Pagina 1 van 2

Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 08 mei 2022 01:32
door JazzHands
Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 08 mei 2022 02:16
door klimmer
Dat doet de leverancier toch?

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 08 mei 2022 07:25
door scottpch
Mijn wielen zijn nog nooit "nagespand" en is ook niet nodig.
Heb 2 fabriekssets en 1 handgemaakte set en bij al die sets is nog nooit een spaaksleutel aan te pas hoeven komen.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 08 mei 2022 08:21
door colnagofreak
scottpch schreef: 08 mei 2022 07:25 Mijn wielen zijn nog nooit "nagespand" en is ook niet nodig.
Heb 2 fabriekssets en 1 handgemaakte set en bij al die sets is nog nooit een spaaksleutel aan te pas hoeven komen.
+1 Bij een goed gebouwd wiel is dit niet nodig!

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 08 mei 2022 13:52
door Maatwielen
JazzHands schreef: 08 mei 2022 01:32 Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?
Bij een wiel dat goed gebouwd is, kunnen de spaken niet of nauwelijks spanning verliezen (op de lange duur natuurlijk wel). Bij zo'n wiel is naspannen dan ook niet nodig. Als de spaken niet goed ontstresst worden tijdens het bouwen (daar zijn allerlei technieken voor), verliezen ze snel spanning, met alle nadelen van dien. Ontstressen is essentieel. Als dat niet gebeurt, heeft naspannen ook niet veel zin.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 09 mei 2022 02:05
door JazzHands
Geinig. Het advies om je nieuwe wielen na te spannen kom je toch vrij vaak tegen. Maar wordt ook inderdaad een stevige discussie over gevoerd hier en daar.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 09 mei 2022 06:31
door TL@
Ik heb enkel mijn eerste zelfgemaakte set moeten naspannen (enkel achterwiel), achteraf bleek dat de spaakspanning (vooral aan de NDS) gewoon te laag was en dat na een tijdje de spaken los liepen.

Al de volgende sets heb ik nooit moeten naspannen (wel steeds gecontroleerd na een paar ritjes)

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 09 mei 2022 10:34
door Orlok
JazzHands schreef: 09 mei 2022 02:05 Geinig. Het advies om je nieuwe wielen na te spannen kom je toch vrij vaak tegen. Maar wordt ook inderdaad een stevige discussie over gevoerd hier en daar.
Volgens meer daar en niet hier. ;)

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 12 mei 2022 22:46
door Arjan
Volgens mij is het na-spannen van wielen iets van vroeger. In een groep zat een naaf. Je kocht er een velg en spaken bij. Wat nu als "low profile" wordt gezien was toen zeker niet zo. Dubbel gebuste velgen als Mavic ma2 waren algemeen gebruikt, ze waren c13. Dat moest zich soms wel eens wat zetten en na 500 a 1000 km even nakijken was wel verstandig.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 20 mei 2022 22:38
door lugosi
Bedoel je 13G (2.3mm)?
Leuke velgen overigens die ma2 heb er niet zolang geleden nog een setje gerestaureerd.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 21 mei 2022 06:54
door wasbeer2006
Ik breng mijn huidige wielen af en toe ter controle.
Mijn wielbouwer is ook wel benieuwd wat ze doen bij gebruik.

Mijn 55mm carbon disc wielen breng ik elk jaar even, dat is na zo'n 5000km.
Hij heeft er nog nooit iets aan hoeven doen, staat nu 20K op het setje.

De alu wielen die ik van hem had jaren terug, die heeft ie wel eens nagespannen, maar dat waren de (te) lichte en symmetrische notubes 340 en ztr355 velgen. Dat symmetrisch en alu gaf bij race 130mm inbouw wel vaak problemen in deze combo, dat is bij mij best vaak losgelopen.

Re: Na-spannen spaken nieuwe wielen

Geplaatst: 30 mei 2022 17:24
door joostvanbezooijen
Over naspannen van nieuwe wielen gesproken, hier een vraag voor de ervaren wielbouwers waar ik mezelf ook onder schaar.

Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.

Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?