Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe Velg of achterwiel tips gevraagd

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 09 mei 2022 21:39

Hoi allen,
ik ben alvast op zoek naar een nieuwe velg ter vervanging van mijn huidige kapotte 58mm carbon velg. Dacht het zelf te spaken met bestaande naaf en evt spaken(verstandig om zelf te doen?) Een nieuw wiel als dat net zo duur is/beetje duurder is kan ook. Aanbiedingen, Adressen, tips en ervaringen van harte welkom.
Alie zal wel het goedkoopst zijn maar zie daar door de bomen het bos niet.

24 spaaks, disc, carbon hoogte: 55-58-60-62mm

Redelijk qua gewicht (rond de 900 gr voor een wiel/ rond de 500 voor velg)
Snel te leveren
Ik ben op zoek naar de voordeligste oplossing gezien de eisen. :D
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 10 mei 2022 15:56

Als je de spaken ook wilt hergebruiken, moet de nieuwe velg wel dezelfde hoogte hebben en moet je hetzelfde spaakpatroon gebruiken.

krokie
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 10 mei 2022 18:04

Zou je ook 2 of 3mm verschil niet kunnen opvangen met spaken? Zitten de spaken altijd even diep of kan dat ook nog verschillen? 58mm velgen zijn schaars, ik laat het maar even afhangen wat ik tegenkom. 24 spaken zullen de kosten niet zijn.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 11 mei 2022 21:01

krokie schreef: 10 mei 2022 18:04 Zou je ook 2 of 3mm verschil niet kunnen opvangen met spaken? Zitten de spaken altijd even diep of kan dat ook nog verschillen? 58mm velgen zijn schaars, ik laat het maar even afhangen wat ik tegenkom. 24 spaken zullen de kosten niet zijn.
Als je de spaaklengte berekent bij twee verschillende velgen van dezelfde hoogte hoef je niet op dezelfde lengte uit te komen, inderdaad. Bij de ene velg kan de nippel wat dieper in de velg liggen dan bij de andere.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 mei 2022 10:50

For what it’s worth: ik heb ooit eens een Powetap G3 naaf overgespaakt van een alu velg naar een carbon velg. Zelfde spaakpatroon gebruikt, en was gewoon een prima resultaat. Ik had dus wel nieuwe spaken en nippels gekocht omdat ik van laag alu naar 50mm carbon ging.

Let wel dat je spaken bij hergebruik genoeg draad hebben om het verschil op te vangen, en voldoende spanning krijgen ( correct me if I am wrong )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie