Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2022

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 mei 2022 19:25

Hoeveel % van FTP je moet beginnen klimmen is een beslissing die je best zelf kan nemen, op basis van ervaring en getraindheid. Beter op veiligheid, maar ook niet te.

Ik heb toch altijd prestatie-ambities en wil dan ook in het groepje terechtkomen waarin ik thuishoor. Bij de gran fondos die ik in het hooggebergte gereden heb, is de laatste col altijd wat minder qua geleverd vermogen (rond de 85% van het wattage tijdens het eerste driekwart van de hoogtemeters), maar ik merk dat dat in 'mijn' groepje dan meestal hetzelfde (of slechter) is, de uitzonderingen niet te na gesproken. Ik rijd mijn eerste cols aan sweet spot, maar doe in de voorbereiding ook al eens een sweet spot training van 2hr aan 1 stuk bvb. .

Nu ja, als je de vraag hier moet stellen (omdat je jezelf niet goed kan inschatten), is sweet spot in den beginne een groot risico.
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 jun 2022 08:08

Nog weinig reacties in dit topic? Ik vertrek maandag naar Frankrijk om na drie jaar eindelijk de Marmotte te kunnen rijden.

Doelstelling is goud in mijn leeftijdscategorie, maar vooral ook genieten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2022 10:38

Ze doen toch geen goud/zilver meer? Bij Les 3 Ballons in was het er in ieder geval niet (voor mij een reden om er minder zin in te hebben)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jun 2022 10:47

TL@ schreef: 25 jun 2022 10:38 Ze doen toch geen goud/zilver meer? Bij Les 3 Ballons in was het er in ieder geval niet (voor mij een reden om er minder zin in te hebben)
Je fietst toch voor je eigen beste tijd en als dat dan goud is of zilver maakt echt niets uit. Stel goud is binnen 8u en je finisht 8u1m, dus zilver. Zou je dan minder tevreden zijn dan dat je er 7u59 over hebt gedaan?

Ik hecht meer waarde in de uitslag tov aantal deelnemers. En kijk met schuin oog nog naar leeftijdscategorie, maar dat zegt mij ook veel minder.

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 25 jun 2022 11:00

bwa, zou ik zilver gehad hebben, ik zou de rit toch sowieso terug doen gewoon voor die gouden medaille.
Bij mijn deelname in '18 télégraph en Galibier mee omhoog met mannen die eigenlijk veel te sterk waren voor me en dat serieus moeten bekopen op alphe d'huez, in 3 bochten stond het mannetje met de hamer op me te wachten. Ik ging toen voor een tijd onder de 7:00 en door hamermans gestrand op 7:59 dus nog net goud :lol:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2022 11:07

Het gebrek aan inlevingsvermogen is op de forum soms echt schrijnend.

Voor sommige mensen (zoals mezelf) is die classificatie echt motiverend. Laatste keer kwam ik maar een aantal minuten te kort om goud te halen en dat is voor mij echt een reden om nog eens terug te gaan.

Heb ik er minder van genoten? Natuurlijk niet, het was een heerlijke rit en een geweldige dag op de fiets maar dat goud, dat moet ik toch eens hebben :mrgreen:

Niet iedereen wil steeds sneller en niet iedereen is steeds bezig met cijfertjes maar sommigen (zoals ik dus) halen daar echt wel een extra voldoening uit (en blijkbaar is dat voor velen moeilijk te begrijpen :roll: )

Mijn oorspronkelijke doel was steeds om bij de betere helft te horen (beter dan gemiddeld zeg maar), eerst in mijn leeftijdscategorie en dan algemeen. De uitdaging daar is een beetje weg dus moeten er andere dingen in de plaats komen (zoals goud, misschien volgende keer bij de Schleck eens proberen om gekwalificeerd te raken voor het WK aangezien ik daar vorige maar een plek of 10 af zat)

Als ik blij was met gewoon wat rondrijden, zou ik het niet kunnen opbrengen om door de week nog veel te trainen.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jun 2022 12:56

TL@ schreef: 25 jun 2022 11:07 Het gebrek aan inlevingsvermogen is op de forum soms echt schrijnend.

Voor sommige mensen (zoals mezelf) is die classificatie echt motiverend. Laatste keer kwam ik maar een aantal minuten te kort om goud te halen en dat is voor mij echt een reden om nog eens terug te gaan.

