Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo Record 11s shifter end of life?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 mei 2022 09:55

Ik ga er van uit van wel.
Let op, dat wanneer je bestelt bij tradeinn - bikeinn, het gemakkelijk een week of langer onderweg kan zijn.
Ik had de shifter onmiddellijk nodig, en heb gekozen voor verzending via DHL express, kost meer, maar volgende dag in huis.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 09 mei 2022 10:32

Bedankt voor de tip, belangrijk om te weten inderdaad!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 mei 2022 11:49

Zonder detailanalyse; die van bikeinn lijkt een linker shifter die niet geïndexeerd is omdat het roterende onderdeel wel heel veel posities heeft. Dat was 'vroeger' zo; hiermee kan je met eenzelfde shifter dubbel en triple schakelen en ook zonder problemen groot-groot , klein-klein rijden door de voorderailleur telkens een beetje bij te regelen. Zelf vind ik die shifters fijn. Moderne campa linker shifters zijn gewone dubbels -met nog een derde tussenpositie- of triple shifters
Maar geen idee of foto en product wel overeenkomen.

Of zoals destudent zegt; het maakt niet uit ;-).

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 mei 2022 15:58

Record is geen "triple" shifter. Een linker shifter kan wel, afhankelijk van de afstelling, 3 of 4 posities aan i.v.m. trimmen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 mei 2022 10:54

En, shifter al binnen?

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 12 mei 2022 10:58

Shifter is gisteren binnengekomen (met de Express levering à 20€), ik kan er pas zondag mee aan de slag, maar wou geen risico nemen. Hopend dat alles uit komt. Doe de herstellingen voor een vriend die naar de Ventroux trekt met het hemelvaart weekend, dus er zit wat "druk" achter.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 16 mei 2022 10:53

Gisteren aan de slag gegaan. Het overbouwen van de shifter zelf is geen grote uitdaging. De remhendel laat zich gemakkelijk overbouwen. Ik heb / had wel de slechte gewoonte om de functie van de shifter te testen voor ik alles monteer. Aangezien de voorderailleur op de high limit fungeert als "stop/limiet" voor de shifter, klikte ik de shifter wel voorbij z'n limiet en was het binnenin ontregeld. Sloeg me even in de maag, en vreesde dat ik de hele shifter hiervoor zou moeten open draaien, maar dat viel gelukkig eenvoudig te verhelpen en corrigeren zonder dat het helemaal open moest.

Op vlak van indexering voelde het eigenlijk aan zoals de originele shifter die er af kwam.

Aangezien ik zowel de kabels van de voorderailleur als achterderailleur moest vervangen, moest ik alles terug afregelen.
Dat lukte relatief goed, maar enkel achteraan krijg ik hem niet op het grootste tandwiel geschakeld (29T), ongeacht groot of klein blad vooraan. Op het 1 na grootste tandwiel op de cassette lijkt er mij al te weinig ruimte tussen upper pulley en tandwiel, en ik krijg om de 1 of andere manier de derailleur niet naar het grootste tandwiel geschakeld omdat de ketting "gewrongen" lijkt te zitten tussen tandwiel/pulley (pulley niet onder het grootste tandwiel maar eerder er naast). Aanpassen / verdraaien van de B-tension lijkt fysiek gewoon geen beweging te brengen in het zaakje.
Bijlagen
IMG_20220515_135446.jpg

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 16 mei 2022 13:50

Vreemd, toen ik voor het eerst een 29 cassette stak, ratelde de ketting als gek, maar met de b-schroef was dit zo verholpen.
Ik heb wel nog een oude, van voor 2014 super-record 11sp derrie van Campa, geen idee of dit een verschil maakt.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 27 mei 2022 17:04

In ieder geval geen WD-40 erin spuiten.

Het modeljaar is te vinden op een klein wit stickertje op een van de ergopowers, deze zit normaal gesproken onder het remgreep rubber. Er staan een code op welke begint met EPxx-RExx

De twee getallen achter EP, zijn de indicatie voor het modeljaar. Ook al is de fiets uit bv. 2017, kan het best zijn dat het modeljaar 2015 is. Het modeljaar is simpelweg de indicatie in welk jaar het item is geintroduceerd of voor het laatst is aangepast.

Ik meen dat dit de 2015 Record uitvoering is, in dat geval is de EC-301 de correcte vervanger inderdaad. Maar check even de sticker alvorens iets te bestellen.

https://www.campagnolo.com/media/files/ ... rt_A_1.pdf

Pagina 45.

