Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Zadelpijn voor het eerst in 35 jaar.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 15 mei 2022 01:33

Valt me trouwens altijd weer op dat gewenning ook een grote rol speelt bij zadelpijn. Althans bij mij. Als ik een tijd relatief weinig gefietst heb en ik klim weer op m’n fiets krijg ik geheid weer zadelpijn. Fiets ik dan weer een vrij lange tijd met een consistente frequentie trekt het ook altijd weer weg. Na lange tijd dus, dat wel. Het lijkt erop dat al die broeken en zadels die ik in de tussentijd probeer alleen invloed hebben op de lengte van die tijd. Tot m’n kont weer zo hard is dat ik volgens mij evengoed met een gewone broek op een plank kan gaan zitten. (Blijft natuurlijk een sport, dus als dit overdreven klinkt dan klopt dat waarschijnlijk)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 15 mei 2022 21:29

Waar ik naar lang pijn lijden achter kwam was dat mijn zadel 5-7 mm te hoog stond. Nu rijdt ik eigenlijk al weer een jaar pijnvrij en het gevoel meer vermogen te kunnen trappen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 16 mei 2022 16:56

Kijk ook eens naar de stand van je zadel. Dus niet enkel naar welk zadel. Stond je oude zadel waar je geen last van had horizontaal, met de punt iets naar beneden, hoe ver naar achteren of voor etc.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 18 mei 2022 10:34

Op Youtube kan je veel goede info vinden van goede bike fitters. Zij leggen goed uit waar zadelproblemen vandaan kunnen komen. Het heeft bijna altijd te maken met de positie op de fiets en het feit dat een zadel een symetrisch object is terwijl de mens niet symetrisch is. Een zadel met een gat in het midden is dus niet voor iedereen geschikt. Je kan ook niet zomaar zadels vergelijken door bij de montage uit te gaan van de punt van een zadel. Een zadeldruk meting is zeker een goede optie en check ook of je niet te hoog zit (ik zie onderweg heel veel fietsers die te hoog zitten en veel bike fitters zetten mensen standaard te hoog) en/of te ver naar voren of naar achteren. Een zadel moet doorgaans horizontaal staan, maar dat is ook slechts een vertrekpunt want het is soms lastig te meten welk deel van het zadel horizontaal moet staan aangezien veel zadels een bepaalde vorm hebben. Succes!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 18 mei 2022 18:09

Begrijp ik dat je ook een nieuwe fiets hebt? Is je positie op de nieuwe fiets wel gelijk aan je oude? Anders is de interactie met je zadel natuurlijk ook anders.
Ik zou een bike fit aanraden gecombineerd met een zadeldrukmeting. Zadelpijn los je alleen op met positie en zadel, de broek is voor extra comfort. Chamois crème slechts tegen irritatie bij lange ritten.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 19 mei 2022 10:55

Allen dank voor de input. Het probleem is nagenoeg opgelost. Nieuwe "dure" fietsbroek gekocht (uit de duurdere merken klasse). Terug naar het tweede zadel bij de FM gegaan (zat toch het beste). Nu ongeveer 350 km mee gereden en de pijn is nagenoeg weg. Alleen het linker zitbotje voel ik nog wat, maar ik denk dat het probleem nu is opgelost. Nog wat gewenning (nieuwe fiets, na eerste bikefiting) aan de nieuwe zit denk ik (na 3500KM ??) en we zijn er.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie