Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM Rival AXS zuiger: kan hem niet terug duwen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2022 21:25

Dag allemaal,

Vandaag mijn remblokjes geprobeerd te vervangen. Simpel als wat toch?

Oude blokjes eruit, linker zuiger terug duwen, check. Rechter zuiger terug duwen. Hmmm. Lukt niet. Hij gaat gewoon niet terug helemaal in de remklauw zoals de linker zuiger wel keurig doet.

Bij het remmen beweegt ie wel keurig heen en weer (met de oude blokjes) en symmetrisch met de linker zuiger, maar ik krijg hem niet helemaal terug geduwd om de nieuwe blokjes erin te krijgen. Althans, ik krijg ze er wel in maar dan past er uiteraard geen schijf meer tussen.

Het betreft de achterrem en links rechts in bovenstaand verhaal is gezien vanuit de achterkant van de fiets.

Iemand een hint?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 08 mei 2022 21:30

Wat gebeurt er als je eerst de rechter zuiger terug probeert te drukken ipv de linker?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2022 21:34

Niets 😁

Heb het geprobeerd maar dat ding wil niet naar binnen.

Hij gaat maar een heel klein stukje naar binnen maar verder dan dat niet. Links gaat wel keurig helemaal terug.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mei 2022 22:01

Beetje risico volle oplossing: soms idd kan je niet induwen. Mij lukt het soms wel als je de blokjes verder laat uitkomen door te remmen, nadien kan ik ze wel terug induwen. Alsof je hierdoor de plaats van het blokje smeert.
Maar dat is echt risicovol; als je pech hebt duw je ze er helemaal uit en moet je alles ontluchten...

Bij oudere sram/avid zat er soms niets anders op dan te ontluchten om te op hun plaats te krijgen.

Bij campa remblokken (=magura) heb ik dat probleem nooit. Sram/avid een echte ramp.

Ik zie ook wel eens langskomen dat het een garantiepeobleem kan zijn. Als je garantie nog hebt, zeker naar je fietsenverkoper gaan.

Peter2364
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:24

Peter2364 08 mei 2022 23:00

Tracht de beide zuigers eens terug te duwen zonder de oude remblokjes te verwijderen. Dus met ‘iets’ dat tussen de beide oude remblokken past. Ik gebruik daarvoor een Parktool gereedschap.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2022 23:02

Peter2364 schreef: 08 mei 2022 23:00 Tracht de beide zuigers eens terug te duwen zonder de oude remblokjes te verwijderen. Dus met ‘iets’ dat tussen de beide oude remblokken past. Ik gebruik daarvoor een Parktool gereedschap.
Hoi Peter,

Dank je, dat was het eerste wat ik geprobeerd heb. Dat hielp helaas niet.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2022 23:06

walter- schreef: 08 mei 2022 22:01 Beetje risico volle oplossing: soms idd kan je niet induwen. Mij lukt het soms wel als je de blokjes verder laat uitkomen door te remmen, nadien kan ik ze wel terug induwen. Alsof je hierdoor de plaats van het blokje smeert.
Maar dat is echt risicovol; als je pech hebt duw je ze er helemaal uit en moet je alles ontluchten...

Bij oudere sram/avid zat er soms niets anders op dan te ontluchten om te op hun plaats te krijgen.

Bij campa remblokken (=magura) heb ik dat probleem nooit. Sram/avid een echte ramp.

Ik zie ook wel eens langskomen dat het een garantiepeobleem kan zijn. Als je garantie nog hebt, zeker naar je fietsenverkoper gaan.
Ja, Magura. Die weten meestal wel wat ze doen daar.

Ik heb ergens een tip gelezen om de bleed poort van de remklauw een slag open te zetten zodat er olie uit kan als je de zuiger terug duwt. Het lijkt mij dan dat er teveel druk op zit (na een jaar opgebouwd is? Rem is een jaar oud bijna).
Maar dat zou betekenen, denk ik, dat het systeem eigenlijk opnieuw gevuld/ontlucht met worden.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 mei 2022 23:13

SRAM vloeistof is DOT 5.1 (meen ik) en neemt altijd wat vocht op wardoor het in de tijd uitzet.
Maar dat verklaart niet waarom je issue aan 1 kant zit, vrees ik.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 09 mei 2022 05:43

Met een wattenstaafje zijkanten van de piston insmeren met DOT olie. Dan terugduwen.

Bij vervangen remblokken hanteer ik altijd de volgende stappen.
1. Blokken er uit
2. Schoonmaken met alcohol
3. Pistons smeren met DOT
4. Pistons helemaal induwen
5. Caliper schoonmaken met alcohol
6. Nieuwe blokken er in.
o'7o

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 mei 2022 12:22

Douglas schreef: 09 mei 2022 05:43 Met een wattenstaafje zijkanten van de piston insmeren met DOT olie. Dan terugduwen.

Bij vervangen remblokken hanteer ik altijd de volgende stappen.
1. Blokken er uit
2. Schoonmaken met alcohol
3. Pistons smeren met DOT
4. Pistons helemaal induwen
5. Caliper schoonmaken met alcohol
6. Nieuwe blokken er in.
Lukt het je zo de pistons in te duwen ook wanneer het voordien niet kon?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 mei 2022 12:24

pino schreef: 08 mei 2022 23:13 ...
Maar dat verklaart niet waarom je issue aan 1 kant zit, vrees ik.
Misschien duwt de zuiger dan ook niet meer langs 1 kant?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mei 2022 13:07

Ik krijg morgen een flesje DOT. Ik ga het dan proberen met het insmeren van de zuiger.

Tijdens het remmen beweegt de zuiger wel naar de schijf en schuift ook weer terug naar de startpositie. Hij zit dus niet helemaal vast.

Plaats reactie