Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Worden full carbonsets nog steeds te warm bij afdalen?

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 11 mei 2022 16:37

Beste lezer,

Ik ben van plan om een nieuwe wielset aan te schaffen. Mijn huidige wielset (velgremmen)is aan vervanging toe. Ik had een carbon met een aluminium remrand. Deze wielset was allround, vlakke, bergen en daar kon ik ook mee in de bergen afdalen. Het liefst heb ik weer zn goede set met een goede kwalitatieve naaf, maar als ik op mantel kijk, dan wordt over de Bontrager slechte berichten overgeschreven. Wellicht heb je nog een tip of er iets anders is.
Daarnaast zat ik te kijken voor een full carbonset, maar als ik op de websites van Mantel of futurumshop kijk dan wordt nog steeds aangegeven dat de wielset heel heet wordt bij remmen in de afdaling. Is dat nog steeds zo met de huidige wielsets. Is dat niet verbeterd? Wat zijn jouw ervaringen met de huidige wielsets.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 11 mei 2022 21:08

GiantDefy1 schreef: 11 mei 2022 16:37 Beste lezer,

Ik ben van plan om een nieuwe wielset aan te schaffen. Mijn huidige wielset (velgremmen)is aan vervanging toe. Ik had een carbon met een aluminium remrand. Deze wielset was allround, vlakke, bergen en daar kon ik ook mee in de bergen afdalen. Het liefst heb ik weer zn goede set met een goede kwalitatieve naaf, maar als ik op mantel kijk, dan wordt over de Bontrager slechte berichten overgeschreven. Wellicht heb je nog een tip of er iets anders is.
Daarnaast zat ik te kijken voor een full carbonset, maar als ik op de websites van Mantel of futurumshop kijk dan wordt nog steeds aangegeven dat de wielset heel heet wordt bij remmen in de afdaling. Is dat nog steeds zo met de huidige wielsets. Is dat niet verbeterd? Wat zijn jouw ervaringen met de huidige wielsets.
Hoe 'cool' deze wielen ook zijn, ze worden nog steeds heet in afdalingen (de velgremversie dan). Het risico van 'smelten' van de velg bestaat dus nog steeds. Dat risico zal bij de ene velg wat groter zijn dan bij de andere. In de bergen altijd lage aluminiumvelgen gebruiken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mei 2022 21:09

De vraag naar cnieuwe Carbon wielsets voor velgremmen is volgens mij bijna zo goed als onbestaande.
Maar dat terzijde.
Volgens mij is een full carbon velg en lange afdalingen met heel veel remmomenten voor niet profs geen goede combinatie.
En dan wil ik het nog niet hebben over de inzetbaarheid bij alle weersomstandigheden van (hoge) carbon velgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 11 mei 2022 21:20

Veel hangt af van welke bergen, hoe je remtechniek is en de lengte van de afdaling.
Maar in het hooggebergte stak ik altijd alu wielen. NU met schijfremmen geen probleem meer.
De schijven zelf raak je na ene lange afdaling ook best de eerste tien minuten niet aan...

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 mei 2022 21:35

Het hangt natuurlijk helemaal af van hoe je remt, als je een afdaling constant slepend remmend doet, dan zal dit zeker geen goed doen aan het carbon.
Blijf je gewoon bijtrappen in de afdaling in rem je alleen voor het aansnijden van de bocht dan wordt het een ander verhaal.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 mei 2022 21:56

Sinds 2013 met diverse carbon wielen met carbon remrand jaarlijks in de Alpen gereden. Nooit maar dan ook nooit een probleem gehad… ook niet tijdens lange afdalingen ( Galibier / Telegraphe ).

Dus zoals Hayes zegt: ligt aan de omstandigheden, maar zeker ook aan de rijder / zijn gewicht en techniek. Ook welk merk carbon wiel kan nog veel schelen. Ik heb redelijk wat merken gereden met divers combi’s aan remblokken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 mei 2022 06:17

Je kunt het je inmiddels bijna niet meer herinneren maar het kan ook gaan regenen. Regen en carbon velgremmen is een slechte combi. Zeker in een afdaling. Ik zou een carbon set altijd combineren met een alu wielset voor slecht weer. En met mijn daaltechniek ook in de bergen.
o'7o

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 mei 2022 09:53

Tot een paar jaar geleden waren de meeste snelle mannen in Gran Fondos in het hooggebergte onderweg met velgremmen en carbon wielen. Het kan dus zeker. Maar evengoed heb ik clubleden-hooggebergte-newbies tijdens hun eerste deelname aan 3 Ballons hun velgen weten kapot remmen.

Rene zegt het goed: gewicht en techniek zijn bepalende factoren voor het risico op oververhitte velgen bij lange steile afdalingen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2022 11:42

En je bent soms ook afhankelijk van de omstandigheden. In het hoogseizoen is het in de bergen vaak druk, waardoor je soms achter langzaam verkeer komt waardoor toch te veel aan het remmen bent.

Het kan best, maar ik zou het niemand aanraden waarvan ik niet weet wat de skills zijn.
Ik heb ook MTB gereden met cantilevers, maar met de grip van de huidige MTB,s gaat dat niet fijn worden.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 12 mei 2022 20:45

En met carbon velgen is de combi latex binnenband ook link met de hitte, die kunnen klappen in tegenstelling tot butyl of TPU

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 13 mei 2022 00:22

Nou, afgelopen zomer toch echt een klapband gehad in de afdaling van de Colle dell'Agnello met butyl binnenbandjes (reguliere Conti) i.c.m lage aluminium velgen. Er bleek achteraf een sneetje in de wang van de buitenband (Vittoria Corsa Control G2) te zitten. Er was veel opkomend verkeer (auto's/campers/motorclubs etc), heb dus veel slepend geremd en aan de zijkant/rand van de weg moeten rijden. Gok dat daar een los, scherp steentje tussen lag... gelukkig was de snelheid ook laag door de drukte, maar resulteerde in een flinke knal (alsof er een kanon onder mijn fiets afging) + een beschadigde velg omdat de buitenband van de velg werd geblazen en ik nog niet stond...
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie