Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ander zadel, afstelling aanpassen?

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 13 mei 2022 11:01

Ik heb een vraagje. Ik ben onlangs geswitcht van zadel, van het standaard zadel op mijn fiets naar een Pro Steatlh Superlight. Ik zit hier veel lekkerder op. Echter viel het op dat dit zadel veel minder ver naar achter kan dan mijn vorige zadel. Daardoor haal ik de afstellingen die uit een bikefit komen niet goed. Ook is dit zadel wat minder dik, waardoor ik mijn zadel wat hoger heb gezet om zo de Bikefit afstelling te halen. Ik heb hierbij op de fiets wel het idee dat ik wat te hoog zit. Moet ik hierbij nog andere afstellingen doen om dit te compenseren?

Hoor graag jullie advies!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 mei 2022 12:03

Dat het zadel minder dik is betekent niet per definitie hoger zetten. De hoogte van de brug kan ook variëren. Wellicht was die al hoger dan van je oude zadel en verklaart dat het gevoel van te hoog zitten? Bevalt het uiteindelijk niet kun je uiteraard een zadelpen met meer setback overwegen. Als je geen exotische passing in je frame hebt moet dat wel lukken. Ook hier is wel de vraag hoe meet je de terugstand precies ? Sommige zadels zijn kort andere lang of hebben een specifiek puntje aan de achterkant of juist weer niet. Je kunt dat allemaal niet zomaar één op een overnemen. Met een beetje gezond verstand kom je er vast wel uit.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 13 mei 2022 12:58

De hoogte uit de bikefit (gemeten van hart trapas tot bovenkant zadel) kun je nu ook weer toepassen.

Als je nu een zadel hebt wat korter is, bv 3 cm. (want die pro stealth is kort)
Dan meet je de afstand punt zadel (oude zade) tot stuurpen en bij je nieuwe zadel doe je daar dan die 3cm bij.

Plaats reactie