Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano remschijven gevoeliger voor schoonmaakmiddelen?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 mei 2022 08:22

Wellicht een wat vreemde titel voor een topic, maar ik weet even geen betere omschrijving. Even een korte toelichting en daarna mijn vraag.

Twee van mijn fietsen zijn afgemonteerd meer Shimano onderdelen, respectievelijk Ultegra en XT. Bij deze twee fietsen heb ik er last van dat mijn schijfremmen niet meer goed werken. Schoonmaken met schijfrem ontvetter, remblokken reinigen etc. Van alles heb ik al geprobeerd. Zo ongeveer iedere tip die ik op dit forum en het internet heb kunnen vinden heb ik geprobeerd. Na het reinigen werkt het even goed, maar na twee of drie ritten wordt het weer steeds slechter. Bij het vervangen van remblokken werken de remmen een paar ritten goed en daarna ook weer hetzelfde probleem.

Mijn derde fiets is afgemonteerd met SRAM Red etap AXS, en daar heb ik totaal geen last van dit fenomeen.

Ik poetste mijn fietsen altijd met autoshampoo, maar ben sinds een tijd overgestapt op een regulier reinigingsmiddel wat je in iedere supermarkt kan kopen. Ik haal de wielen alleen bij een grote poetsbeurt uit de fiets, en langzaam maar zeker ontstaat er een idee dat het reinigingsmiddel toch achterblijft op de schijven wat dit kan veroorzaken. Ook al maak ik de schijven na het poetsen droog. Maar dan alleen bij Shimano remschijven lijkt het.

Kan het zijn dat Shimano remschijven inderdaad gevoeliger zijn voor reinigingsmiddelen en dat die dit veroorzaken?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2752
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 08:54

Wat ervaar je precies? Minder remkracht of schurende of piepende geluiden?

Om mijn eigen ervaring te delen: mijn fiets met XTR-schijven kan soms wel behoorlijke schurende en soms ook piepende geluiden produceren. Altijd als je van geringe snelheid wil afremmen. Op snelheid ervaar ik geen ongemak. Ik ervaar ondanks de geluiden geen verminderde remkracht (ja, na het schoonmaken even kort omdat je dan wat residu van de schijf hebt verwijderd). Schoonmaken met remmenreiniger helpt bij mij ook tijdelijk. Ik denk dat dit in de constructie van de schijf zit. M.a.w. een stalen buitenkant en een aluminium kern. Dat is ook wel algemeen bekend bij Shimano schijven. Daar lees je wel meer over op het WWW.

Mijn remmen van Campagnolo zijn nl. geheel van staal en die geven geen krimp.
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 mei 2022 13:59

Ik heb dezelfde ervaring, m'n racer met Sram Red en Centerline X schijven. dat remt fantastisch en zonder kabaal.
Mijn vorige crosser met GRX en XTR schijven was continue een gevecht met kabaal tijdens het remmen en na een paar ritten weer ontvetten omdat er te weinig bite was.
Nu een nieuwe Factor LS crosser met Sram Force AXS en dezelfde Centerline X schijven en dat remt weer fantastisch zonder kabaal en met veel bite.
Ik gebruik een spuitbus met water en een beetje Dreft en dat werkt goed op de schijven, behalve bij de GRX configuratie...

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 mei 2022 14:06

leon1 schreef: 15 mei 2022 08:54 Wat ervaar je precies? Minder remkracht of schurende of piepende geluiden?
Ik ervaar beiden. Piepen en vooral ook verminderde remkracht. En dat laatste zo erg dat ik afgelopen week bijna onder een auto lag omdat ik niet genoeg kon vertragen. Bij thuiskomst alles maar weer extreem goed schoon gemaakt. Vandaag weer de eerste keer op deze fiets gereden en de achterrem deed het redelijk, maar de voorrem zeer matig tot slecht. Omdat ik de remblokken naast gereinigd ook nog licht heb opgeschuurd heb ze ook nog even opnieuw ingeremd.

Dit is toch wel een serieus veiligheidsaspect aan het worden op deze manier. Eventueel schaf ik andere remschijven aan als die te krijgen zijn. Maar ik wil wel eens weten of anderen dit ook ervaren, en hoe zij dit dan oplossen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 mei 2022 15:07

Ik heb GRX op mijn gravelbike in combi met XTR schijven en die zijn muisstil. Geen klachten of wat ook - na schoonmaken ook geen probleem.

Mijn vrouw d’r ATB daarentegen: SLX in combi met SLX schijven, een drama na 500 km ( fiets NOS gekocht met 480 km ). Alles schoongemaakt en ontvet - blokken ( softe blokken ) eruit gehaald - licht opgeschuurd - nogmaals ontvet en niets hielp.

Remmen bleven janken - zeker op lage snelheid. Nieuwe zachte resin remblokken besteld ( BBB ) en fiets is zo stil als wat !! Modulatie van de remmen is nu ook een stuk beter. Remblokken van BBB hoeven ook niet te worden ingeremd !

Dus ik zou eerst eens andere blokken proberen alvorens ook andere schijven te steken of ze zouden onder de minimale dikte moeten zitten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2022 16:16

In princiepe moet je schijven nooit schoonmaken, tenzij je problemen hebt.
Het blok bouwt materiaal op de schijf op, dat wil je er niet vanaf halen

Als je een ander type blok gaat gebruiken zoals rene voorstelde, dan wel je schijf heel goed schoonmaken.
Dan moet het oude materiaal eraf.

En een gewoon schoonmaak middel of auto shampoo moet je echt niet gebruiken.
Dat laat allemaal residu achter en daar gaan je remmen het niet beter van doen.
( je hebt wel auto shampoo die geen residu achterlaat)

Gewoon water gebruiken of een bike cleaner die geschikt is voor schijfremmen.

Over Shimano schijven heb ik al zo vaak mijn mening gegeven. Zeker niet de icetech gebruiken. Liever een ander merk.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2752
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 17:56

Piepende remmen kunnen voortkomen uit verglaasde blokken. En dan krijg je ook minder remkracht. Maar ik sluit mij aan bij het overslaan van icetech schijven. Ik heb ze nu maar er komen geen nieuwe meer in huis. Ik ben ook aan het kijken om de huidige te vervangen en ik wil graag de Swissstop schijven proberen. Maar die hebben momenteel een fikse levertijd. Ik gebruik trouwens ook Swissstop blokken op dit moment.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 15 mei 2022 20:50

Iedereen bedankt voor de feedback. Het lijkt er op dat er veel meer mensen vergelijkbare problemen hebben als ik.

Voor de duidelijkheid, ik poets mijn remschijven niet maar reinig ze alleen maar met schijfremreiniger. Bij het poetsen van de fiets kan er wat sop om het frame te poetsen op komen maar dat maak ik gelijk droog.

Omdat mijn veiligheid me te waardevol is neem ik geen enkel risico en heb ik net Swissstop catalyst pro remschijven besteld. Die waren nog op voorraad bij bike components in Duitsland. Swissstop schijfremblokken had ik al eerder aangeschaft omdat de Ultegra versie niet te krijgen was. Die heb ik nog nieuw liggen.

Als dit wel goed gaat weet ik voor de toekomst wat ik moet doen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2752
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 21:53

Heb je centerlock of 6 gaats besteld? Want ik zoek ze in centerlock en die zie ik nergens op voorraad in 160 en 140.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5338
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2022 21:57

Als het verglaasd polijst je de schijven ook een beetje. Ontvetten even met schuurpapier haaks opschuren ( 600-800 grit, zeker niet te grof spul ) Lichte verglaasde blokken kan je met wat grover schuurpapier weer beter krijgen ( 240 ). Maar dan moet je wel opnieuw inremmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2081
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 mei 2022 23:10

Ik heb er geen last van, met grx schijfremmen. Nu gebruik ik wel ipa met demiwater voor het schoonmaken en geen remmenreiniger of ontvetter. Met ipa zie ik meer vuil van de schijven komen dan met remmenreiniger.
Dogma F

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 mei 2022 06:49

Op de fiets met Ultegra en XTR-schijven heb ik nergens last van, op de gravel-fiets (GRX) wil het wel eens kabaal maken (slechter remmen echt nooit, tenzij de blokken volledig op zijn), ik heb daar XT-schijven op en nu Campa Ekar schijven, maakt geen verschil. De Campa-schijven maken in het natte net zoveel kabaal (al heb ik er nog niet genoeg mee gereden om een definitief oordeel te vellen)
Afbeelding

Plaats reactie