Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Froglegs icm Ultegra

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 12:30

Ik heb aan met name mijn rechterhand een vrij agressieve Dupuytren, die zit met name aan de kant van mijn duim en daardoor komen mijn duim en wijsvinger steeds meer naar elkaar toe te staan. Al een paar keer geopereerd, maar ik ben 51 dus als ik iedere twee jaar geopereerd wordt, ik 90 wordt, heb ik nog 20 keer te gaan. Inmiddels ook al op zoek naar een arts met een wat langere termijnstrategie. Maar in de tussentijd kan ik mijn Ultegra shifters nog wel vasthouden en remmen lukt ook wel, wordt wel steeds lastiger. Dat schakelen ook lastig wordt, mwah, niet echt erg, duurt het wat langer. Maar op tijd blijven remmen, is toch wel handig.

Nou zit ik er aan te denken op termijn froglegs (extra remmen op stuur) te monteren. Remmen op mijn normale woon-werk en ATB gaat best (recht stuur). Ik heb de volgende vragen:

- gaat dit passen met mijn ultegra triple 10 speed groep?
- remt dit een beetje goed, (komt volgens mij uit de crosswereld toen we nog canti's hadden, die remmen toch al verrot :-))?
- eventueel wil ik ze dan ook op mijn crosser zetten

Andere tips zijn ook welkom, wellicht dat andere mensen hetzelfde mankement anders opgelost hebben. Montage moet we wel lukken denk ik, tutorials all over the place op het www.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 mei 2022 14:08

Een van mijn fietsmaten heeft ook issues met een hand, een van de redenen dat hij naar schijven en Di2 wilde. Daar heb je veel minder kracht nodig, zowel schakelen als remmen. Hij heeft de Di2 nu zodanig geconfigureerd dat hij de hand kan ontzien. En eventueel kun je ook extra frogleg-achtige remmetjes in de hydraulische leiding prikken.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 14:49

Haha, geeft je me nou een goede reden om over te stappen naar di2 en schijven? Laat mijn vrouw het maar niet lezen :-). Ik snap de gedachte wel, en ik bedenk me nu dat ik ook nog met di2 shiftknoppen op andere plaatsen kan zetten. Zou een optie zijn.

Maar voor nu ben ik even tevreden met wat ik heb (en ben een beetje gehecht aan mijn triple), dus de vraag mbt de froglegs blijft even de primaire. Budgettair is die oplossing iets vriendelijker van di2 met schijven (wat gezien mijn frame een hele nieuwe fiets in een vrij ruige prijsklasse betekent).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mei 2022 16:02

Froglegs ism velgrem, dus ook Ultegra, kan gewoon.
Binnenkabel demonteren.
Buitenkabel overknippen op de plaats waar de froglegs moet komen, NIET de binnenkabel, en Froglegs er tussenzetten.
Binnenkabel terug monteren en klaar.
Een kind kan de was doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 16:05

Lcsmet schreef: 18 mei 2022 16:02 Froglegs ism velgrem, dus ook Ultegra, kan gewoon.
Binnenkabel demonteren.
Buitenkabel overknippen op de plaats waar de froglegs moet komen, NIET de binnenkabel, en Froglegs er tussenzetten.
Binnenkabel terug monteren en klaar.
Een kind kan de was doen.
yup, dat had ook gelezen, dat gaat lukken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie