Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Zadelpijn voor het eerst in 35 jaar.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 mei 2022 16:15

sinds 1987 bezit ik een racefiets. Ik heb in al die jaren niet zoveel zadelpijn gehad als de laatste maanden.
Mijn voorlaatste fiets het ik 17 jaar gehad. Daarop had ik een Selle Italia Genuine Flite. Uiteindelijk heeft dit zadel het begeven na 15 jaar en heb ik een nieuw Specialized zadel na meting erop gezet. Direkt pijn, toen maar een nieuwe broek gekocht en na 500 km was de pijn weg.
Nu sinds januari gepensioneerd en een nieuwe Willier GTR gekocht. Het zadel wat er opzat (Selle Italia X green) was zeer pijnlijk. Uiteindelijk daar toch nog 1500 km mee gereden. ( moet eraan wennen dacht ik ).Ik had het gevoel dat mijn zitbotten precies op de rand van het gat in het zadel kwamen. Kreeg een ander zadel van de FM en dat werd een Prologo Demension T4. Voelde beter aan, maar na 500 km toch nog steeds zadelpijn. Ik voelde me eigenlijk al een zeurderig mannetje maar ben toch weer door de FM op een nieuw zadel gezet. Dit is nu een Selle Italia Flite Boost. Hiervan had ik verwacht dat het pijntje over zou zijn maar helaas. Dus vanochtend een nieuwe broek opgehaald (de oude leek na 1 jaar het zeem versleten, er kwamen harde puntjes in te zitten) maar ik ben weer terug bij het begin. O ja, sinds 2 weken gebruik ik voor het eerst Assos Chamois creme. (smeert slecht uit,, dus ook hier tips welkom).
Voordat ik nu morgen een zeer dure broek ga kopen wil ik graag van "jullie" weten of dat zin heeft, of toch weer een ander zadel. ten overvloede: bij de nieuwe fiets is een complete Bike Fitting gedaan.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 12 mei 2022 17:04

Het zadel waar je eerst op zat, is nog steeds te koop: https://www.fietszadel-expert.nl/selle- ... enuine-gel

Kan zijn dat de pasvorm inmiddels heel anders is. De wat grotere fietsenzaken hebben vaak van die zadelmeters liggen. Dat is een zitstuk, waarop een gel zit. Daarmee kun je zien hoe ver je zitbotjes van elkaar zitten wat een goede indicator is van het type zadel dat je het beste kan kiezen. Maar zelfs dan is het soms een beetje passen en proberen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 mei 2022 20:24

marsman schreef: 12 mei 2022 17:04 Het zadel waar je eerst op zat, is nog steeds te koop: https://www.fietszadel-expert.nl/selle- ... enuine-gel
Zolang ik nog zadels mag proberen bij de FM ga ik er nog geen kopen. Klein foutje van mijn kant, mijn allereerste zadel was een Selle San Marco....de bekende recreanten zadels :-) De genuine gel was het tweede.
Maar als ik bij de FM klaar ben ga ik zeker weer voor deze aankoop.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

hayes

hayes 12 mei 2022 20:31

Dan zou ik meteen voor de zadels gaan waar je vroeger geen last van had.
Is er verder iets veranderd? Veel afgevallen bv?

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 mei 2022 21:27

hayes schreef: 12 mei 2022 20:31 Is er verder iets veranderd? Veel afgevallen bv?
Nee niet echt. In de jaren dat ik nu Betablokkers slik wel wat aangekomen ( 5 kg). Maar dat is alles.
Dat was ook al op het Selle Italia zadel (genuine).
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 12 mei 2022 21:43

Niets zo vervelend als zadelpijn, Trust me ik kan er over meepraten. Als ik je verhaal zo lees moet je het niet zoeken in zalfjes en broeken. Hetgeen er verandert zijn, zijn de fiets en het zadel. Zalf en broeken zijn pleisters, geen oplossing als de basis net niet in orde is imho. Je kúnt zonder dat pijnloos fietsen, want dat heb je jaren gedaan. Ik zou zeggen zoek het in een bikefit (fine tuning) en het zadel met zadeldrukmeting.
Succes met het vervelendste wielrenspook wat er bestaat.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 12 mei 2022 23:34

Zoals hierboven vermeld, ga voor een zadeldrukmeting.
Voor mij persoonlijk was een zadel van Gebiomized uiteindelijk de oplossing.
Beetje gelijkaardig verhaal.
Ongeveer 35 jaar op de koersfiets, en na de aanschaf van de laatste, waar ik me overigens comfortabel op voel, pijnlijke zitbotjes.
Gelukkig bracht de zadeldrukmeting soelaas. Daarbij werden x aantal zadels uitgeprobeerd, telkens met drukmeting.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 mei 2022 07:08

Volgens mij is er maar één logisch advies. Je hebt jaren klachtenvrij gefietst met een bepaald zadel, dat op een bepaalde manier was afgesteld. Zadel is nu gewijzigd, en ik vermoed dat dat nieuwe zadel ook anders is afgesteld.
In die twee dingen zit de logische oplossing.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 mei 2022 08:27

Toevallig altijd op een zadel zonder gat gereden, en nu met?
Ik had ook heel lang met verschillende zadels pijnlijke zitbotjes, nu een zadel zonder gat en de zadelpijn is bijna volledig verdwenen.
Maar verder ben ik het met bovengenoemde tips eens, dat een goede fit met zadeldruk meting uitkomst kan bieden.
Vaak hebben ze op die locaties ook verschillende paszadels, zodat je op het meest comfortabele zadel terecht kom.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 mei 2022 10:09

In die 35 jaar dat je fietst ben je ook 35 jaar ouder geworden. Je spieromvang is afgenomen (atrofiëren) en je spierspanning (tonus) is ook afgenomen. Misschien moet je op zoek naar een nieuw optimum in de combinatie bips, broek en zadel
hun fietsen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 13 mei 2022 11:31

Dank allen voor het medeleven :D :D .
Ga vanmiddag toch even voor een nieuwe broek met goede zeem. Volgende week nog eens voor een nieuw paszadel. Dat wordt dan nmr 4. Misschien dat de FM mee wil helpen (verwacht het wel) voor de flite genuine. Ik ga in ieder geval voor zadel zonder een gat erin. Dat zit er nu weer op (flite). Met de nieuwe broek van gisteren was het gewoon heel erg slecht. Kreeg ze gratis omdat de andere binnen 1 jaar versleten was (prijs was ook 2x zo hoog). Het wordt Asos of Castelli. Daar lees ik op het forum zeer goede berichten over.
Wordt vervolgd.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 13 mei 2022 11:32

BertL schreef: 13 mei 2022 10:09 In die 35 jaar dat je fietst ben je ook 35 jaar ouder geworden. Je spieromvang is afgenomen (atrofiëren) en je spierspanning (tonus) is ook afgenomen. Misschien moet je op zoek naar een nieuw optimum in de combinatie bips, broek en zadel
De nieuwe bips wordt moeilijk. Na 66 jaar kun je niks meer inruilen. :lol: :lol:
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie