Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum racing 3 db

roelsyperda
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2022 23:02

roelsyperda 13 mei 2022 13:50

Ik heb kort geleden een Bianchi Infinito XE gekocht. De standaard wielen die er nu opzitten zijn de Fulcrum Racing 918 DB.
Op zich blij met de fiets, maar ik heb het gevoel dat ik hiermee soms net wat trager ben dan met mijn vorige fiets.
Las ook al ergens een review over deze fiets waarbij werd gesuggereerd dat een upgrade van de wielen aan te raden was.
Ik heb geen groot budget meer voor een heel dure wielset. Echter ga ik binnenkort wel op fietsvakantie (inclusief wat serieuze bergen).

Ik las wel goede berichten over de Fulcrum Racing 3 DB en die is nog wel enigszins betaalbaar.
Enig idee of dat een dit een goede upgrade is?

En misschien domme vraag, maar zijn dit geen 'hook-less rims'? Heb namelijk net ook nieuwe banden gekocht (nog niet gemonteerd) en daarop staat dat die niet compatibel zijn met hook-less rims.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 13 mei 2022 14:24

Die velgen zijn niet hookless, want ze kunnen zowel met binnenband als tubeless volgens Fulcrum.
In die prijscategorie zou ik toch ook eens kijken naar de Dt swiss pr 1400 dicut disc wielen, die zijn een pak lichter dan de Fulcrums en zijn uitgerust met de fijne dt240-naaf. Als ze binnen je budget passen natuurlijk :-)

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 13 mei 2022 14:26

639 euro bij Hopmans...

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 mei 2022 14:43

Je gaat als ik het zo mag inschatten wel wat gewicht sparen met de 3 DB en nog wat meer als je voor de andere optie hier genoemd kiest. Al zijn de DT wielen iets duurder en de velg iets lager dan de 3 DB. Maar de naven van Fulcrum zijn prima trouwens (net als de 240).

Dus de een of de andere keuze is denk ik prima en dat ga je zeker merken met fietsen. Helaas is dat gevoel na een paar ritjes weg (maar het fysieke voordeel van lichtere wielen blijft hoor.) :lol:

Ik heb zelf de PR1400 wielen en het opgegeven gewicht is wel kaal. Dus zonder velglint. Dus ze zijn helaas wel iets zwaarder dan de opgegeven 1443gram (ze gaan dus richting de 1500gr). De 3 DB gebruikt geen velglint want een gesloten velgbed. Meteen tubeless-ready dus. Dat zou ik eerlijk gezegd voortrekken ook al rijd je niet eens tubeless. Waar geen lint zit kan ook niets scheef gaan zitten en zo.

Voordeel van de PR1400 is dat je voor elke standaard naaf/frame-maat wel een doppenset kunt krijgen (wat voor mij belangrijk was - anders had ik ook anders gekozen al helemaal nu ik weet dat het gewicht nogal afwijkt). Maar ik heb wel een garantiegevalletje heb gehad door luidruchtige spaaknippel / velgverbinding. Is trouwens keurig opgelost door DTSwiss al heb ik nu een achterwiel met messing nippels i.p.v. aluminium. En dus nog een zwaarder wiel dan opgegeven.....
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2022 16:14

Racing 3 zijn mee van de "beste koop" wielen die je kan aanschaffen.
Er zijn betere/lichtere wielen maar die zijn duurder, bel als er goedkopere zijn maar die zijn dan weer slechter/zwaarder. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie