Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

ATB-Shimano Schijfrem verliest langzaam druk

GuidoCarmen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2022 21:41

GuidoCarmen 09 mei 2022 00:43

Hallo Allemaal, ik fiets voornamelijk op m'n race/tri maar af en toe op de ATB en eigenlijk al 3 jaar zonder goed werkende remmen. Zelf heb ik ze al 2x bijgevuld, gaat redelijk maar binnen 2-3 maanden is de druk er af. Ook al bij 2 fietsenwinkels gevraagd of ze t kunnen oplossen maar ze zien geen probleem: geen sporen van olie, geen sporen van lekkage. Ze vullen m bij en dan na 2-3 maanden is de druk weer weg. Enig idee hoe dit kan komen, wat te vervangen? Na t vullen en opnieuw inremmen of vervangen van de blokken werkt alles perfect maar na een tijdje gaan de remmen ook vreselijk herrie maken, ik neem aan omdat ze steeds maar half aangedrukt worden. ATB is ongeveer 7 jaar oud, dan moeten shimano remmen t nog gewoon goed doen, toch?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12479
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mei 2022 09:12

Shimano is een weggooi rem, zo zijn ze ontworpen.
Je kan er vrij weinig aan vervangen, als er onderdelen zijn zou het nog kunnen maar dat is al lastig.
Het maakt niet uit of je een deore of XTR rem hebt allemaal hetzelfde.

Ik kom het vaak tegen dat na een jaar of 4 a 5 er problemen optreden zeker als de rem niet regelmatig wordt gebruikt.
Dat is ook de keerzijde van minerale olie, de afdichtingen zijn minder goed dan die ze kunnen gebruiken bij dot olie.

Herrie maken is iets wat gewoon meer voorkomt bij shimano dan bij andere merken.
Dat komt door de gekozen materialen.

Na 7 jaar kunnen best de seals zijn uitgedroogd waardoor de rem heel weinig maar wel iets aan olie verliest.
Zeker bij een rem, die niet regelmatig gebruikt wordt.

Ik zou gewoon een nieuw setje remmen kopen een setje SLX remmen is niet de wereld en anders blijf je waarschijnlijk tobben met bijvullen.

GuidoCarmen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2022 21:41

GuidoCarmen 11 mei 2022 11:52

OK, top, dank je wasbeer!

Plaats reactie