Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campagnolo Record 11s shifter end of life?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 mei 2022 00:23

Gunther90 schreef: 28 mei 2022 20:46
Helaas is het kwaad nu op een andere plek geschiedt bij deze fiets. Alles liep goed voor een weekje of 2 tot hij de plug die achteraan in het frame zit aan de achterderrie-uitgang door zijn frame getrokken heeft. Aanvankelijk geen groot drama, maar de shifter moet in de actie intern ook ergens "versprongen" zijn.
Ik heb een nieuwe plug en kabelhoedje gestoken, maar los daarvan doet de rechter shifter (achter derrie) nog welgeteld 6 shifts van onderaan de cassette (11) naar boven. Daarna klik je in het "ijle"..
Kijk eens goed of schifterkabeluiteinde nog op de goed plaats in de shifter zit.
Ik heb eens gehad dat dat ergens vast zat in de shifter en dan iets gelijkaardig als resultaat gaf.

Eventueel de shifterkabel wat terugduwen totdat het uiteinde er terug uitkomt. En dan hopen dat alles terug op zijn plaats komt als je hem er terug doortrekt.

En anders de kabel er toch maar terug uithalen; als hij dan nog steeds maar 6 keer schakelt is het een garantie geval volgens mij. En kan je tijdelijk terug de oude shifter plaatsen (en ineens enkele campaderailleur kabels bestellen ;-))...

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 29 mei 2022 20:42

Hi Walter,

Het originele probleem was met de linkershifter / voorderailleur.

Het huidige probleem is met de rechtershifter (achterderailleur). Die shifter is dus nog origineel. Ik heb in het hele originele proces ook wel een nieuwe kabel geplaatst voor de rechtershifter. En dat heeft anderhalve week gewerkt tot de eindplug door het frame getrokken werd en de hele zaak ontregeld werd.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 31 mei 2022 09:17

Gunther90 schreef: 28 mei 2022 20:46 Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Kan nog van pas komen. Het overbouwen is relatief vlot gegaan en ook het bestelde wisselstuk voldeed aan de verwachtingen.
Ik had mijn voorzorg genomen en gezien dat Campagnolo inderdaad andere (bredere) vormen van de kop heeft aan de kabels. Gelukkig maken zowel Jagwire als BBB 'campagnolo specifieke' vervangonderdelen. Die hebben mij vooruit geholpen.
Helaas had het verdraaien van de kruiskop van de B-screw geen effect, of leek deze "einde loop". Ik moet er bij zeggen dat hij nadien een wiel gestoken heeft met kleinere cassette (grootste kransje 23 of 25) en daar schakelde hij wél op het grootste kransje.. Lijkt mij dus wel iets met afstand kransje / pulley te maken te hebben, maar als die zich niet laat regelen door de B-screw aan te draaien weet ik het ook allemaal zo goed niet meer.
Campagnolo "compatible" is nog steeds een compromis tov het origineel in mijn ervaring. Ofwel de kop van de kabel zet zich niet goed ofwel tijdens gebruik komt de kop uiteindelijk vast te zitten in de ergopower.

Bij Campagnolo heeft de "B-screw" geen invloed op de afstand van de krans - pulley. Deze schroef wordt bij Campa gebruikt om de ketting iets meer of minder op spanning te zetten door de afstand van de derailleur tov het pad te vergroten of verkleinen.

Puur op basis van bovenstaand, vrees ik dat je wellicht de verkeerde kruiskop probeert te regelen om de afstand tussen krans en pulley aan te passen.

https://www.campagnolo.com/media/files/ ... _07_17.pdf

Pagina 6 - afbeelding 12. Je zou de kruiskop "H" moeten gebruiken om de afstand tussen krans en pulley aan te passen. Dit is Campa's variant van de gebruikelijke B-screw.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 31 mei 2022 09:26

Gunther90 schreef: 28 mei 2022 20:46
Helaas is het kwaad nu op een andere plek geschiedt bij deze fiets. Alles liep goed voor een weekje of 2 tot hij de plug die achteraan in het frame zit aan de achterderrie-uitgang door zijn frame getrokken heeft. Aanvankelijk geen groot drama, maar de shifter moet in de actie intern ook ergens "versprongen" zijn.
Ik heb een nieuwe plug en kabelhoedje gestoken, maar los daarvan doet de rechter shifter (achter derrie) nog welgeteld 6 shifts van onderaan de cassette (11) naar boven. Daarna klik je in het "ijle"..
Ik zou beginnen met de binnenkabel losmaken van de achter derailleur, de rechter ergopower volledig afschakelen naar de kleinste positie, binnenkabel gedeeltelijk eruit halen om zeker te zijn dat de kop - aansluiting ergopower in orde is. Idealiter vervangen door een originele binnenkabel.

Derailleurpad controleren of deze recht is, uiterste waarde checken en de kabel opnieuw monteren.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "frame plug" maar als je doelt op een kabel stop, dan zou ik proberen te achterhalen hoe het mogelijk is dat deze door het frame wordt getrokken, tenzij er een verkeerde diameter is gebruikt?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 mei 2022 10:39

Gunther90 schreef: 29 mei 2022 20:42

Het originele probleem was met de linkershifter / voorderailleur.

Het huidige probleem is met de rechtershifter (achterderailleur). Die shifter is dus nog origineel. ...
Ok; ik had verwacht dat je een hele nieuwe set plaatste ;-). Idd beter de shifter te houden...

Voor de zekerheid; je gebruikte een campa shifter kabel, geen shimano compatibele.

Zoals MEMENTO_MORI ook aangaf; duw de kabel eens terug voor een deel uit de shifter; dat geeft al een goed idee hie het gesteld is met de shifter.

Walter

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 10 aug 2022 15:12

Na lange stilte toch nog even terug komen op dit topic voor iedereen die mee gedacht heeft. Wat het laatste probleem betreft (shifter rechts + achteraan maar 6 keer schakelen), dit kwam door de shifterkabel die intern in de shifter uit z'n positie was gekomen en getwist is geraakt. Op een bepaalde moment moet de spanning zo hoog geworden zijn dat hij intern blokkeerde door de getwiste kabel en zo zorgde dat je maar 6 keer kon schakelen.

Nieuwe kabel en probleem was opgelost.
Bijlagen
04740c9c-898a-4ee9-97e7-03a366ff6747.jpg

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 aug 2022 16:43

Hé dat was het probleem zoals ik het beschreef ;-).

In een 10speed dura ace overkwam me ook nog dat het kopje van de kabel afbrak en vast zat in de shifter. Interessant zo een shifter eens van nul te herbouwen ;-).

rvb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 11 aug 2022 20:23

schroefje kan los zitten. ik had vastgedraaid maar ging weer los. nu met montagekit zit het nog vast. als hij nu losgaat kan ik nog secondenlijm proberen.

Plaats reactie