Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Na-spannen spaken nieuwe wielen

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 30 mei 2022 17:35

JazzHands schreef: 08 mei 2022 01:32 Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?
Ik zou het doen. Ik moest mijn achterwiel bij het vuil zetten omdat Cube/ 12gobiking geen garantie/coulance wil geven omdat ik geen onderhoud bij hen heb gedaan.
Na iets meer dan 2 jaar en 10.000 km met minder dan 1.000 op gravel achtige stukken zag ik dat er scheuren in mijn velg zaten. Meerdere plekken en 1 plek zelfs heel erg. Was me een paar maanden geleden toen ik de banden verving niet opgevallen, en nu ineens valt-ie van ellende uit elkaar.
Spaakspanning leek goed, maar velg is nu niet recht meer natuurlijk. Het probleem is dat het minder opvalt bij schijfremmen. Velgremmen lopen gelijk aan als er iets slag in het wiel zit.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2022 18:41

joostvanbezooijen schreef: 30 mei 2022 17:24 Over naspannen van nieuwe wielen gesproken, hier een vraag voor de ervaren wielbouwers waar ik mezelf ook onder schaar.

Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.

Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?
Het is voor mij een bekend fenomeen ondanks dat ik geen wielenbouwer ben. Bij al mijn carbonwielsets heb bij aflevering/aankoop de spaakspanningen genoteerd en dus ook geconstateerd dat deze spaakspanningen na montage en onder druk zetten van mijn banden (tubeless) tot 10-15 kgf kunnen zakken. Echter ik heb deze spaakspanningen nooit gecorrigeerd naar hun oorspronkelijke waarden omdat wielen m.i. nu eenmaal gespannen dienen te worden zonder de gemonteerde (tubeless)banden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2022 18:47

dickw schreef: 30 mei 2022 17:35
JazzHands schreef: 08 mei 2022 01:32 Lees hier en daar dat nieuwe wielen na 500 km / 2 weken moeten worden “na-gespand”. Is dat echt nodig? Zo ja, is zoiets zelf te doen zonder tevens de wielen te richten? En wat voor spanning zou je ueberhaupt moeten aanhouden?
Ik zou het doen. Ik moest mijn achterwiel bij het vuil zetten omdat Cube/ 12gobiking geen garantie/coulance wil geven omdat ik geen onderhoud bij hen heb gedaan.
Na iets meer dan 2 jaar en 10.000 km met minder dan 1.000 op gravel achtige stukken zag ik dat er scheuren in mijn velg zaten. Meerdere plekken en 1 plek zelfs heel erg. Was me een paar maanden geleden toen ik de banden verving niet opgevallen, en nu ineens valt-ie van ellende uit elkaar.
Spaakspanning leek goed, maar velg is nu niet recht meer natuurlijk. Het probleem is dat het minder opvalt bij schijfremmen. Velgremmen lopen gelijk aan als er iets slag in het wiel zit.
Na spannen binnen 500 km na aankoop is vlgns mij niet nodig, wel is het nodig eens in de zoveel tijd (binnen 3 maanden en daarna elke 3 maanden bijvoorbeeld of bij het schoonmaken) eens langs alle spaken te lopen om te 'horen' (niet iedereen heeft een spaakspanningsmeter) of er geen afwijkingen tussen de spaken hoorbaar zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 30 mei 2022 20:00

joostvanbezooijen schreef: 30 mei 2022 17:24 Over naspannen van nieuwe wielen gesproken, hier een vraag voor de ervaren wielbouwers waar ik mezelf ook onder schaar.

Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.

Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?
Is een bekend fenomeen: https://cyclingtips.com/2021/06/why-tub ... sion-drop/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2022 11:09

Dat is inderdaad al heel lang bekend.
Carbon gaat nog wel.

Ik heb notubes ZTR MTB velgen gehad jaren terug die zakte gewoon 25% in spanning met een strakke band.
Die velgen werden ook altijd met band nagelopen.

Plaats reactie