Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Overslaan ketting achterderailleur bij terugdraaien/terugtrappen

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 01:52

Probleem: ketting lijkt bijna van het tandwiel af te lopen bij het terugdraaien. Zie filmpje (geluid aan):
Gebeurt eigenlijk alleen merkbaar bij tandwiel 3/4/5 (gegeven 1 is het grootste tandwiel)

Bij het vooruitdraaien/-trappen is er gaat het schakelen geheel zonder problemen. Heb geprobeerd het derailleur wat bij te stellen (Di2) maar het lukt me niet om het probleem te verminderen. Of verergeren (hoewel ik volgens mij 1 keer voor elkaar kreeg om de ketting bij het terugdraaien op een tandwiel hoger (zwaarder) te laten belanden. Heb dit echter niet kunnen herhalen).

Cassette heeft pas 500 km gelopen. Ketting is ook vrij nieuw. Een kettingmeter laat nauwelijks slijtage of rek zien.

A) is dit een groot probleem dat hoe dan ook verholpen moet worden om de aandrijflijn te beschermen?
B) zo ja, in welke richten zou ik het dan moeten zoeken?

Dank!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 mei 2022 06:55

Je moet vooruit trappen....

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 mei 2022 07:46

Volgens mij is de ketting juist gemonteerd, maar check het even. Shimano 11 speed kettingen hebben een voor en achterkant.

Zijn de ketting en cassette niet tegelijk vernieuwd? Hoe lang rij je al met beide? Waarschijnlijk is dat het euvel. Geef het even de tijd om wat in te slijten op elkaar. Anders toch een nieuwe ketting.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8455
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2022 08:10

Leg maar eens groot voor en klein achter of andersom,daarna groot voor en op het 5de kransje wat hoor je dan?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 mei 2022 08:10

A) Nee.
B)Niet zoeken, gewoon gaan fietsen!
Waarschijnlijk een wat schuine kettinglijn, waardoor de ketting bij onbelast achteruitdraaien een kransje zwaarder pakt.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 11:26

Even een ander wiel (met andere voorgeïnstalleerd cassette) geprobeerd. Totaal geen probleem. Loopt soepel. Als een zonnetje kei hard achteruit!

Het probleem lijkt dus te isoleren te zijn tot alleen het wiel. Dit is overigens een nieuw achterwiel dat een zeer stroperig draaiende body heeft. Vooral merkbaar bij het achteruit trappen. In no time gaat het wiel wanneer het los van de grond is erg hard mee achteruit draaien. Ik heb hierover het volgende eerder gepost viewtopic.php?t=97246 (zie laatste berichtjes over body)

Is trouwens een KMC ketting. Daarbij maakt het niet uit hoe de oriëntatie is.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2022 12:22

klimmer schreef: 09 mei 2022 06:55 Je moet vooruit trappen....


Eens met klimmer
Het begint een beetje een spijkers op laag water zoeken verhaal te worden.

Als spullen nieuw zijn dan willen ze nog wel eens wat stroever lopen en dat kan een licht effect hebben op hoe het materiaal zich gedraagt.
Het heeft echter nul effect op wat het moet doen, als je gewoon fietst merk je er niks van dus het beïnvloed niet de werking.
Kortom, technisch werkt alles zoals je zou mogen verwachten.

Dit lijkt me een typisch geval van materiaal wat nog wat stroef loopt omdat het nieuw is, en eenmaal ingelopen draait als een zonnetje.

Zoals Klimmer al zegt, ga lekker fietsen. Ik ben benieuwd in hoeverre je het na pak'm beet 1000 km nog kunt reproduceren.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 12:32

Dat was mijn standpunt ook met het wiel, maar nu dit er bovenop komt begin ik toch langzaam te twijfelen. Het is ook dat ik gisteren een nogal harde tik hoorde bij het draaien wanneer ik wat harder doortrapte. En het was helaas wel zo’n tik waarbij ik merkte ik lichtjes het vertrouwen in het materiaal verloor. Bij hoge snelheden geen pretje. Paar keer fiets stilgezet om te onderzoeken. Kon helaas niets vinden. Behalve later bij het smeren van de ketting deze afwijking. (Misschien dat er dus toch bij het vooruitdraaien ook af en toe een overslag is).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2022 13:38

Ik denk dat iedere fietser dat gevoel wel herkent van even het vertrouwen in je materiaal verliezen.
Fietsen gaat misschien nog wel meer over wat er tussen je oren zit en wat niet.

Maak jezelf niet gek, een fiets is een grote klankkast en die tik kan overal vandaan komen en hoeft niet eens een onderdeel van de fiets te zijn.
Een steentje dat opspat en tegen een spaak aankomt kan ook zo'n tik zijn. En zo zijn er nog meer ooraken voor een tik te bedenken die niets met je wiel te maken hebben.

Gewoon lekker gaan fietsen en voor je het weet vergeet je dat je fiets af en toe een geluidje maakt.
Als je pech hebt houdt het aan maar dat heeft vaak wel als voordeel dat je het kunt reproduceren en zo de oorzaak te vinden is.
Er zijn wel lijstje te vinden op het forum van tikjes en kraakjes en waar ze vandaan komt.

Als laatste, check even of je cassette wel goed gemonteerd is, en dan vooral, of er niet een tandwiel wat loszit.
Dat kan gebeuren als het kleinste tandwiel niet helemaal goed zit en door alle andere tandwielen halfbakken geklemd zitten.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 14:30

Je hebt gelijk. In dit geval was het wel een voortdurende tik die bij elke pedaalslag te horen was. Maar het kan zelfs evengoed ergens anders vandaan zijn gekomen. Dit was wat me na de rit opviel.

Plaats reactie