Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano remschijven gevoeliger voor schoonmaakmiddelen?

0475
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 22 mei 2022 22:30

asmeets schreef: 22 mei 2022 19:48 Op de een of andere manier lijkt het er op dat de remblok niet goed heeft gezeten en te ver naar binnen, richting het centrum van de remschijf, is gekomen. Als je goed op de foto kijkt kun je dat zien.
Dat lijkt mij vreemd, er gaat toch een pen/boutje door de twee remblok helften en de veer die er tussen zit. De remblokken kunnen ook niet te diep er in zakken want dan komen ze tegen een aanslag onder in de remklauw aan (en de versie met koelribben zoals je die hebt komt de koelrib ook tegen de klauw aan. In je OP schrijf je dat je op 2 fietsen dit euvel hebt, lijkt mij redelijk kleine kans dat je op beide fietsen keer op keer de rembokken op de een of andere manier verkeerd hebt kunnen plaatsen.

Het blijft een raadsel....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2022 10:07

Nou..... daarvoor heb ik nog de volgende vraag aan Asmeets

Je geeft aan voor metal blokken te hebben gebruikt en dat daar het probleem optrad toch?
Welke type blok had je daarvoor? Als dat resin was, dan is dat vrijwel zeker het probleem.

Je mag niet zonder de schijf helemaal goed schoon te maken een ander type blok gebruiken.

Het kan wel eens voorkomen dat de remklauw net anders zit, controleer dat even. Als de blokken teveel naar binnen zitten doe je gewoon een ringetje onder de klauw. (ik neem even aan dat het over een racer gaat. bij MTB had e vroeger ook 183mm schijven dan had je dit probleem ook)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2022 10:12

wasbeer2006 schreef: 16 mei 2022 13:13 Kijk nou eens, je zou er bijna mee blijven rijden

https://www.youtube.com/watch?v=PWloPrU-JwA
Dit ding aangeschaft, echt perfect !!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 mei 2022 10:57

Wat ik miste in het hele verhaal is het opnieuw centreren van de remblokken.
Als je problemen heb met remmen zou ik altijd ook eens opnieuw de remblokken centreren.

Ik vind wel op de foto's dat je vrij laag op de remschijf remt. Bij de schijfrem fietsen hier, zit het aangrijpen veelal hoger. Echt altijd hoog op de schijf. Hier lijkt je een dikke halve cm onder de rand te remmen. Bij zelfbouw zet ik de remblokken zo dat ze tot ongeveer een mm van de rand komen. Geen idee waarom ik dat doe ;-).

senior
Forum-lid
Berichten: 2195
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 mei 2022 16:06

havana schreef: 23 mei 2022 10:12
wasbeer2006 schreef: 16 mei 2022 13:13 Kijk nou eens, je zou er bijna mee blijven rijden

https://www.youtube.com/watch?v=PWloPrU-JwA
Dit ding aangeschaft, echt perfect !!
Dure badmuts. :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2022 16:24

Je kan het wel door 2 delen. Want je krijgt er 2. Ik heb er eentje verkocht aan een fietsmaatje.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 aug 2022 15:07

Ik zou nog even laten weten hoe het verder is gegaan met dit issue.

Helaas blijft het probleem bestaan. Ook met de swisstop schijven en remblokken. Heb de fiets nu mee op vakantie. Voorafgaand ging het remmen al weer beroerd, dus heb ik de spullenboel weer schoon gemaakt. Op de eerste rit de remblokken goed ingeremd en het leek allemaal prima te zijn.

Niets is helaas minder waar. Na een kilometer of 40 weer minder remkracht en krijsen bij het laatste stukje remmen om tot stilstand te komen.

Hierbij een foto van de remblokken achter. Voor is de situatie idem. Ik vermoed dat er om de een of andere reden toch smeer of vettigheid op de blokken komt. Hoe, geen idee want de klauwen lijken droog.
P_20220803_143821.jpg
Iemand nog een idee? Wil toch wel graag veilig rijden. Fietsenmakers in de buurt hebben allemaal geen tijd helaas.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 aug 2022 15:17

asmeets schreef: 03 aug 2022 15:07 Ik zou nog even laten weten hoe het verder is gegaan met dit issue.

Helaas blijft het probleem bestaan. Ook met de swisstop schijven en remblokken. Heb de fiets nu mee op vakantie. Voorafgaand ging het remmen al weer beroerd, dus heb ik de spullenboel weer schoon gemaakt. Op de eerste rit de remblokken goed ingeremd en het leek allemaal prima te zijn.

Niets is helaas minder waar. Na een kilometer of 40 weer minder remkracht en krijsen bij het laatste stukje remmen om tot stilstand te komen.

Hierbij een foto van de remblokken achter. Voor is de situatie idem. Ik vermoed dat er om de een of andere reden toch smeer of vettigheid op de blokken komt. Hoe, geen idee want de klauwen lijken droog.

P_20220803_143821.jpg

Iemand nog een idee? Wil toch wel graag veilig rijden. Fietsenmakers in de buurt hebben allemaal geen tijd helaas.
Die zien er een stuk smeriger uit dan de remblokken van mijn vrouw haar fiets die ik na 1.5 jaar vervangen heb voor nieuwe.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 03 aug 2022 16:30

walter- schreef: 23 mei 2022 10:57 Wat ik miste in het hele verhaal is het opnieuw centreren van de remblokken.
Als je problemen heb met remmen zou ik altijd ook eens opnieuw de remblokken centreren.
Dit vraag ik me ook af. Als het probleem terug blijft komen gaat er mogelijk iets niet goed bij het vervangen van de remblokken.

Ik ben bij vervanging altijd gewend oude blokken te verwijderen, zichtbare stuk van de remzuigers schoonmaken en beide zuigertjes volledig in de remklauw drukken. Voorzichtig met een tool (of eventueel met een schroevendraaier na tijdelijk weer de oude remblokken gemonteerd te hebben).

Daarna nieuwe blokken monteren, visueel kijken of de schijf nog mooi in het midden van de blokken loopt. Inremmen en indien nodig opnieuw schijf centreren.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 aug 2022 17:12

Rubik schreef: 03 aug 2022 16:30 Dit vraag ik me ook af. Als het probleem terug blijft komen gaat er mogelijk iets niet goed bij het vervangen van de remblokken.

Ik ben bij vervanging altijd gewend oude blokken te verwijderen, zichtbare stuk van de remzuigers schoonmaken en beide zuigertjes volledig in de remklauw drukken. Voorzichtig met een tool (of eventueel met een schroevendraaier na tijdelijk weer de oude remblokken gemonteerd te hebben).

Daarna nieuwe blokken monteren, visueel kijken of de schijf nog mooi in het midden van de blokken loopt. Inremmen en indien nodig opnieuw schijf centreren.
Volgens mij heb ik dit allemaal gedaan. Sterker nog. De complete remklauwen zijn ontdaan van alles wat maar een beetje lijkt op vuil of vet.

Ik begrijp wel niet waarom dat dit iets te maken kan hebben met het smerig worden van de blokken zoals op de foto en dat ook nog eens aan zowel de voor- en achterrem.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 aug 2022 17:40

Bijzonder verhaal dit. Maar volgens mij heb je nu de blokken én de schijven uitgesloten als oorzaak van het probleem. Iets in het systeem (of in het gebruik) zorgt er voor dat de blokken of de schijf (schijven?) vervuild raken.
Miniem lek ergens in de klauw, bijv. Of staat je fiets in de stalling net ergens bij wat vervuilt (ik laat mijn fantasie ook maar de vrije loop 😉)

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 aug 2022 18:17

Een minimale lekkage zou natuurlijk kunnen maar ik verwacht dan ook ergens anders dan alleen op de blokken en schijven vuil en/of vettigheid te vinden. Dat lijkt ook niet het geval te zijn.

Ik ben wel van het poetsen en dat zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn. Ik poetste altijd met autoshampoo maar daar ben ik mee gestopt omdat dat een harde waslaag op de schijf kan veroorzaken. Nu gebruik ik een algemeen reinigingsmiddel. Deze twee weken ga ik de fiets daar eens niet mee poetsen. Eens kijken of dat verschil uit maakt.

Het laatste wat ik me kan bedenken is dat er op een of andere manier vuiligheid in de lucht hangt in mijn schuur. Maar dat is wel erg ver gezocht. Wat wel frappant is, is dat mijn vorige ATB er ook last van had en die staat ook in de schuur. Mijn paradepaardje heeft er totaal geen last van maar die staat in huis te schinen. Mijn gewone fiets met schijfremmen staat ook in de schuur net als die van mijn vrouw. Die hebben ook geen enkel probleem.

Ben erg benieuwd of ik de oorzaak ga vinden. Drastische maatregelen zijn niet meer ver weg.

Plaats reactie