Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Chainsuck van grote naar kleine voorblad

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 18 mei 2022 11:44

Hi all,

Ik heb sinds een paar weken ineens regelmatig last van chainsuck, en wel als ik van het grote voorblad naar het kleine voorblad schakel, zonder veel druk op de pedalen. De ketting blijft met een paar tanden op het grote blad hangen terwijl de rest al naar het kleine blad is, en wordt dan weer naar boven getrokken de derailleurkooi in.
Dit is uit het niets ontstaan, na jaren probleemloos rijden. Ik heb inmiddels al één voorderailleur kunnen weggooien vanwege een verbogen en later gescheurde kooi. Heb niet zo'n zin om dit te blijven herhalen :|.

Ik heb twee keer een foto kunnen maken van het euvel, zie deze onderaan dit bericht ter illustratie.

Even een paar feiten op een rijtje:

Het euvel lijkt willekeurig op te treden, dus niet op een vaste plek op het voorblad.
Ik heb geen bramen of afwijkingen kunnen constateren op de tanden.

Het gaat om een Fulcrum RS crank op een ouder Canon Ultimate CF frame.
Heb ongeveer een jaar geleden wat geklooi gehad met de chainline, en wat zijwaartse speling op de crank in het BB. Dit heb ik opgelost door spacers te plaatsen.

De voorbladen (TA Nerius 51T en 34 T 10 speed) zijn relatief nieuw, ongeveer een jaar (+/- 4000 km). Hebben tot voor kort probleemloos gefunctioneerd.

Groepset is een Ultegra Di2 6770 (10 speed)

De ketting (Shimano Ultegra 10 speed) is bijna aan vervanging toe, dit zal ik spoedig doen, al verwacht ik niet dat de ketting hier schuld heeft.

Ik had het vermoeden dat de achterderailleur te weinig spanning op de ketting zette. Dit heb ik opgelost (door de interne veer om te draaien), de spanning is nu duidelijk hoger, bracht echter helaas geen oplossing.

Heeft iemand tips om dit euvel voor eens en voor altijd op te lossen?

Foto 1
Foto 1
Foto 2
Foto 2

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 mei 2022 12:13

hmm, ik zie ook DI2
vooral op foto2 lijkt het net of er een stuk ketting ook binnen je binnen blad valt.
misschien dat je low van je FD te ver naar binnen staat,bij afschakelen, waardoor de ketting extreem schuin wordt geduwd.
waardoor frictie of de ketting blijft hangen op je grote blad.

de combinatie 51/34 daar ben ik niet bekend mee, maar de 50/34 vond ik al behoorlijk waardeloos, wat een klappen krijgt het materiaal te verduren.
probeer ook eens een tijdje met 51/39 of 38 te rijden.
en kijk eens goed naar de limit screws en FD stand tijdens afschakelen, DI2 gaat even verdernaar binnen en terug.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 18 mei 2022 12:27

Ik zou toch een nieuwe ketting proberen, zeker als je zegt dat de huidige aan vervanging toe is.

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 18 mei 2022 12:39

Dank voor de reacties.
51/34 is inderdaad niet ideaal, kon echter geen 50T krijgen destijds. Aangezien het goed gewerkt heeft kan ik me niet voorstellen dat dit ene tandje de oorzaak is, maar ik kan het fout hebben.
Aangezien ik in een heuvelachtig landschap woon (Detmold, Duitsland) zijn de 34 tandjes wel nodig af en toe :)

De FD inner-screw staat opzich goed volgens mij: bij klein voor en groot achter loopt de ketting nét niet tegen de binnenkant van de kooi aan, maar ik zal 'm toch nog eens onder de loep nemen.

De ketting ga ik alvast maar vervangen, de slijtage tool zakt erin bij 0,75 maar nog niet bij 1 mm

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 mei 2022 17:03

danielvdh schreef: 18 mei 2022 12:39 De ketting ga ik alvast maar vervangen, de slijtage tool zakt erin bij 0,75 maar nog niet bij 1 mm
Voorbij 0,75% is versleten voor 10 speed.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2022 09:26

Dit is natuurlijk geen chainsuck wat er op de foto's te zien is.

Bij chainsuck blijft een ketting hangen, nu hoor je jullie denken hier ook, maar dit is een samenhang van een versleten ketting, die een te grote hoek kan maken en daardoor de ketting er niet aftrekt. Als je hem op de 23 achter legt, gebeurt het mogelijk niet.

Daarnaast zijn deze tandwielen en ook de verschil hier wat gevoeliger voor. Ik verwacht dat een nieuwe ketting dit oplost.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 mei 2022 13:55

Als ik zo de ketting op de 2e foto door de achterderailleur zie geeft mij dit het gevoel dat wanneer de ketting over de kleinste vertandingen ligt (klein-klein) de ketting niet voldoende wordt gespannen, dus te lang is of de B-schroef is verkeerd ingesteld.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 02 aug 2022 23:09

Nog even een (hopelijk) laatste update:
Heb dit jaar erg weinig gefietst vanwege het renoveren van ons nieuwe huis, maar het vervangen van de ketting lijkt toch echt de oplossing; heb geen issues meer gehad sindsdien! Bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie