Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

140mm of 160mm schijven?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2022 10:27

Henkie284 schreef: 22 mei 2022 18:09 Onvoldoende remvermogen zal bij schijfremmen denk ik eerder aan je banden liggen dan aan de maat schijven.
Klopt, de maximale remkracht kan nooit meer zijn dan de maximale wrijvingskracht die je banden op kunnen vangen. Anders ga je slippen en glij je op je muil, domweg gezegd. Ik denk dat je altijd wel een remschijf kan blokkeren of ie nu 140mm is of 160mm. Of je moet 100kg+ zijn in een lange afdaling en je remmen al super heet hebben geremd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2022 11:43

Grotere schijf doseert wel makkelijker heb ik geleerd op de ATB.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2022 13:44

Dat klopt wel, dat vind ik ook wel fijn aan twee maten, de knijpkracht is vrijwel gelijk.
Op de MTb heb ik voor een hope M4, dat is ook zo heerlijk vier zuigers en die grote blokken, zo heerlijk te doseren.

Qua kracht heb ik ze denk ik zelden over de 50% gehad, maar je hebt zo veel controle als het glad is.
Precies omgedraaid wat "racers" vaak beweren.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jun 2022 11:17

Hanz Bé schreef: 16 mei 2022 12:11 Ik heb op de racer 140/140. Op de gravelracer 160/160.
Vorig jaar, tijdens fietstrip Luxemburg/Vogezen (wegfiets) heb ik de voor-schijf tijdelijk vervangen voor 160mm. Voor “Peace of mind” denk ik.
Over 3 weken ga ik (een weekje) fietsen in de drôme, met wellicht een dagtripje naar Alpen of Ventoux. Hoewel er een soort drang in me zit om de voor-schijf wéér om te bouwen naar 160mm, ben ik vastbesloten het niet te doen. Dan weet ik het voor de toekomst ook meteen 😉
(Nb. m’n gewicht is rond de 90kg momenteel, zonder menhir )
Ik ben gisteren terug gekomen uit de Drôme. Heb daar met 140/140mm schijven gefietst. Soms wat kortere pittige afdalingen met flinke percentages tot +10%. Maar ook lange afdalingen zoals Col de Rousset (+20km). Deze hele week heb ik geen moment het gevoel gehad remkracht te kort te komen. Voor mij voldoet 140/140 dus prima.

Plaats reactie