en...).

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 29 mei 2022 20:13

guzzi schreef: 29 mei 2022 11:53 Begin bij jezelf.
Stap zelf over op meer biologisch geteeld eten.
Ga niet in de rij staan op Schiphol voor die goedkope vakantie in een ver oord en eet eens wat minder vlees.
Heb ik al eerder gepost hier maar daar komt geen reactie op want bij jezelf beginnen is te moeilijk.
Hier dan een reactie. Wij eten zoveel mogelijk biologisch, zowel vers als bewerkt in potten.
Af en toe naar de biologische markt.

Het is beduidend duurder dan het 13 in een dozijn voedsel in de supermarkt, maar gezonder en bovenal lekkerder.

Oja, vegetarisch, al 45 jaar lang. Sinds m’n tiende geen vlees meer gegeten.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 mei 2022 20:24

Enzzo schreef: 29 mei 2022 18:49
Jans schreef: 29 mei 2022 18:05 Onze appels kunnen er gaaf uitzien, maar je kunt nooit zo maar een hap nemen. Heel vaak zitten er toch rupsachtigen in.
Zijn de kersen rijp dan worden er ook gaatjes is geprikt door insekten. Dan zijn ze zo weg. De vijgen hebben daar dan weer geen last van.
De kersen zijn altijd lastig hier.
Of de late nachtvorst krijgt ze te pakken of, als ze het wel redden zijn de vogels de eersten die de oogst binnenhalen.
Wat mij betreft allemaal ok hoor. Beetje biodiversiteit is me liever dan een grote oogst!
De late nachtvorst heeft hier in het zuiden toch nog onze perziken en nectarines naar de knoppen geholpen. Maar nu we toch als tuinders bezig zijn. Heeft er iemand last van de krulbladziekte?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mei 2022 10:29

Dit jaar gelukkig niet vanwege het zeer droge en warme voorjaar
Vorig jaar was rampzalig maar toen waren er sowieso geen perziken vanwege het slechte weer
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 mei 2022 10:41

Enzzo schreef: 30 mei 2022 10:29 Dit jaar gelukkig niet vanwege het zeer droge en warme voorjaar
Vorig jaar was rampzalig maar toen waren er sowieso geen perziken vanwege het slechte weer
Zelfs een zeer droog voorjaar heeft het bij ons niet kunnen voorkomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2022 11:33

daniel1975 schreef: 29 mei 2022 19:27 Kersen zijn hier prooi voor de eksters. Een van de weinige dieren waar ik serieus de neiging bij krijg om het jachtgeweer te pakken. Is echt een plaag geworden in Nl.
Die zijn ook heel irritant, treiteren ook andere volgens.
De enige die een ekster aanpakt zijn die groene parkieten, das dan wel weer grappig om te zien.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 mei 2022 23:33

NRC kopt vandaag een aardig artikel over hoe klimaatbeleid in Europa nogal scheef groeide:

Europese Rekenkamer: Commissie heeft eigen klimaatdoel niet gehaald
Klimaatbeleid De Europese Commissie schetst volgens de Europese Rekenkamer een te rooskleurig beeld van de effecten van haar beleid voor het klimaat.


En even verder:

Zo worden de positieve effecten van de aanleg van een fietspad wel beschouwd als goed voor het klimaat, maar komen de negatieve gevolgen van de aanleg van een autosnelweg niet in de berekeningen voor.

Hier het volledige artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/31/eu ... d-a4130932
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 31 mei 2022 23:53

Beleid om het beleid, niet om de resultaten.
Als er al over resultaten wordt geschreven, worden de resultaten zodanig gepresenteerd dat het een gewenst resultaat is, of in elk geval worden die cijfers gepresenteerd die een gewenst resultaat tonen.

Ik kijk er niet meer van op. Met mijn ir opleiding en ietwat autistische trekjes valt het me al jarenlang op dat politiek en eerlijke resultaatpresentatie niet samengaan.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5299
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 01 jun 2022 08:09

borgmonster schreef: 31 mei 2022 23:53 Beleid om het beleid, niet om de resultaten.
Als er al over resultaten wordt geschreven, worden de resultaten zodanig gepresenteerd dat het een gewenst resultaat is, of in elk geval worden die cijfers gepresenteerd die een gewenst resultaat tonen.

Ik kijk er niet meer van op. Met mijn ir opleiding en ietwat autistische trekjes valt het me al jarenlang op dat politiek en eerlijke resultaatpresentatie niet samengaan.
Ik zou je nog willen aanvullen. Ik denk dat voor veel onderzoeken de resultaten al vast staan en het onderzoek er naartoe geschreven wordt. Iets dat juist niet zou moeten gebeuren.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2022 10:36

Denk jij dat :-)..... Ik weet het wel zeker.
80% van de onderzoeken kunnen de meeste hier schrijven in 10 minuten. ipv 6 maanden met 5 man.
En als er dan eens een onderzoek wat iets aan het licht brengt gaat het in de doofpot. (onderzoek naar geweld tegen homo's, transgenders etc)
Want de uitkomst is niet goed voor de maatschappij. Nee want wie zouden nou juist die doelgroep pesten..... dat had ik dus in 10 minuten wel kunnen opschrijven.

En we willen helemaal niet......
Neem het milieu en de energie transitie....
Hoeveel appartementen hebben zonnepaneel?

Waarom lever ik wat ik over heb niet aan mijn buurman, of de school hier door de weeks en de school aan mij in het weekend.
Technisch heel makkelijk uit te voeren in een wijk. (die ook nog eens wordt opgehoogd)
Maarja daar zijn regels voor dat mag niet!

Overdag energie opwekken in je EV stoppen en snachts een paar KW eruit voor je huis.
We kunnen zeker in de maanden maart tm half oktober, energie neutraal zijn in NL.
Voor de andere maanden wachten we nog even op de daglichtpanelen.

Van het gas af voor het miljeu, nou denk het niet, leuk bijkomend voordeel.
Het is vooral van Rusland af (en terecht ook).

En zo kan je nog een heel boek met voorbeelden neerzetten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 jun 2022 10:42

wasbeer2006 schreef: 01 jun 2022 10:36
.

En we willen helemaal niet......
Neem het milieu en de energie transitie....
Hoeveel appartementen hebben zonnepaneel?

Waarom lever ik wat ik over heb niet aan mijn buurman, of de school hier door de weeks en de school aan mij in het weekend.
...
Je bedoelt het gaat de goede richting uit?
https://www.mijnenergie.be/blog/stroom- ... ergoeding/

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 jun 2022 10:45

wasbeer2006 schreef: 01 jun 2022 10:36
En als er dan eens een onderzoek wat iets aan het licht brengt gaat het in de doofpot. (onderzoek naar geweld tegen homo's, transgenders etc)
Want de uitkomst is niet goed voor de maatschappij. Nee want wie zouden nou juist die doelgroep pesten..... dat had ik dus in 10 minuten wel kunnen opschrijven.

Kan je een voorbeeld geven van zo een onderzoek?
Tegenvoorbeeld:
https://www.politieacademie.nl/kennisen ... /47678.pdf

Plaats reactie