Heb ik er minder van genoten? Natuurlijk niet, het was een heerlijke rit en een geweldige dag op de fiets maar dat goud, dat moet ik toch eens hebben :mrgreen:

Niet iedereen wil steeds sneller en niet iedereen is steeds bezig met cijfertjes maar sommigen (zoals ik dus) halen daar echt wel een extra voldoening uit (en blijkbaar is dat voor velen moeilijk te begrijpen :roll: )

Mijn oorspronkelijke doel was steeds om bij de betere helft te horen (beter dan gemiddeld zeg maar), eerst in mijn leeftijdscategorie en dan algemeen. De uitdaging daar is een beetje weg dus moeten er andere dingen in de plaats komen (zoals goud, misschien volgende keer bij de Schleck eens proberen om gekwalificeerd te raken voor het WK aangezien ik daar vorige maar een plek of 10 af zat)

Als ik blij was met gewoon wat rondrijden, zou ik het niet kunnen opbrengen om door de week nog veel te trainen.
Ik begrijp je heel goed dat cijfertjes leuk zijn en motiverend, rij zelf niet voor niets al sinds 2015 met een powermeter. Ik wil net als jij steeds sneller of hogere ranking in de uitslag, dus snap je opmerking niet dat je denkt dat ik je niet begrijp.

Jij zegt dat je gek bent op cijfertjes, zou je juist ook moeten begrijpen dat goud/zilver/brons dus eigenlijk niets zegt, omdat het ontzettend afhankelijk is van de omstandigheden van die dag. Als je namelijk je prestatie gaat afzetten tegenover het deelnemersveld (iedereen die dag dezelfde omstandigheden) krijg je een veel beter beeld van je prestatie. Bijvoorbeeld een net goud in het ene jaar kan zelfs makkelijker zijn geweest dan zilver in het andere jaar wanneer de weersomstandigheden bar slecht zijn of juist ontzettend heet.

Daarom vind ik het persoonlijk prima om goud/zilver/brons af te schaffen, omdat het veel minder zegt dan bijvoorbeeld bij de 1e 10% van het deelnemersveld van dat jaar.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jun 2022 13:04

Laat mensen toch doen wat ze leuk vinden. De één is op zoek naar top 10, de ander goud. En er zijn er zelfs die heel veel voldoening hebben als ze de eindstreep halen.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 25 jun 2022 13:12

Ik vind het ook motiverend! Ook al zegt het niet alles, jammer alleen dat de medailles hetzelfde waren voor alle rijders. Oftewel goud is alleen een woord op papier...
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2022 14:09

Goud zegt toch (voor mij) veel meer dan 215de van de 602.

Net zoals in de koers: een gemakkelijke overwinning zegt later veel meer dan enorm hard bevochten 10de plaats (ook al kostte die 10de plaats misschien veel meer moeite)

Dus ik hoop echt dat ze goud/zilver terug brengen.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jun 2022 17:46

Jans schreef: 25 jun 2022 13:04 Laat mensen toch doen wat ze leuk vinden. De één is op zoek naar top 10, de ander goud. En er zijn er zelfs die heel veel voldoening hebben als ze de eindstreep halen.
Zeker mogen mensen doen wat ze leuk vinden. Maar als ze stoppen met goud/zilver en je daardoor minder gemotiveerd bent, is het misschien wel handig om te weten dat het niet heiligmakend is om te beoordelen hoe goed iemand gereden heeft. Wellicht helpt dat om de motivatie weer te vinden ;)

En daarmee doe ik niets af aan iemand zijn prestatie. Je moet bij cyclo's vooral naar je eigen prestatie kijken, want top 10 etc is voor de meesten toch nooit haalbaar.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 jun 2022 19:44

Toch wat discussie op gang kunnen brengen door mijn ambitie voor goud uit te spreken. Het was wel een mooi doel om te stellen. Had geen idee dat dat was afgeschaft.

Dan maar een goede prestatie neer zetten. Als ik het gevoel heb dat ik er alles uit heb gehaald ben ik tevreden. Meestal zit ik op een derde van mijn leeftijdsgroep. Dit jaar zou ik het net wat beter willen doen. Of dat lukt gaan we wel zien. Ik train er gestructureerd voor en heb mijn voorbereiding op dit evenement afgestemd. Ben zelfs nog een lang weekend naar Girona geweest ter voorbereiding. Hij staat al zo lang op mijn bucket list dat ik er nu vol voor ga.

Hoe anderen dat doen of of ze wel of niet ambitie voor een snelle tijd hebben is aan hun. Het mooie is dat je dat gewoon allemaal zelf kunt bepalen. En daar zit geen goed of slecht, beter of minder, of hoe je het ook maar wilt omschrijven bij. Volgens mij wil iedereen die deelneemt met een goed gevoel terug kunnen kijken. Dat is volgens mij het belangrijkste.

Ik ben erg benieuwd of er nog meer mensen van dit forum gaan en waarom ze deelnemen.

Ik hou in ieder geval net als bij de Trois Ballons een blog bij van mijn voorbereiding en hoe ik de dag zelf heb beleefd. Heb ik in ieder geval nog voor mijzelf een herinnering beschikbaar. Wil je die lezen, feel free. Het is niet zo fanatiek als voor de Trois ballons, maar het blijft leuk.

Plaats reactie