In dit geval vervang je de gehele schakelunit. Je kan de huidige remhevel er simpelweg eruit tikken en installeren in de nieuwe unit. Hetzelfde geldt voor de klemband voor het stuur en de remgreeprubber zelf. Zet de bankschroef een beetje open zodat de pen eruit getikt kan worden en leg een doek onder de ergopower bij zowel het verwijderen en installeren van de remhevel. Hij kan er maar op 1 manier in en uit.

Bij oudere generaties (volgens mij t/m 2010) kan je de ergopower volledig uit elkaar halen en veertjes, palletjes en rateltjes vervangen maar inmiddels is alles over naar plug and play units. Ideaal aangezien alles gewoon lekker vers is.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 27 mei 2022 17:07

Gunther90 schreef: 16 mei 2022 10:53 Gisteren aan de slag gegaan. Het overbouwen van de shifter zelf is geen grote uitdaging. De remhendel laat zich gemakkelijk overbouwen. Ik heb / had wel de slechte gewoonte om de functie van de shifter te testen voor ik alles monteer. Aangezien de voorderailleur op de high limit fungeert als "stop/limiet" voor de shifter, klikte ik de shifter wel voorbij z'n limiet en was het binnenin ontregeld. Sloeg me even in de maag, en vreesde dat ik de hele shifter hiervoor zou moeten open draaien, maar dat viel gelukkig eenvoudig te verhelpen en corrigeren zonder dat het helemaal open moest.

Op vlak van indexering voelde het eigenlijk aan zoals de originele shifter die er af kwam.

Aangezien ik zowel de kabels van de voorderailleur als achterderailleur moest vervangen, moest ik alles terug afregelen.
Dat lukte relatief goed, maar enkel achteraan krijg ik hem niet op het grootste tandwiel geschakeld (29T), ongeacht groot of klein blad vooraan. Op het 1 na grootste tandwiel op de cassette lijkt er mij al te weinig ruimte tussen upper pulley en tandwiel, en ik krijg om de 1 of andere manier de derailleur niet naar het grootste tandwiel geschakeld omdat de ketting "gewrongen" lijkt te zitten tussen tandwiel/pulley (pulley niet onder het grootste tandwiel maar eerder er naast). Aanpassen / verdraaien van de B-tension lijkt fysiek gewoon geen beweging te brengen in het zaakje.
Kan je afstand tussen de krans en de kooi regelen middels de kruiskop? Zit op de kopse kant van de kooi normaal gesproken, aan de voorkant.

En ik zou adviseren om originele Campa kabels te gebruiken. De pasvorm van de kop is specifiek Campa en bij non-originele kabels kan dit (zeker op termijn) voor problemen zorgen.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 28 mei 2022 20:46

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Kan nog van pas komen. Het overbouwen is relatief vlot gegaan en ook het bestelde wisselstuk voldeed aan de verwachtingen.
Ik had mijn voorzorg genomen en gezien dat Campagnolo inderdaad andere (bredere) vormen van de kop heeft aan de kabels. Gelukkig maken zowel Jagwire als BBB 'campagnolo specifieke' vervangonderdelen. Die hebben mij vooruit geholpen.
Helaas had het verdraaien van de kruiskop van de B-screw geen effect, of leek deze "einde loop". Ik moet er bij zeggen dat hij nadien een wiel gestoken heeft met kleinere cassette (grootste kransje 23 of 25) en daar schakelde hij wél op het grootste kransje.. Lijkt mij dus wel iets met afstand kransje / pulley te maken te hebben, maar als die zich niet laat regelen door de B-screw aan te draaien weet ik het ook allemaal zo goed niet meer.

Helaas is het kwaad nu op een andere plek geschiedt bij deze fiets. Alles liep goed voor een weekje of 2 tot hij de plug die achteraan in het frame zit aan de achterderrie-uitgang door zijn frame getrokken heeft. Aanvankelijk geen groot drama, maar de shifter moet in de actie intern ook ergens "versprongen" zijn.
Ik heb een nieuwe plug en kabelhoedje gestoken, maar los daarvan doet de rechter shifter (achter derrie) nog welgeteld 6 shifts van onderaan de cassette (11) naar boven. Daarna klik je in het "ijle"..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mei 2022 21:47

Staat de 1e positie, kleinste kransje, van de shifter dan wel goed?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie